رئیس دانشگاه علامه مطرح کرد؛
ارتقای روابط دانشگاهی با دانشگاههای خارجی
رئیس دانشگاه علامه گفت: این دانشگاه برای هماهنگ کردن دانشگاههای کشور در ارتباط با دانشگاههای اسپانیا و افغانستان نقش محوری داشته است.
به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، حسین سلیمی در مراسم اختتامیۀ هفتۀ پژوهش و فناوری دانشگاه علامهطباطبائی به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ کمبودهای زیرساختی در دانشگاه وجود داشت که از جملۀ آنها میتوان به کمبود ساختار اطلاعرسانی شامل کتابخانۀ مرکزی و کتابخانۀ دیجیتال، فقدان مراکز رشد و نوآوری، فقدان امور بین الملل و خلاء قانونی در پژوهشکده ها، آئین نامهها و انتشارات اشاره کرد.
غنیترین کتابخانۀ حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی کشور را دارا هستیم
وی با اشاره به تاسیس ساختمان کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد در سال ۱۳۹۶ بیان کرد: در پی آن، با احداث کتابخانۀ مرکزی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه، سامانه همراه مدیریت منابع پژوهشی «بهپژوه»، میز مرجع مجازی ایجاد شد. همچنین دروازه اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی شد و امکان دسترسی به بیش از ۸۰ عنوان پایگاه اطلاعاتی پیوسته شامل متن کامل بیش از ۵۴ هزار عنوان نشریه تمام متن و یک میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیکی خارج از محیط دانشگاه فراهم شده است.
سلیمی تاکید کرد: این کتابخانه با مجموعهای بالغ بر یک میلیون شی محتوایی (۳۴۰ هزار شیء دیجیتالی و ۶۴۰ هزار شیء فیزیکی) به عنوان غنیترین کتابخانه حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور شناخته شده است.
نقش محوری دانشگاه در هماهنگ کردن دانشگاهها برای ارتباط با دانشگاههای اسپانیا و افغانستان
وی ادامه داد: در مراکز رشد واحدهای فناور و نوآوری علوم انسانی، چهار شتاب دهنده و ۸۱ تیم در حال فعالیت هستند که ۱۲۳ نفر از شاغلان این تیمها علامهای هستند. این شرکتها تاکنون حدود ۲۷۰ میلیارد ریال درآمد رسمی داشته اند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به تاسیس آزمایشگاه علوم شناختی در سال ۱۳۹۸ پرداخت و اظهار کرد: ردیابی حرکات چشم، بیولوژی مولکولی، الکتروفیزیولوژی، بخش سایکونورولوژی، کارگاه آواشناسی و کارگاه زبانشناسی پیکرهای از جمله بخشهای مختلف این آزمایشگاه است. همچنین آزمایشگاه تربیت بدنی هم تقویت و دوباره تاسیس شده است.
به گفتۀ سلیمی، یکی از اقدامات مهم در سال ۱۳۹۲، ارتقای گروه روابط دانشگاهی به «مدیریت همکاریهای علمی و بینالمللی» بود که یکی از نتایج آن راه اندازی اولین دورههای مشترک آموزشی با دانشگاههای خارجی بوده است. همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۴۲ تفام نامۀ خارجی به امضا رسیده است. دانشگاه علامه طباطبائی برای هماهنگ کردن دانشگاههای کشور در ارتباط با دانشگاههای اسپانیا و افغانستان هم نقش محوری داشته است.
او با بیان اینکه این دانشگاه در سال ۱۳۹۸ به عنوان دانشگاه نمونه و برتر در حوزۀ امور بین الملل معرفی شده است، تصریح کرد: پروژه بینالمللیسازی آموزش عالی در قالب برنامه آراسموس کمیسیون اروپایی (۲۰۱۸-۲۰۱۵)، چهار پروژه بینالمللی در قالب برنامه ژان مونه کمیسیون اروپایی (۲۰۲۰-۲۰۱۸) که دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه برنده این پروژهها بوده، پروژه بینالمللی سطح آگاهی فارسیزبانان منطقه با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی – ۲۰۲۰، پروژه بینالمللی برای آموزش روزنامهنگاران در دوران همهگیری کرونا با پشتیبانی یونسکو -۲۰۲۰ و… از جمله اقدامات این مدیریت بوده است.
دانشگاه علامهطباطبائی در آستانۀ ورود به ردهبندیهای بزرگ جهانی قرار دارد
سلیمی، ارتقای گروه انتشارات به مرکز چاپ و انتشارات در سال ۱۳۹۲ را نمونهای دیگر از اصلاح ساختار و قوانین و مقررات پژوهشی دانست و گفت: توسعه فعالیتهای این حوزه و چاپخانه دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و تا زمان حاضر ۵۴۰ جلد کتاب که ۳۹۵ جلد آنها چاپ اول بوده منتشر شده است.
وی با اشاره به افزایش تنوع فعالیتهای پژوهشی دانشگاه در سالهای ۱۳۹۹-۱۳۹۲، یادآور شد: برقراری ارتباط دانشگاه با جامعه، تشکیل کمیتهها و کارگروهای تخصصی، راه اندازی سامانههای پژوهشی و هستههای پژوهشی، راه اندازی فرصت مطالعاتی داخلی در جامعه و صنعت، فعالسازی دستیاران پژوهشی، تاسیس واحد خدمات پژوهشی، برقراری دوره تحقیقاتی پسا دکتری، توانمندسازی پژوهشی استادان و دانشجویان، اعطای کد اخلاق، برگزاری کارگاههای اخلاق در پژوهش، ارزیابی تولیدات علمی و… از جمله موارد متنوع معاونت پژوهشی طی سالهای اخیر بوده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دوم سخنان خود به تولیدات پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تا ۱۸ دسامبر حدود یک هزار و ۸۵ مقاله علمی در پایگاه WOS، یک هزار و ۴۴۸ مقاله در پایگاه Scopusو ۹ هزار و ۱۳۶ مقاله هم در مجلات داخلی چاپ شده است. همچنین دانشگاه علامه طباطبائی در آستانۀ ورود به ردهبندیهای بزرگ جهانی قرار دارد.
سلیمی همچنین با اشاره به محورهای ارتباط دانشگاه با جامعه (اثربخشی اجتماعی) بیان کرد: خوشههای مشورتی، نشستهای کمک به حل مشکلات کشور، اجرای طرحهایپژوهی ارتباط با صنعت، تشکیل کمیتههای تخصصی به منظور تسهیل ارتباط با جامعه، همکاری در حوزه انتشارات و همکاری در حوزه همکاریهای بینالملل از جملۀ این محورها است.
۲۵۳ کرسی ترویجی از سال ۹۲ تاکنون برگزار شده است
وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲۷۴ فقره قرارداد (با احتساب قراردادهای متمم) با سازمانهای صنعتی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی و نهادهای سیاستگذار در راستای مشاوره و رفع نیازهای پژوهشی سازمانها منعقد شده است. همچنین ۱۹۰ دانشجوی دکتری پژوهشمحور در این مدت جذب شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به تعداد کرسیهای نظریه پردازی، نوآوری و ترویجی برگزار شده در دانشگاه گفت: حدود ۲۵۳ کرسی ترویجی، یک کرسی تخصصی نظریهپردازی و یک کرسی تخصصی نوآوری در این سالها برگزار شده که سه کرسی تخصصی دیگر هم در دست اجرا هستند.
به گفتۀ سلیمی، ۱۳۹ نشست کمک به حل مشکلات کشور با حضور مشترک استادان و نمایندگان بخشهای اجرایی، صنعتی و اجتماعی کشور از اسفندماه ۱۳۹۳ با هدف حل معضلات کشور از طریق ارائه توصیههای سیاستی برگزار شده که ارسال ۳۱۳ توصیه سیاستی به ۱۰۲ سازمان اجرایی کشور نتیجۀ آنها بوده است. همچنین سه جلد از کتاب توصیههای سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاههای اجرایی کشور تاکنون منتشر شده و جلد چهارم آن هم در دست انتشار است.
به روح دانشگاه و ایدۀ تعالی دست یافتهایم
وی با اشاره به اختصاص دو خوشه مشورتی از پنج خوشه مشورتی کشور به دانشگاه علامه طباطبائی از جمله خوشه مشورتی ارتباطات و رسانه و خوشه مشورتی پولی و بانکی اظهار کرد: طرح پیشنهادهای دانشگاه در صحن هیئت دولت و همچنین در حضور رئیس مجلس مطرح شد و این پیشنهادها به سیاستگذاریهای کلان نزدیک شدهاند و این امر برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی کشور اتفاق افتاده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه به روح دانشگاه و ایده تعالی دست یافته ایم، گفت: پس از هفت سال با تکیه بر زیرساختهای جدید به یکی از دانشگاههای اصلی کشور بدل شده ایم. همچنین به سوی زیست بوم جدید و مبدل شدن به الگوی پژوهشهای علوم انسانی حرکت میکنیم.