وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛
نیاز به ساخت مدارس بیشتر در حاشیه شهرها
وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرعت مهاجرت از سرعت ساخت مدارس در مدارس حاشیه شهری بیشتر است بر لزوم اختصاص بودجه بیشتر برای ساخت مدارس در این مناطق تاکید کرد.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری گفت: در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیتهای خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانند مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدامها و ... را حل نماییم که در این زمینه ها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمککننده و سازنده بود.
وی با اشاره به انجام برخی از کارها در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرحی از سوی معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نام طرح اتقان در حال انجام است تا معلمان به روشهای تدریس قرآن آشنا شوند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانشآموزان میدهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانشآموزان برآورده نشده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد سایرفعالیتهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علیرغم این که یک و نه دهم درصد افت داشتیم، این افت پس از ۹ سال جبران شده است.
وی ادامه داد: ۷۰ هزار دانشآموز هنرستانی به هنرستانهای کشور اضافه شده است و طرح هنرستانهای جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر ۳۹ درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل می کنند.
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۸۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، لذا در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجه ای اختصاص یابد.
وی ادامه داد: تراکم دانشآموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است و میتواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، زیرا تلاشهای ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانشآموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از از استانداردهای تعیین شده است.
عضو کابینه دولت مردم ایران قوی اظهار کرد: سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق روستایی، تغذیه دانشآموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع شود.
نوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند؛ حذف معاونت پرورشی در گذشته، آثار منفی خود را امروز نشان میدهد، اظهار کرد: بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، موجب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد. درحال حاضر۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامهریزی داشته باشیم. سرانه هر دانشآموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ بسیار کم است و امکان هر نوع برنامهریزی را میگیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانونهای فرهنگی و دارالقرآنها کاری انجام نشده است، لذا باید در این حوزه نیز برنامهریزی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ۱۹،۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد: در حوزه آسیبهای اجتماعی دانشآموزان رشد داشتهایم، لذا نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجههای مرتبط با حوزه آسیبهای اجتماعی اختصاص داده شود.