اجرای فرایند مکانیابی در ۴ استان کشور
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بیستمین گفتوگوی تخصصی تعلیم و تربیت با مدیران کل نوسازی مدارس استانها که بعدازظهر امروز در دفتر وزیر برگزار شد، با بیان اینکه تعداد مشارکتکنندگان در پویش آجر به آجر در استانهای مختلف متفاوت است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این پویش مشارکت داشته اند.
به گزارش ایلنا، مهراله رخشانی مهر در بیستمین گفتوگوی تخصصی تعلیم و تربیت با مدیران کل نوسازی مدارس استانها که بعدازظهر امروز در دفتر وزیر برگزار شد، با بیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی از ۱.۵ مترمربع در قبل از انقلاب به ۵.۲ متر مربع رسیده است اظهار کرد: امروزه به مرحلهای رسیدیم که نیازمند توجه بیشتر به حوزه مکانیابی مدارس هستیم لذا در این راستا اقداماتی را انجام دادیم و براساس تحولات جمعیتی به سراغ موضوع مکانیابی رفته ایم.
وی با بیان اینکه امروزه سامانهای داریم که امکان مکانیابی و ساماندهی مدارس موجود را میدهد افزود: برای بهره برداری مدارس باید اطلاعات فضاهای موجود و در حال بهره برداری همچنین املاک آموزش و پرورش را در اختیار داشته باشیم.
رخشانی مهر ادامه داد: برای حل موضوع گرفتن اطلاعات از سایر دستگاهها اقدامات خوبی انجام دادیم و تفاهم نامهای با شرکت پست امضا کردیم که گام خوبی است.
معاون وزیر با اعلام اینکه در پویش آجر به آجر بیش از ۷۰۰ هزار نفر مشارکت داشتهاند اما وضعیت استانها باهم متفاوت است بیان کرد: انتظار داریم خروجی این جلسه منجر به بهبود تعداد مشارکت کنندگان در بحث آجر به آجر شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تشریح بسته تحولی استقرار نظام مکانیابی مدارس اظهار کرد: ساماندهی فضاهای آموزشی، استاندارسازی فرایند مکانیابی و باز تخصیص فضاهای آموزشی متناسب، تخصیص منابع به مناطق نیازمند در راستای ایجاد عدالت آموزشی، برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای توسعه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی بر اساس آمایش جمعیتی و هزینه کرد بهینه اعتبارات و موقوفات خیرین مدرسه ساز از جمله اهداف این بسته اجرایی تحولی است.
وی افزود: تدوین شاخصها و ضوابط مکان یابی، طراحی و توسعه سامانه حامی برنامهریزی مکانیابی و انجام پروژه پایلوت، از برنامههای هدف طراحی نظام مکانیابی و تخصیص فضاهای آموزشی است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: پیش بینی جمعیت و تقاضای فضاهای آموزشی، بهروزرسانی شناسنامه فنی فضاها، جمع آوری و آمادهسازی دادههای مکانی و توصیفی و تدوین برنامه آتی توسعه فضاهای آموزشی در راستای هدف پیادهسازی نظام مکانیابی و تخصیص فضاهای آموزشی انجام میشود.
وی ادامه داد: ۲۹ معیار در قالب ۹ برنامه اصلی از معیارهای موثر در استقرار فضاهای آموزشی و در راستای تحقق اهداف نظام مکانیابی تدوین شده است.
رخشانی مهر با تشریح جزئیات سامانه مکانیابی مدارس و نحوه وارد کردن اطلاعات به این سامانه خاطرنشان کرد: در چهار استان زنجان، سمنان، خراسان شمالی و مرکزی فرایند مکانیابی آغاز شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ استان را انتخاب میکنیم و از ابتدای سال فرایند مکانیابی این استانها را آغاز خواهیم کرد.