وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:
بهرهمندی از دانشآموختگان برای تقویت کادر علمی و آموزشی مدارس
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش و جایگاه خطیر دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد موردِ نیاز وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بر اساس مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، یکی از روشهای تأمین کادرآموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب و پذیرش دانشآموختگان رشتههای مرتبط و مورد نیاز از سایر دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با برگزاری دورههای یکساله کسب شایستگی معلمی است که اجرای این مهم میتواند به تقویت بیش از پیش کادر علمی و آموزشی مدارس و آموزشگاههای کشور بینجامد.
به گزارش ایلنا، منصور غلامی درباره جزییات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار داشت: تهیه و ارسال نامه خدمتِ رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با مسئولین محترم آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تأکید بود؛ صورت گرفته است.
وزیر علوم با بیان اینکه «باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزههای وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به منظور تآمین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است»، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهاد شده در نامه، تاکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعالتر کردن ظرفیتهای موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم میتواند در کنار نیروهایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی برای این منظور تربیت میکنند، مورد توجه قرار گیرد.
غلامی اضافه کرد: دانشگاههای کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیروهای توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوهای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش و پرورش میتواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاههای معتبر تحصیل نموده و شایستگیهای علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان دادهاند اقدام نماید.
وزیر علوم پیشنهاد کرد: دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دورههای یکساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده نماید.
غلامی به بیان ویژگیهای دیگر مطرح شده در طرح پیشنهادی خود پرداخت و افزود: با اتخاذ این تدبیر میتوان با تکیه بر ظرفیتهای دانشگاهی موجود در کشور و دانشآموختگان شایستهای که هماکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینهها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر میتواند ترغیب به تحصیل در رشتههای علوم پایه که بایستهای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد.
به گفته وزیر علوم، "افزون بر این با این اقدام میتوان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگیهای معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد و از توسعۀ غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب نمود. مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار میرسد.