در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تشریح فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در شرایط پاندمی کرونا
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در شرایط پاندمی کرونا را تشریح کرد.
«محمد هادی عسکری» مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال چه میزان از فعالیتهای دانشجویان در عرصههای فرهنگی و اجتماعی به دلیل شرایط کرونا به حالت تعلیق در آمده است؟ اظهار داشت: به طور کلی تلاش شد تا شرایط ناشی از پاندمی کرونا مانع از اجرای رویدادهای فرهنگی نشود.در این راستا برنامهریزی به نحوی صورت گرفت تا با بهرهگیری از ابزارهای ارتباطی نوین، کلیه فعالیتها باکیفیت قابل قبولی انجام شود. تنها جشنوارهای که اجرای آن با تعویق مواجه شد، جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بوده است که آن هم به واسطه ماهیت تئاتر امکان برگزاری آن به صورت دیگر وجود نداشت.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: علاوه بر این تعویق زمان برگزاری آن به الزام مربوط به رعایت دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و درخواست خود کنشگران عرصه تئاتر دانشگاهی بوده است. جشنواره تیتر که شامل نشریات دانشجویی میشود با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حال انجام است.
وی در خصوص تاثیرگذاری و جریانسازی اقدامات فرهنگی از سوی دانشجویان و جنبشهای آنان اظهار داشت: به نظرم پویشهای دانشجویی به دلیل ماهیت خود و مشارکت دانشجویان از سطح تاثیرگذاری و جریانسازی بالایی در دانشگاه و جامعه برخوردار هستند.
عسکری گفت: راه اندازی این پویشها از سال ۱۳۹۸ و همزمان با وقوع سیل در بسیاری از استانهای کشور آغاز و با مشارکت گسترده گروههای دانشجویی به ویژه فعالان کانونهای فرهنگی با عنوان «پویش سیل مهربانی» شروع شد. همزمان با شیوع پاندمی کرونا «پویش زندگی، دست یاریگر توست» در ۴ مرحله و با مشارکت گسترده دانشگاهیان برگزار شد و پویش همکاشت نیز برای جلب مشارکت دانشگاهیان در توجه به محیط زیست و درختکاری شکل گرفت.
وی تاکید کرد: این پویشها، افزون بر جریانسازی برخی اقدامات مسؤلانه در دانشگاه توسط دانشجویان، به نوعی پیاده کردن نوعی سیاستگذاری صحیح در تحقق راهبرد دانشگاه اجتماعی به شمار میرود.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی گفت: بر اساس قوانین و در آیین نامههای دانشگاه، زمینه کنشگری دانشجویان در حوزههای علمی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد و در این میان دانشجویان متناسب با سلیقه خود در این فعالیتها و در قالب انجمنهای علمی دانشجویی، کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی و تشکلهای اسلامی و شوراهای صنفی شرکت میکنند. ما در این مجموعهها شاهد رشد کمی بسیار خوبی در فعالیتها بودهایم.
وی در خصوص اهداف جشنوارههای دانشجویی گفت: در خصوص برگزاری جشنوارههای دانشجویی چند هدف دنبال میشود. یکی از مهمترین اهداف این جشنواره انگیزه بخشی، امیدآفرینی، ایجاد شور و نشاط در فضای دانشگاهی است. برگزاری جشنوارهها کمک میکند تا پویایی محیط دانشگاه تداوم یابد.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی گفت: هدف دیگر شناسایی و معرفی ظرفیتهای جامعه دانشجویی است. واقعیت این است که دانشجویان در بسیاری از عرصهها واجد تواناییهای بسیاری هستند که این جشنوارهها فرصتی را برای شناسایی و معرفی این استعدادها به جامعه ایجاد میکند. طبیعی است هزینههایی که مستلزم حضور دانشجویان در جشنوارهها بوده است انجام نشده و در کل هزینهها کاهش یافته است.
عسکری در پاسخ به این سوال که در شرایط عدم حضور دانشجویان در دانشگاه چگونه از ظرفیت فعال و خلاق آنها در فعالیتهای نام برده استفاده میشود؟ گفت: اگر چه اقتضائات دوران کرونا و ضرورت رعایت شیوه نامههای بهداشتی از جمله رعایت فاصلهگذاری فیزیکی و اجتماعی برای حفظ انسجام اجتماعی و عدم امکان شکل گیری ارتباطات حضوری تاثیرات منفی در سطح جهان برجای گذاشته است، اما حجم اقدامات و برنامههای دانشگاهها در دوران پس از شیوع بیماری، نه تنها کمتر نشده بلکه در مواردی بیشتر شده و زمینه کنش دانشجویان فراهم گردیده است.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: دانشجویان به صورت پررنگ و مؤثر در برنامهها ظاهر میشوند و از طریق فراهم آوردن زمینه برقراری ارتباط کنشگران دانشجویی با مجموعههای مسئول، ظرفیت خلاقانه آنها شکوفا خواهد شد.