خبرگزاری کار ایران

الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود

الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود
کد خبر : ۱۰۰۳۰۰۶

کارگروهی با مسئولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

به گزارش ایلنا، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه «گزارش پایش کیفیت آموزشی در آیینه امتحانات نهایی» اختصاص یافت. 

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه «گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی» پرداخت و گفت: ارکان و اجزاء برنامه درسی اعم از اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره‌وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه‌ی راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند. از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هرساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار می‌شود، انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می‌دهد گفت: جداول بارم‌بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است. 

ساکی ضمن تاکید بر این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است گفت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است. 

وی در ادامه عوامل موثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و… را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه کرد. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پایان پیشنهاد تشکیل «کمیته‌ی اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آیین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی» و «طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش گانه» را ارائه داد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین «الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی» دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی نماید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز