در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
«عبور از کتاب» از رویکردهای تحولی در آموزش و پرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: عبور از کتاب یا مواد درسی، بهرهگیری از منابع آموزشی متکثر و ورود به برنامه محوری از رویکردهای تحولی پیش روست.
حجت الاسلام و المسلمین «علی لطیفی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحول در کتب درسی بیان کرد: مدارس باید برنامه داشته باشند و متناسب با این برنامه مدون از مجموعه مواد و منابع بهره ببرند که بخشی از این منابع میتواند کتاب باشد، ولی میتواند غیر از کتاب هم باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: سطح دیگر تحول مرتبط با بهرهمندی از منابع آموزشی متنوع است؛ عبور از کتاب و بهره گیری از منابع آموزشی متکثر و متنوع و گذر از کتب یا مواد درسی و ورود به برنامهمحوری از رویکردهای تحولی پیش روست که از مطالبات اسناد بالادستی نیز هست.
لطیفی ادامه داد: زمانی که برنامه محور کار میکنیم، معلم و مدرسه نقش آفرین میشوند تا حدی که سطحی از برنامه ریزی را خودشان انجام میدهند و اختیار و انتخاب کافی در گزینش مواد و منابع آموزشی را پیدا میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این رویکرد مدرسه و منطقه خودشان برای برخی از ساحتهای آموزشی برنامه ریزی میکنند که مطابق با راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین است. (راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین: اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامههای آموزشی به معرفی حرفهها، هنرها، جغرافیا، آیین و رسوم و نیازها و شرایط اقلیمی وجغرافیایی استانها به ویژه مناطق روستایی وعشایری با رعایت استانداردهای ارتقای کیفیت و تقویت هویت اسلامی– ایرانی دانشآموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت هویت ملی).
لطیفی اظهار کرد: اختصاص بخشی از برنامه درسی به اقتضائات فرهنگی و عمومی موجب تحول خواهد شد و بخشی از اقداماتی که ما در مرکز خودمان روی آن متمرکز هستیم پیرامون همین موضوعات تحول آفرین است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص ابهاماتی که در مورد تحولات محتوای کتب درسی وجود دارد و تاکید بر برخی موضوعات خاص در کتابها عنوان کرد: رویکردهای یک نظام آموزشی در کلیت و چارچوبهایش ثابت است و تغییراتی ندارند و برای ما نیز تغییر و تحولی در این جهت در کشور رخ نداده است.
لطیفی در ادامه توضیح داد: اتفاقا بخشی از تحول مدنظر به این سمت است که خیلی هوشمندانهتر، منعطفتر و متناسبتر با شرایط فرهنگی، اقلیم و بوم دانش آموزان در مناطق مختلف، اجتماعیسازی یا آشناییسازی آنها با مسائل فرهنگی و ارزشها را رقم بزند. بنابراین معنای ایدئولوژیکی که برخی مطرح میکنند، اصلا جایی ندارد و هیچ وقت هم چنین ذهنیتی مطرح نبوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد وضعیت کیفیت کاغذهای ایرانی که در تهیه کتب درسی استفاده شده است، گفت: این کاغذها قابل قبول است البته که از نظر ما باید خیلی بهتر شود. این موضوع را منتقل هم کردهایم و امیدواریم کیفیت کاغذهای ایرانی بهتر از این شود، ولی به هر صورت قابل قبول است.