راهنمای اخلاق حرفهای یکی از منابع آزمون دستیاری میشود
سازمان نظام پزشکی مکاتباتی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام داده است تا «راهنمای اخلاق حرفهای» به عنوان یکی از منابع آزمون دستیاری نیز قرار بگیرد.
به گزارش ایلنا به نقل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست بررسی جایگاه «اخلاق پزشکی» در سطح دانشگاههای علوم پزشکی با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت برگزار شد.
در این نشست سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: امروز جای خالی اخلاق پزشکی در کشور حس میشود و در شرایط فعلی این گفتمان شتاب لازم را به خود نگرفته است در عین حال «اخلاق پزشکی» در دانشگاه مورد توجه است و در تلاشیم که به مقوله اخلاق پزشکی به عنوان یک ضرورت توجه ویژه شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: اخلاق در هر حوزهای و برای هر رشتهای نیاز مبرم است و اگر اخلاق نباشد همه دستاوردهای بشر وارونه جلوه کرده و به انحراف کشیده میشود.
معاون وزیر بهداشت «اخلاق حرفهای» را زبان بینالمللی همه مشاغل و ملتها دانست و گفت: «اخلاق حرفهای» با فرهنگ هیچ کشوری تناقض ندارد و مطابق بر اصول است. باید دانشجویان را با این موضوع آشنا و عجین کنیم به طوری که توجه به مؤلفههای اخلاق پزشکی در باور افراد نهادینه شده و به فرهنگ غالب تبدیل شود، همانند بستن کمربند ایمنی که به فرهنگ عامه مردم رسوخ کرده است.
وی با بیان اینکه ما رسالت داریم تا در این زمینه حرکت کنیم، یادآور شد: باید در کنار دانشجویان و فعالان در این حوزه، اساتید و بزرگان حضور داشته باشند تا مسیر موفقیت با سرعت بیشتری همراه شود و تجارب اساتید در اختیار دانشجویان قرار گیرد. ما اکنون حدود ۶۶ دانش آموخته دکتری تخصصی در رشته اخلاق پزشکی داریم که باید آنها و دانشجویان را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا به صورت شبکهای، فعالیت خود را دنبال کنند.
لاری با بیان اینکه با توجه به کدهای اخلاق پزشکی، پزشک و بیمار در کنار هم منتفع میشوند، گفت: ما باید منابع خوبی در این حوزه داشته باشیم تا منابع پراکنده مرجع دانشگاههای علوم پزشکی قرار نگیرند و در این مسیر باید از همه ظرفیتهای موجود بهره برد.
در ادامه سیده مریم حسینی رئیس اداره کانونهای فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با بیان اینکه این نیاز در حوزه اخلاق پزشکی در میان دانشجویان دیده شده است، اظهار داشت: کانونهای فرهنگی، نهادهای خودانگیخته هستند. در حال حاضر ۲۹ کانون اخلاق پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند که بر این اساس مجمع کشوری کانونهای اخلاق پزشکی نیز مجوز کار را دریافت کرده است و این شبکه اکنون وجود دارد.
وی ادامه داد: تمامی فعالیتهای آموزشی مجمع با هماهنگی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در حال انجام است. در خصوص ایجاد شبکه کشوری اخلاق پزشکی، این ظرفیت وجود دارد و میتوانیم کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی اخلاق پزشکی را در کنار هم داشته باشیم، تنها تفاوت این است که انجمنهای علمی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی فعالیتهای اجتماعی نیز میکنند و صرفا تنها کار تحقیقاتی و پژوهشی ندارند.
در ادامه مینا فروزنده مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به فعالیتهای انجمن علمی اخلاق پزشکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: هفدهمین دوره آموزشی مبانی اخلاق زیست پزشکی در حال برگزاری است. دوره آموزش «اخلاق بالینی» نیز به شکل گفتمانهای علمی برگزار میشود. دوره «متن خوانی مبانی اخلاقی بر روی کتاب deGrazia» از جمله بخشهایی است که دانشجویان به آن علاقه بسیار دارند و در این دوره دانشجویان به صورت آنلاین در حال خواندن متنها و ترجمه هستند.
فروزنده اظهار داشت: فعالیتهای انجمن در دوران کرونا بهتر شده است در مجموع ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی از هشت رشته پیراپزشکی نه تنها پزشکی شامل «پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، کاردرمانی، هوشبری، اتاق عمل، میکروبیولوژی، پرتوشناسی تکنولوژی» استقبال خود را از دورههای آموزشی آنلاین انجمن علمی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کردهاند.
این مقام مسؤول به تعداد دانشجویان فعال در انجمن علمی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد و افزود: جمعیتی که اکنون در حال فعالیت هستند شامل ۱۴۸ دانشجو در سطح مبانی، ۵۰ دانش آموخته در سطح اخلاق بالینی و ۳۰ دانش آموخته در سطح سوم و یا سطح متنخوانی هستند. انجمن علمی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گواهینامههایی را به دانش آموختگان خود میدهد که در نهایت ماحصل تلاشهای صورت گرفته ارتقای رضایت مندی از ۸۲ درصد به ۹۰ درصد است.
وی یادآور شد: برگزاری این دورهها دیدگاه دانشجویان را با تغییر همراه ساخته است، که نتیجه این رفتار باعث شده است رویکرد مطالبهگری در سطح بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران تا حدی متفاوت شده و دانشجویان «مطالبات اخلاقی» را دنبال کنند.
مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه انجمن علمی دانشجویان اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشجویان ۶ دانشگاه در چاپ ماهنامه «زی» همکاری میکنند، اظهار داشت: چاپ چهار عنوان ترجمه کتاب «مرجع اخلاق پزشکی» برای نخستین بار به زبان فارسی که مطالب فلسفی بسیار سنگینی دارد در طول یک سال و نیم، از دیگر موفقیتهای به دست آمده است.
در ادامه سعید بیرودیان متخصص اخلاق پزشکی و مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: در سازمان نظام پزشکی در صدد نهادینه کردن اخلاق حرفهای در میان فارغ التحصیلان هستیم و در این راستا اقدامات خوبی شده است. بر این اساس «راهنمای اخلاق حرفهای» در سازمان نظام پزشکی تدوین شد، این راهنما دو سال قبل به تصویب شورای عالی سازمان نظام پزشکی رسید و در ادامه در شورای عالی اخلاق وزارت بهداشت نیز تصویب شد.
وی با بیان اینکه اکنون راهنمای اخلاق حرفهای به عنوان یکی از منابع درس «اخلاق پزشکی» در مقطع پزشکی عمومی و دستیاری پذیرفته شده است، اظهار داشت: در این مسیر مکاتباتی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته است تا «راهنمای اخلاق حرفهای» به عنوان یکی از منابع آزمون دستیاری نیز قرار بگیرد. ما با گروه پزشکی و گروههای عضو سازمان نظام پزشکی در حال تعامل هستیم تا راهنمای اخلاقی که ۱۴۰ ماده اخلاقی در ۱۳ فصل جداگانه است را رعایت کنند.
این مقام مسؤول اظهار داشت: این درخواست و توقع از پزشکانی که در این حوزه چنین دروسی را در گذشته نداشتهاند و به قولی نسلهای خیلی قبل پزشکی هستند، کاری سخت است. بر همین اساس کاری اصولی با همفکری در دانشگاهها با حضور صاحبنظران و دستاندرکاران این بخش که تمام تلاششان در بخش آموزش دانشجویان است صورت گرفته است تا با اخلاقی شدن این عزیزان در آینده نزدیک، این جریان اخلاقی در سطح جامعه شکل بگیرد.
بیرودیان گفت: بر این اساس «راهنمای اخلاق حرفهای» را ملزم به «آییننامه انتظامی» کردهایم به این معنا که در ابتدا از طریق آموزش نظام پزشکی دورههای مختلف «اخلاق پزشکی» را آموزش دهیم و در ادامه ضمانت اجرایی را به معاونت انتظامی بسپاریم. در واقع اگر کسی موازین اخلاق حرفهای را رعایت نکند، برابر با ماده ۶ آیین نامه انتظامی در برابر رفتار خلاف شئون حرفهای خود مجازتهای انتظامی در سازمان نظام پزشکی دارد.
وی افزود: کار اساسی و اصولی کاری است که دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال انجام دارند تا در کنار کانونهای فرهنگی که در حال فعالیت در حوزه اخلاق حرفهای و اخلاق پزشکی هستند، انجمنهای علمی را نیز داشته باشیم، انجمنهایی که تلاش دارند تا تفکرات اخلاقی را بسازند.