مجلس دانش آموزی افتتاح شد:
یکی از مهمترین کارکردهای مجلس کارکرد تربیتی آن است
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز مجلس دانش آموزی میتوانند در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مصداق بارز از توجه مسئولین به جوانان و اعتماد به جوانان در جای جای کشور باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این برنامه اظهار داشت: امروز شاهد میدان داری جوانان در قالب مجلس شورای دانش آموزی در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. امروز جلوههای ناب از همبستگی، انسجام ملی، هویت ملی ، غرور ملی و حضور جوانان را در عرصههای تصمیمسازی ، فضای تعلیم و تربیت شاهدیم.
وی افزود: نمایندگانی که از برخی قاطع جمهوری اسلامی ایران در کنار اقلیتهای دینی،دانشآموزان با نیازهای ویژه به نمایندگی از ۱۵ میلیون دانشآموز گردهم آمدهاند تا از دغدغههای تعلیم و تربیت سخن بگویند و با هم اندیشی به ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کمک کنند. بالاتر از این خود نیز تمرین تربیت، تعامل، گفتگو ، مشارکت، دوستی، مهربانی، صلح و صفا، پرسشگری، نقدپذیری،تحمل ، مدارا و مسئولیتپذیری خواهند کرد.
کاظمی بیان کرد: آگاهی دانش آموزان به اسناد بالادستی، سیاستهای مهم نظام تعلیم و تربیت، افزایش بصیرت و آگاهی از حوزههای مختلف تعلیم و تربیت، تجربه گردانی، کسب فیض از محضر اساتید و معلمان برجسته، حضور در کارگاههای آموزشی بخشی از این تمرین تربیتی است. نهایتاً شنیدن صدای و نیاز دانش آموزان از زبان خود آنها؛ تفکر، تأمل و ارائه راه حل و پیشنهاد توسط خود دانش آموزان مثل تهیه اسناد دوازدهگانه سازمان دانش آموزی اقدامی است که میتواند فرآیند تصمیمسازی و مشارکت دانش آموزان را در سیاستگذاریها و اجرا تسهیل و میسر کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز مجلس دانش آموزی میتوانند در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مصداق بارز از توجه مسئولین به جوانان و اعتماد به جوانان در جای جای کشور باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزان مجلس شورای دانش آموزشی گفت: با توجه به اینکه مجلس یک نهاد صنفی و مشورتی است حضور فعال در عرصههای مختلف تعلیم و تربیت به ویژه فعالیتهای آموزشی پرورشی و اجتماعی در چهارچوب قانون و ضوابط و مقررات مجلس و استفاده از خرد جمعی برای ارائه و تدوین پیشنهادات سازنده و نقشپذیری در ایفای خوب و شایسته نمایندهگی دانش آموزان در سطح کشور ضروری است.
وی افزود: یکی از مهمترین کارکردهای مجلس کارکرد تربیتی آن است. یقینا مهمترین برونداد مجلس این است که انسانهای شایسته و برخوردار از صلاحیتها و توانمندیها، با اعتماد به نفس، پرسشگر، مطالبهگر و با برخورد از مهارتهای اجتماعی را تحویل جامعه بدهد. مجلس دانش آموزی همچنین مسیری برای تربیت مدیران آینده ساز است.
کاظمی خاطر نشان کرد: نکته بعدی خطاب به مدیران کل، معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و روسای سازمانهای دانش آموزی کشور است؛ قدر رو منزلت و جایگاه مجلس دانش آموزی را بدانیم و زمینه مشارکت دانش آموزان را به بهترین شکل ممکن در فرایندهای تصمیمسازی نظام تعلیم و تربیت فراهم کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: وقتی نقشپذیری دانش آموزان و توسعه مجلس دانش آموزی را در قالب بسته تحولی به سازمانها ادارات کل ابلاغ شده است یعنی یقینا انتظار میرود نقش و جایگاه واقعی مجلس دانش آموزی در سطح استانها را و همینطور مناطق آموزش و پرورش استانها را مورد توجه قرار بدهند. همچنین زمینه مشارکت این افراد را برای تحقق فرایندها و پیامدهای تربیتی مدنظر داشته باشند.