معاون آموزش متوسطه مطرح کرد:
مصوبه جدید کنکور میتواند زمینه ساز یادگیری مفهومی و عمیقتر برای دانش آموزان باشد
معاون آموزش متوسطه گفت: باتوجه بهعدم دسترسی به دانش آموزانی که در حوزه مشغول امتحان هستند، دسترسی به پاسخ سوالات در جلسه آزمون ممکن نیست و از این جهت نگرانی وجود ندارد، البته بدنبال به صفر رساندن انتشار پس از برگزاری آزمون نیز هستیم.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما جهت گفتگو پیرامون برگزاری کنکور سراسری و شیوه جدید قبولی در دانشگاهها حضور یافت.
کاظمی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در پایان هفته جاری، اظهار کرد: سیستم ارزشیابی جهت دهنده به نظام آموزشی است و آن را تحت تاثیر قرار میدهد، باتوجه به همین مسئله دانش آموزان به سمت حفظ کردن مباحث درسی سوق پیدا کرده و ضمن کاهش عمق یادگیری نهایتا درگیر تست زدن شدند و این موارد با نگاه آموزشی و تربیت شایستگی محور وپرهیز از حافظه محوری مورد تاکید در سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت همخوانی نداشت که مصوبه جدید میتواند زمینه ساز یادگیری مفهومی و عمیقتر برای دانش آموزان باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی، گفت: اصلاح شیوه ارزشیابی در سنجش و پذیرش دانش آموزان در دانشگاهها با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد در کنکور سراسری سال جاری و افزایش تا ۶۰ درصد در سه سال آینده به یادگیری عمیقتر و مفهومیتر در مدارس کمک خواهد کرد.
کاظمی با تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش پس از ابلاغ مصوبه جدید، گفت: تغییر در شیوه برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح این اوراق با بهره گیری از فناوری اطلاعات در بستر امن، در جهت افزایش کیفیت و امنیت برای ایجاد سوابق تحصیلی بخشی از فعالیتهایی بوده که صورت گرفته است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره معیار ارزشیابی به منظور ایجاد سوابق تحصیلی، اظهار کرد: قدیمیترین و معتبرترین ارزشیابی صورت گرفته که ملاک اصلی جذب دانش آموزان در دانشگاهها و البته مشاغل در داخل و خارج از کشور است، در آموزش و پرورش صورت گرفته، البته باتوجه به حساسیتهای موجود، زیرساختها باید گسترش پیدا کند.
وی در ادامه افزود: به منظور امنیت بیشتر برگزاری امتحانات، طراحی سوالات ۴۸ یا ۷۲ ساعت قبل از آزمون توسط طراحان در قرنطینه کامل با رعایت استانداردهای حفاظتی انجام و ارسال سوالات به صورت رمز شده صورت میپذیرد لذا امکان انتشارات سوالات پیش از آزمون را غیر ممکن مینماید.
وی با اشاره به تفاوت بین مدارس در ایجاد سوابق تحصیلی، گفت: باتوجه به برگزاری امتحانات نهایی تفاوتی بین مدارس وجود نخواهد داشت و نظام آموزشی بدنبال افزایش کیفیت و عدالت آموزشی مطلوبتر برای دانش آموزان است.
کاظمی در ارتباط با احتمال انتشار سوالات آزمونهای نهایی حین برگزاری، تصریح کرد: باتوجه بهعدم دسترسی به دانش آموزانی که در حوزه مشغول امتحان هستند، دسترسی به پاسخ سوالات در جلسه آزمون ممکن نیست و از این جهت نگرانی وجود ندارد، البته بدنبال به صفر رساندن انتشار پس از برگزاری آزمون نیز هستیم و البته درصورت بروز تخلف، با استفاده از مصوبه مجلس شورای اسلامی، با افراد متخلف برخورد خواهدشد.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به غیر حضوری شدن مدارس، گفت: برای جبران افت تحصیلی دوره کرونا در تابستان طرح تعمیق و تثبیت یادگیری با همت همکاران فرهنگی برگزار و بخشی از افت تحصیلی جبران شد، البته از استانداران درخواست داریم آخرین راه حل برای مسئله سرما یا آلودگی هوا و غیره تعطیلی مدارس باشد چرا که تعلیم و تربیت دانش آموزان مختل خواهد شد و جبران تعطیلی مدارس باتوجه به کمبود زمان دشوار است و آسیبهای بسیاری خواهد داشت.
کاظمی با اشاره به فصل تصویب بودجه، گفت: از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم برای سال تحصیل جاری و سال تحصیلی آینده در تصویب بودجه و همچنین تخصیص آن به آموزش و پرورش به منظور برگزاری طرحهای جبرانی افت تحصیلی صورت گیرد تا شاهد انجام فعالیتهای مطلوب و تحقق اهداف تعیین شده باشیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر وظیفه مهم تبیین جزئیات مصوبه جدید برگزاری کنکور سراسری، تشریح کرد: مسئله رفع ابهامات دانش آموزان پیرامون کنکور سراسری و شیوه ایجاد سوابق تحصیلی وظیفه مهمی است که با تبیین و روشنگری در رسانههای مختلف به ویژه صدا و سیما بطور دائمی از سوی آموزش و پرورش انجام شده و خواهد شد تا والدین و دانش آموزان در این ارتباط اطمینان خاطر کامل داشته باشند.