محمود امانی در جلسه مدیران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش؛
لوایح مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس باید در شورای عالی بررسی شوند
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طرحها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی باید در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی، کارشناسی و تایید شوند و در ادامه برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.
به گزارش ایلنا، محمود امانی در جلسه شورای مدیران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش که به منظور بررسی فعالیتها و کارهای اولویت دار دبیرخانه شورای عالی برگزار شد، افزود: بر اساس قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا مرجع سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش کشور است و هیچ طرح و برنامهای در حوزه آموزش و پرورش نباید بدون تایید و کار کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش در مراجع قانونی تصویب شود.
وی اظهار داشت: اولین جایی که مسائل آموزش و پرورش باید در آن طرح و بررسی و کارشناسی شود، شورای عالی آموزش و پرورش است. بنابراین هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصویب در شورا رسمیت ندارند؛ مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات این شورا برای موسسات آموزشی و پرورشی لازم الاجراست.
امانی اضافه کرد: یک سری کارها و فعالیتهای فوری و زمان دار وجود دارد که باید در اسرع وقت پیگیری و تکلیف آنها مشخص شود. نباید کارها و طرحها مشمول گذر زمان شوند؛ مجریان و متصدیان این کارها و طرحها با طراحی یک سازوکار مشخص و معین آنها را به سرانجام برسانند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یک نکتهای که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، کیفیت انجام کارهاست، کاری که کمیسیونها و واحدها انجام میدهند باید از آنچنان کیفیتی برخوردار باشد که وقتی به مدیریت دبیرخانه ارجاع میشود کمترین زمان را برای اصلاح و ارائه به صحن علنی شورای عالی را به خود اختصاص دهد.
امانی اظهار داشت: تمام موضوعات و طرحهایی که به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه میشود اولویتبندی شده و برای انجام آنها سازوکار مشخص و معینی تعریف شود. در کارهایی که همکار استراتژیک هستیم باید فرد محوری آن مشخص شود، مانند سازمان تعلیم و تربیت کودک، سازمان سمپاد، آموزش از راه دور و… یک فرد باید مسئولیت پیگیری انجام امور آنها را بر عهده بگیرد.
امانی ابراز داشت: بحث دیگری که نیازمند توجه جدی همه واحدها و کمیسیونهاست بحث کنشگری در مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش است، یعنی رفتن به سوی مسئلههای مختلف نظام تعلیم و تربیت و بررسی کارشناسی آنها و ارائه راه حل متناسب با موضوع و شرایط جامعه میباشد.
وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم دستگاهها و نهادها، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش که به منظور تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه مدارس، شورای مدرسه و… تهیه، تدوین و تصویب میشوند را نادیده بگیرند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: مطالبهگری در مورد مصوبات شورای عالی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه نمود. اصل نظارت باید بر مطالبهگری برای اجرای دقیق، منظم و منسجم مصوبات شورای عالی متمرکز شود تا کسی به خود اجازه ندهد قانون را زیر پا بگذارد.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه نمود، طراحی یک نظام اطمینان بخش برای دستیابی و اطلاعیابی از سرشاخههای اخبار و رویداهای آموزش و پرورش است.
امانی اظهار داشت: باید خانوادههای دانش آموزان و معلمان به این باور و اطمینان برسند که دستگاهی هست که پیگیر مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله امور مدرسه و اجرای دقیق قوانین و مقررات آن است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای انجام این کارها و فعالیتها نیازمند همت و مشارکت و همراهی و همکاری همه همکاران دبیرخانه و فرهنگیان عزیز هستیم.