عاملی خبر داد:
واگذاری مسئولیت مهدهای کودک به آموزش و پرورش/ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل میشود
جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و هفته پژوهش اظهار داشت: در ابتدای این جلسه گزارشی به اختصار از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست دکتر روحانی ارائه شد که بر مبنای این گزارش از شهریور ۱۳۹۲ تا آذر ۱۳۹۹، مستمرا جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و در مجموع ۹۹ جلسه تشکیل شده است که جلسه امروز نود و نهمین جلسه بود که در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تشکیل شد.
وی افزود: به طور متوسط سالیانه نزدیک به ۱۴ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی هفت سال گذشته برگزار شده است. طی این سالها ۷ سند ملی مثل ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی، سند ملی توسعه دانشبنیان انرژیهای بنیادی و سند توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و سند جامع روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین طی این دوره ۱۳ اساسنامه مربوط به نهادهای مهم ملی مثل اساسنامه بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان، اساسنامه مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخسان و اساسنامه جایزه جهانی سردار سلیمانی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
عاملی با بیان اینکه در این دوره تعادل نسبتا خوبی بین مصوبات حوزه علم و فناوری و فرهنگ بوده است، گفت: ۳۷٪ مصوبات مربوط به حوزه علم و ۳۴٪ مرتبط با حوزه فرهنگ و ۲۹٪ حوزه مشترک را شامل میشده است.
وی اضافه کرد: طی این دوره بیش از ۵۳ گزارش از عملکرد نهادهای و حوزههای مختلف مرتبط با علم و فناوری و فرهنگ با هدف رصد و پایش و ارزیابی امور مربوطه در صحن شورای عالی ارائه شده است. ۴۹٪ گزارشها مربوط به حوزه علم بوده و ۴۷٪ آنها مربوط به حوزه فرهنگ بوده و ۴٪ مرتبط با حوزههای مشترک بوده است.
عاملی با بیان اینکه در این دوره تعادل نسبتا خوبی بین مصوبات حوزه علم و فناوری و فرهنگ بوده است، گفت: ۳۷٪ مصوبات مربوط به حوزه علم و ۳۴٪ مرتبط با حوزه فرهنگ و ۲۹٪ حوزه مشترک را شامل میشده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در تشریح مصوبه اول این جلسه گفت: ماده واحده عضویت نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیئت امنای دانشگاهها در این جلسه به تصویب رسید.
وی افزود: حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیئت امناء دانشگاهها کمک میکند که مصوبات دانشگاهها هم ناظر بر ظرفیت واقعی منابع مالی باشد و هم گرهگشائی مرتبط به امور مالی و برنامهای محقق شود.
وزارت آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند و تدابیر همه جانبهای را در اساسنامه پیشبینی کند.
عاملی در تشریح مصوبه دوم جلسه اظهار داشت: با توجه به مدیریت دو تکه مهدهای کودک که بخشی از آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخشی دیگر بر عهده سازمان بهزیستی است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» مبنی بر اهمیت این دوره و ساماندهی مهدهای کودک، طبق ماده واحدهای متمرکز شدن امور مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز؛ برنامهریزی، هدایت و نظارت و ارزیابی بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و از این پس هیچ نهاد دیگر نمیتواند نسبت به صدور مجوز اقدام کند.
وی اضافه کرد: بدیهی است همه مهدهای کودک دارای مجوز میتوانند به فعالیتهای خود ادامه دهند و باید طی یک فرایند نسبت به تمدید مجوزها جهت احراز استانداردهای لازم از وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند که جزئیات مربوط به وظایف آموزش و پرورش در حوزه مهدهای کودک به جلسه آتی این شورا موکول شد.
وی افزود: همچنین مقرر شد وزارت آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند و تدابیر همه جانبهای را در اساسنامه پیشبینی کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر فقط ۵/۷٪ گروه سنی در سند مهد کودک در مهدهای کودک نگهداری میشوند که ۸۰٪ آنها در سن پیش دبستانی هستند. همچنین از سه میلیون جمعیت در سن پیش دبستانی که مربوط به سنین ۴ تا ۵ سال میشوند، حدود یک میلیون که عمدتا ۵سالهها هستند به مدارس پیش دبستانی میروند، لذا عملا راهبری این کار مهم در آموزش و پرورش ظرفیتسازی شده است.
عاملی گفت: این نگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بهصورت جدی وجود دارد که ما نیازمند سرمایهگذاری جدی برای این دوره سنی مهم که کودکان از بالاترین ظرفیت یادگیری برخوردار هستند، صورت گیرد. کودکان ما در این سنین توانائی بالایی برای یادگیری مهارت فردی و اجتماعی و مهارت مرتبط با زندگی و اجتماعی شدن را دارند.
وی افزود: این دوره از ظرفیت بسیار بالائی برای توانمندی در حوزه تعلیم و تربیت، اخلاق و کرامت انسانی، اخلاق فردی و اجتماعی برخوردار است و محور اصلی تعلیم و تربیت در دوره کودکی؛ خانواده و پدر و مادر هستند که موفقیت در تعلیم و تربیت مستلزم همکاری و همیاری مدرسه و خانواده است.