معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
ساخت ۷۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس تا پایان سال/ عدم توقف اقدامات عمرانیِ فضاهای آموزشی در ایام کرونا
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از ساخت ۷۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس تا پایان سال خبر داد.
«مهرالله رخشانیمهر» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت ساماندهی آبخوریها و سرویس بهداشتیهای مدارس گفت: در مدارس نوساز که توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور احداث میشود، توجه ویژهای به ایجاد سرویس بهداشتی و همچنین آبخوری مورد نیاز دانشآموزان متناسب با تعداد کلاسهای درس موجود میشود.
وی با اشاره به نصب پنلهای خورشیدی برای سرویس بهداشتیها توضیح داد: در برخی مدارس که به عنوان «مدارس با مدیریت و رویکرد سبز» طراحی و در حال اجرا داریم، توجه به استفاده از آخرین و به روزترین فناوریها مد نظر قرار گرفته است، به طوری که در این مدارس با توجه به پیش بینی پنلهای خورشیدی در بالای سرویسهای بهداشتی و ذخیره انرژی، آب مربوط به چشمههای سرویس بهداشتی و همچنین آبخوری متناسب با دمای هوا تنظیم خواهد شد تا دانشآموزان آسایش و آرامش بیشتری داشته باشند.
رخشانی مهر افزود: در سایر مدارسی که به تازگی احداث میشوند و یا در ردیف تخریب و بازسازی و یا مقاومسازی قرار دارند، بهسازی سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس نیز مدنظر است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تاکید کرد: مطابق آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی میکند، فعالیت مدارس نیز به همان شکل برنامه ریزی میشود، اما به صورت کلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور وظیفه ساخت فضاهای آموزشی را به عهده دارد و موضوعات مرتبط با آموزش نیز توسط دیگر همکاران در وزارت آموزش و پرورش پیگیری میشود.
وی در پاسخ به این سوال که در مناطق و استانهایی که مدارس اکنون تعطیل است، آیا کار تعمیرات و دیگر امور در حال انجام است؟ گفت: فعالیت عمرانی در فضاهای آموزشی در هیچ زمانی متوقف نشده است، مگر با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا. بدون وقفه کار ساخت فضاهای آموزشی، تخریب و بازسازیِ مدارس نیازمند و با اولویت و همچنین مقاوم سازی مدارسی که در ردیف مذکور قرار دارند، انجام میشود.
رخشانی مهر خاطرنشان کرد: در سال جاری که تمام فعالیتهای اجرایی با وجود شیوع ویروس کرونا تعطیل و یا نیمه تعطیل بود، با تلاش همکارانم در ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانهای کشور و مشارکت خیرین گرانقدر مدرسهساز، در ۲۲ آبان ماه سال جاری، ۱۴۲۲ فضای آموزشی با ۸۰۵۱ کلاس درس با حضور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید و تحویل ادارات آموزش و پرورش شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تاکید بر اینکه ساخت و تعمیر مدارس ادامه دارد، گفت: همین آمارها نشان میدهد که عملیات عمرانی ساخت مدارس و فضاهای آموزشی متوقف نیست و با تمام توان و تلاش برای ایجاد فضاهای امن و ایمن و البته همراه با تجهیزات و امکانات برای دانشآموزان ادامه دارد، زیرا اعتقاد داریم که مدرسهسازی یک جریان است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مدارس مشکلاتی از جمله سرویس بهداشتی و یا آبخوری دارند، برای برطرف کردن مشکلات این مدارس که غالبا عشایری و روستایی هستند، چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در سال ۱۳۹۹، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، افزایش سطح بهداشت فضاهای آموزشی و به تبع آن سرویسهای بهداشتی در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفت.
رخشانی مهر ادامه داد: بر این اساس مدارس فاقد سرویس بهداشتی در کشور شناسایی و در مجموع بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور ساخت سرویس بهداشتی در استانهای آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان تخصیص یافت.
وی با اعلام افزایش تعداد چشمه سرویسهای بهداشتی برای مدارس سراسری کشور بیان کرد: پیش بینی میشود تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس فاقد سرویس بهداشتی کشور ساخته و به بهرهبرداری برسد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین به منظور ساماندهی سرویسهای بهداشتی و تعمیرات آن در مدارس و فضاهای آموزشی کشور نیز پیشبینی اولیه به منظور اجرای طرح جدید «احداث، تکمیل و تعمیر سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس» صورت پذیرفته و در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد.