خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتماد صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیشتر شده است/ وظیفه وزارت علوم تجاری‌سازی محصولات فناورانه نیست

اعتماد صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیشتر شده است/ وظیفه وزارت علوم تجاری‌سازی محصولات فناورانه نیست
کد خبر : ۱۳۰۹۳۶۳

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با افزایش قیمت ارز و تحریم‌های موجود، یکی از رویکردهای اصلی صنعت این است که نیازهایش را از طریق دانشگاه‌های خودمان و به شکل ملی و با ریال تامین کند و اعتماد صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیشتر شده است.

«حمیدرضا صفوی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد وضعیت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا توضیح داد: تنها شهرک علمی_تحقیقاتی کشور در اصفهان قرار دارد و در این شهرک ما پارک علمی و تحقیقاتی داریم که بالغ بر ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این بستر فعالیت جدی دارند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه که این روزها بر آن تاکید می‌شود و علاقه‌مندی و آگاهی صنایع برای تبادل و تعامل با دانشگاه گفت: این سوال و نکته مهمی است چرا که شرایط جدید و ارتباطات بین المللی در سطح صنایع و دانشگاه‌ها این مقوله را مورد تاکید قرار داده است که دانشگاه‌ها می‌توانند تکنولوژی‌ها و دانش ارزان‌تری را به سمت صنایع هدایت کنند. 

او افزود: پیش از این شرایط ارز و ارتباطات بین المللی آنقدر ساده بود که صنایع بتوانند کلیه نیازهای خود را بدون سرمایه‌گذاری دانشی برطرف کنند به این صورت که مستقیما تجهیزات را از خارج کشور می‌آوردند و… اما امروز با افزایش قیمت ارز و تحریم‌های موجود، یکی از رویکردهای اصلی صنعت این است که نیازهایش را از طریق دانشگاه‌های خودمان و به شکل ملی و با ریال تامین کند. 

صفوی با بیان اینکه روی آوردن به توانمندی‌های ملی یک الزام است، ادامه داد: با شرایط جدید اتفاق خوبی که افتاده این است که اعتماد صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیشتر شده است چراکه به آن‌ها ثابت شد بسیاری از نیازهای صنایع از طریق علم و دانش دانشگاهیان داخل کشور قابل تامین است و اتفاقا باقیمت و پشتیبانی مناسب‌تری هم این اتفاق می‌افتد ضمن اینکه افراد دانشگاهی داخل کشور خیلی راحت‌تر در دسترس هستند و می‌توان تعامل بهتری با آن‌ها داشت که مزایای متعددی برای صنعت دارد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن اشاره به اینکه صنایع بزرگ این استان به تعامل با دانشگاه و مقوله پژوهش در صنعت روی آورده‌اند، اظهار کرد: منطقه اصفهان که تا حد زیادی صنعتی است در شرایط فعلی در مقایسه با قبل نزدیکی بیشتری با دانشگاهیان دارد و در پی این روابط نزدیک‌تر، توانسته است در تحقیق، توسعه و فناوری به مرحله تولید برسد. 

صفوی در خصوص تجارت محصولات فناورانه که حاصل کار دانشگاه و صنعت است و نقش وزارت علوم در تجاری‌سازی محصولات و در نتیجه امید به نخبگان برای ماندن در کشور و توسعه فعالیت‌هایشان بیان کرد: وظیفه وزارت علوم بحث تجاری‌سازی محصولات فناورانه تا TRL9 نیست که بتواند روی محصول کار کند، البته تا TRLهای پایین‌تر می‌تواند این کار را انجام دهد، اما از یک جایی به بعد که بحث بازاریابی و تجاری‌سازی مطرح می‌شود  لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کار شود. 

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان امروز واحدهای تجاری سازی، فروش محصول و بازاریابی ایجاد کرده‌اند و این همان جایی است که برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که با صنعت و فناوری تعامل دارند، انگیزه‌مندی می‌آورد تا نسبت به اشتغال و آینده خود در ایران امیدوار باشند، اما واقعیت این است که این روند هنوز آنقدری که باید رضایت بخش و کامل نیست و باید روی آن کار کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز