بررسی برنامههای آتی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون نهایی استاندارد
جلسه 144 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
وی ادامه داد: پیامد انقلاب اسلامی صرفاً یک پیامد ملی نبود بلکه جهانی بود چرا که بسیاری از مسیرهای جهانی به واسطه انقلاب اسلامی ایران دچار چالش شد و ظرفیتهای جدید ساخته شد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: مسیر جهان یک مسیر یک طرفه سلطه نظام آمریکایی و اتحاد جماهیر شوری سابق بر جهان بود اما انقلاب اسلامی ایران جرأت ایجاد تحولات در جهان را به وجود آورد و منشأ توجه به دین در سطح جهانی شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران شاخصهای توسعه و پیشرفتگی کشور به خصوص در حوزه علم و فناوری را ارتقاء داد، افزود: به عنوان مثال شاخص سواد در زمان طاغوت 47درصد بود اما خوشبختانه در حال حاضر شاخص سواد در کشور به برکت انقلاب اسلامی بالای 93 درصد است که این امر اتفاق خیلی مبارکی برای کشور است.
وی بر لزوم تبدیل چالشهای پیشروی نظام به فرصت برای پیشرفت و عزت کشور تأکید و خاطرنشان کرد: ایران در زمان طاغوت، مهمترین پایگاه نظامی و سیاسی آمریکا در جهان بود، 24هزار مستشار آمریکایی کشور را اداره میکردند و ارادهای نیز برای حل این موضوع در سطح ملی وجود نداشت و صرفاً نمایش اراده به جای واقعیت به نمایش گذاشته میشد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر خود کفا و مستقل هستیم و هیچ بیگانهای در امور کشور دخالت نمیکند، علی رغم تحریمهای ظالمانه، کشور مدیریت شده و قدرت و دانش ملی کشور نیز افزایش داشته است.
عاملی در ادامه درمورد دستور جلسه که به ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در خصوص امنیت آزمونهای استاندارد در بحث ساماندهی کنکور اختصاص داشت، گفت: در بحث ساماندهی نظام سنجش و پذیرش (کنکور) باید مجموعه سیاستهای پیشنهادی در نظر گرفته شود که به همین منظور 8 سیاست پیشنهادی توسط ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه و بررسی شده است.
وی با اشاره به مصوبه جلسه 139 ستاد نقشه جامع علمی کشور مبنی بر سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، اظهار داشت: به همین منظور از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم گزارشی از وضعیت آزمونهای فعلی و سیاستهای پیشنهادی برای آزمونهای آتی ارائه کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یادگیری از سنجش اهمیت بیشتری دارد، افزود: باید ارتباط آموزش و پرورش با حوزههای آینده آموزش عالی کشور، صنعت، پزشکی، کشاورزی، خدمات و... ارتقاء یابد چراکه در این شرایط دانشآموز یادگیری بیشتری خواهد داشت.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: چندوجهی شدن آزمونهای آموزش و پرورش که شامل سوالات تستی، تشریحی و خلاقیت است، باید تأمین شود. همچنین غیر مرکزی شدن آزمونهای آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که تجربه جهانی نیز حاکی از این است که استاندارد بودن سوالات و آزمونها بر یکسان بودن سوالات اولویت دارد.
عاملی بر مدیریت رفع استرس از آزمونهای کشور تأکید کرد و گفت: اعتماد بخشی به آزمونهای برگزار شده توسط وزارت آموزش و پرورش و همچنین ایجاد استانداردهای لازم برای صحیح انجام شدن آزمونها و تصحیح برگههای امتحانی بسیار حائز اهمیت است.