خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

باید خودروی ویژه‌ای برای سرویس مدارس طراحی شود

باید خودروی ویژه‌ای برای سرویس مدارس طراحی شود
کد خبر : ۱۰۳۳۹۳۱

مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: مطالبه ما این است که باید برای سرویس‌های دانش‌آموزی بهترین خودروها به کار گرفته شود، زیرا بیش از سه میلیون دانش‌آموز در شرایط عادی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند.

«نورعلی عباسپور» مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره هزینه سرویس مدارس روستایی و مناطق با وضعیت آبی که اکنون در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: هرساله از سوی سازمان برنامه و بودجه برای مدارس مناطق روستایی و شبانه‌روزی‌ها منابعی تخصیص داده می‌شود تا هزینه حمل و نقل سرویس مدارس با آن پرداخت شود.

وی ادامه داد: طبق این تخصیص ۵۰ درصد هزینه سرویس مدارس از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌یابد و ۵۰ درصد مابقی را خود خانواده‌ها باید پرداخت کنند.

عباسپور افزود: ما در انجمن اولیا و مربیان، شهرها و بخش‌هایی از روستا‌ها را تحت نظر داریم که توسط وزارت کشور نیز مدیریت می‌شوند. همچنین در این نقاط وزارت راه برای رسیدگی به امور حمل و نقل مناطق جاده‌ای که خارج از شهر هستند و مناطق روستایی مسئولیت دارد. علاوه بر این یک کارگروه وجود دارد که وزارت راه و وزارت کشور در آن حضور دارند و در آن کارگروه تصمیم گرفته می‌شود که چه تسهیلاتی به مناطق صعب‌العبور اختصاص یابد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش گفت: سرویس‌های مدارس تمام وقت نیستند. ۷۰ تا ۸۰ درصد سرویس‌های مدارس را تاکسی‌ها تشکیل می‌دهند. رویه کار آن‌ها هم به این صورت است که علاوه بر کارهای روزانه خود یک سرویس رفت و برگشت هم به مدارس دارند.

وی بیان کرد: در حوزه شهری مدارس ما برقرار نیست و فقط مناطق روستایی که کلاس‌ها حضوری هستند، امکان دارد دانش آموزان از سرویس استفاده کنند. ازآنجا که امسال وضعیت مدارس به گونه‌ای بود که حضور دانش آموزان را شاهد نبودیم سرویس مدارس برای شهرها نیز موضوعیتی نداشت.

عباسپور در ادامه افزود:  در این میان اما ممکن است آن شرکتی که طرف قرارداد برای ارائه سرویس مدارس بوده با مشکلاتی مواجه شود، اما اینگونه نیست که شرکت‌ها تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش باشند. بخشی از کارهای شرکت‌ها ارائه خدمات سرویس به مدرسه، خدمات به سایر سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارخانجات و... است. ولی به طور طبیعی یک بخش از مشتریان آن‌ها مدارس بودند که اکنون نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از خودروهایی که در سرویس‌های مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند  فرسوده هستند و در زمان شیوع کرونا از دایره خارج شده و خودروهای جدید جایگزین آن‌ها شده است؟ گفت: وضعیت سرویس مدارس دقیقا همانند حمل و نقل عمومی است و خارج از این نیست. خودروهایی که در سرویس مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد ون، سواری، مینی‌بوس و اتوبوس هستند. البته باید همه این خودروها تاییدیه فنی داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: برای شرکت‌هایی که سرویس مدارس در اختیار می‌گذارند یک‌سری شروط تعیین شده که حتما باید تاییدیه فنی نیز از سوی آن‌ها ارائه شود، ضمن اینکه به هیچ عنوان نمی‌توانند خودروی فرسوده استفاده کنند و اصلا حق به‌کارگیری از آنها را ندارند.

عباسپور در واکنش به اینکه پیش‌تر بنا بود خودرو پراید از سرویس مدارس حذف شود، توضیح داد: این مساله صرفا جهت ساماندهی حمل و نقل شهر تهران بود. به این صورت که خودرو برای حمل و نقل عمومی در تهران کم بود و اگر قرار بود که خودرو پراید جزو سرویس مدارس قرار بگیرد، تهران در حمل و نقل با کمبود خودرو مواجه می‌شد از این رو بحث حذف خودرو پراید برای سرویس مدارس مطرح شده بود.

او افزود: در هر صورت مطالبه ما این است که باید برای سرویس‌های دانش آموزی بهترین خودروها به کار گرفته شود، زیرا بیش از سه میلیون دانش آموز در شرایط عادی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، از این رو مطالبه جدی ما این است که یک خودروی ویژه برای سرویس مدرسه طراحی شود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش اظهار داشت: پیش‌تر دانش آموزان در حین سوار و پیاده شدن از سرویس با مشکل مواجه شدند. به عنوان مثال چندی پیش دانش آموز کوچکی که در حال سوار شدن در مینی بوس بود از آن جا افتاده بود، از این رو چنین اتفاقاتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباسپور در پایان گفت: تامین خودرو سرویس مدارس به عهده وزارت کشور و در مناطق بین شهری و روستایی به عهده وزارت راه است. آموزش و پرورش نیز فقط مسئولیت ساماندهی آنها را به عهده دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز