خبرگزاری کار ایران

جهانپور:

تا امروز کوواکس هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است

تا امروز کوواکس هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است
کد خبر : ۱۰۲۷۱۸۷

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت: تا امروز کوواکس هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است و ما هم واکسنی را وارد نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور در نشست خبری روز چهار شنبه بیان کرد: در نظام سلامت حداقل سالی یک بار درگیر یک بحران بزرگ در ابعاد ملی هستیم و در حوزه واکسن می‌بینید که با شناسایی ظرفیت‌های داخلی موجود، سه واکسن کرونا وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود. 

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۹ پرونده‌ی فعال واکسن در کشور وجود دارد که می‌تواند با همکاری و هماهنگی بین بخشی منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای کشور باشد، حرکت خوبی در حوزه‌های مختلف نظام سلامت به سمت مدیریت و فرماندهی و پایش هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات انجام شده است که البته اگر بخواهیم به نکات منفی اشاره کنیم، پراکنده بودن و جزیره‌ای بودن این سامانه‌ها بوده است.

جهانپور افزود: ما خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از کوواکس خواهیم داشت و بنابراین از سبد کوواکس و شرکت‌هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، واکسن به میزان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تهیه می‌شود.

وی گفت: البته تا امروز کوواکس هنوز هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است، قابل ذکر است که کوواکس یک اتحادیه جهانی بر محور سازمان جهانی بهداشت و ابتکار عملی برای توزیع واکسن است.

جهانپور افزود: فکر می‌کنم حداقل ۱۸ شرکت در سبد کوواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند و ما هم حداقل از سه شرکت تغذیه خواهیم کرد، اما هنوز کوواکس چیزی توزیع نکرده و ما هم واکسنی را وارد نکردیم و هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور به عنوان مرجع ملی برای صدور مجوز ورود واکسن تایید کند، از این محل تهیه می‌شود و در زمینه‌ی خرید مستقیم واکسن کرونا نیز از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو، به هر تعداد که مقدور باشد، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند اولین کشور شروع کننده در حوزه تزریق واکسن نبودیم اما فکر می‌کنیم جزو اولین کشورهایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را به پایان خواهیم رساند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز