وزیر آموزشوپرورش:
بسیاری از منابع به صورت نابرابر توزیع شده است
وزیر آموزش و پرورش در دیدار رئیس، مدیران و کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه زیستن مسالمتآمیز ازکارکردهای ضروری آموزش در جامعه است، گفت: هیچ کارکردی در جامعه، راهبردی تر، ضروری تر، تعیین کننده تر، حیاتیتر و تاثیرگذارتر از کارکرد تعلیم و تربیت نیست.
به گزارش ایلنا، پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در دیدار رئیس، مدیران و کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که در سالن جلسات سازمان برگزار شد، با تقدیر از تلاشهای انجام شده در حوزه استثنایی، اظهار کرد: باید ببینیم کارکرد آموزش در مجموع کارکردهای ضروری جامعه چیست؟ جامعه کارکردهایی را برای ادامه حیاتش نیاز دارد و همه اندیشمندان نیاز جامعه به کارکرد آموزش و پرورش را اذعان کرده اند.
وی افزود: وقتی در مورد این کارکرد تامل میکنیم متوجه میشویم هیچ کدام از کارکردهای موجود در جامعه به اندازه کارکرد آموزش دچار بدفهمی نشده است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: کارکرد آموزش این است بسیاری ازعدم تعادلهایی که به جهات مختلف در زندگی شکل میگیرد را حذف کند و نابرابریها را در جامعه از بین ببرد و به انسانها امکان بروز و ظهور بدهد تا انسانها سهم شان را از زیستن دریافت کنند و از ارزشها و باورهایشان دفاع کنند.
وی ادامه داد: در جامعه بسیاری از منابع به صورت نابرابر توزیع شده است اما فرض بر این است که نهاد تعلیم و تربیت این نابرابریها را سامان دهد و افراد را به جایگاهی برساند که بتوانند به عنوان یک عنصر فعال و موثر در زندگی جمعی مشارکت کنند. پدیدههای تلخی مانند؛ انزوا، استیصال، درماندگی، انفعال و… محصول وضعیتهایی است و فرض بر این است که نهاد آموزش این مشکلات را تدبیر کند زیرا معتقدیم هیچ موجود به اندازه انسان توانا نیست و تواناترین موجودات هستی انسانها هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آیات قرآن هرچه در عالم هستی وجود دارد در تسخیر انسان است و خداوند نقش حیاتی برای انسان تعیین کرده است، و برای رسیدن انسان به نقش اساسی خود، پیامبران را همراه با وحی برای تحقق نقش انسان مبعوث کرده است و هدف از فرستادن پیامبران، تعلیم تربیت جامعه است، بنابراین هیچ کارکردی در جامعه، راهبردی تر، ضروری تر، تعیین کننده تر، حیاتیتر و تاثیرگذارتر از کارکرد تعلیم و تربیت نیست.
وی ادامه داد: اینکه چرا این کارکرد مهم و حیاتی دچار بدفهمی شده و هیچگاه و یا اغلب اوقات در جایگاه رفیع و واقعی خود قرار نداشته است دلیلش این است که ما در لایههای مقدماتی در مسیر رسیدن به اهداف نهایی متوقف شدیم و تمام تمرکز، توجه وادبیاتمان معطوف به مقدمات و اقدامات شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: کرونا یک مخاطره جدی برای همه ماموریتهای ما ایجاد کرده است و ما برای گذر از این مخاطره، شبکه شاد را ایجاد کردیم و بیش از ۱۲ونیم میلیون را پوشش دادیم و محتواهای بسیاری را تولید کردیم حال باید دید آیا اهداف تعلیم و تربیت محقق شده است. اما تحقق اهداف تنها با فراهم کردن مصالح و مقدمات آن امکانپذیر نیست. بنابراین اگر تا قادر نشویم این خط را به انتها ببریم اثرگذار نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر در حوزه استثنایی ۱۵۰هزار نفر دانش آموز تحت پوشش آموزشها هستند باید دید وضعیتشان چگونه است؟ آیا مجموعه تمهیدات ما قادر است به این افراد که یک محرومیت مضاعفی نیز دارند مجال زیستن بدهد و چقدر از رنج آنها کاسته است. و همچنین این تعداد چه نسبتی از همه آنهایی که باید این خدمات به آنها ارائه شود را تشکیل میدهند آیا میشود با اطمینان گفت هیچ کس محروم از تعلیم و تربیت نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قابل تحقق بودن برنامهها در آموزش و پرورش، تصریح کرد: بسیاری از کارها ارزش واسطهای و تمهیدی و مقدمهای دارد و برای رسیدن به ارزشهای نهایی باید تلاش کرد اما آنچه باید در برابر خداوند پاسخگو باشیم تحقق شایسته ماموریت و ادای مناسب امانت است.
گفتنی است؛ در این دیدار تعدادی از مدیران و کارکنان گزارشی از وضعیت موجود و برنامههای ارائه شده در حوزه استثنایی را ارائه کردند.
در پایان جلسه از دو جلد کتاب با موضوع آموزش احکام مناسبسازی شده برای دانش آموزان استثنایی توسط حوزه علمیه قم، با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.