رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:
مدلهای جدید یادگیری توسط سازمان سوادآموزی در حال تولید است
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گردهمایی مشترک معاونین سوادآموزی و رؤسای ادارات سوادآموزی، سنجش و ارزشیابی گفت: روشهای جدید سواد آموزی در دستور کار نهضت سواد آموزی است.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علیرضا عبدی در گردهمایی مشترک دو روزه معاونین سوادآموزی و رؤسای ادارات سوادآموزی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: باید گفتمان نهضت سوادآموزی جدّی گرفته شود و فرمان حضرت امام خمینی(ره) و قواعد حکمرانی که ایشان جاری نمودهاند و نهضت سوادآموزی هم که از آرمانهای ایشان بوده، تا ریشه کنی بیسوادی و سرانجام بخشی بیسوادی مهم شمرده شود، لذا در جهت استمرار و ادامه مسیر مأموریتهای نهضت، باید اول سواد آرمان ما باشد و دوم بیسوادی ریشهکن شود و سوم به سمت سوادهای دیگر حرکت کنیم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به اهداف سواد آموزی باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نقش آفرینی کنیم و دنبال آن باشیم که دغدغههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر ریشهکنی بیسوادی که در برنامههای قبلی مغفول مانده است در سیاستهای کلی تحولی آموزش و پرورش آورده شود و در برنامه هفتم عملیاتی و اجرایی شود.
عبدی ادامه داد: در مطالبات باید نظام آموزشی بزرگسالان را جزء مطالبات استانی و ملی قرار دهیم و در انجام فعالیتهای سوادآموزی و در روند نهضتی شدن و جهادی شدن فعالیتها به دنبال اسم نهضت نباشیم و برکت این کار عظیم را از بین نبریم.
وی گفت: وضعیت سواد، مخصوصاً در راستای سواد رسانهای و بیسوادی رسانهای، باید در برنامهها قرار گیرد و یکپارچه عمل کردن و همسو بودن در عرصه نهضت سوادآموزی ضروری است.
عبدی در مورد همکاری سازمان نهضت سوادآموزی با دستگاههای مختلف گفت: سازمان نهضت سوادآموزی تفاهمنامههایی با دستگاههای مختلف از جمله سازمان زندانها، امور عشایری و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای والدین کمسواد و بیسواد منعقد کرده است و امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم گامهای مؤثری را در راستای مأموریتهایمان انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که تعریف سازمان نهضت سوادآموزی از سواد با توجه به تغییرات این تعریف چیست؛ گفت: در دوره سواد و دوره انتقال به دنبال همان تعریف خواندن و نوشتن هستیم، زیرا تا خواندن و نوشتن را یاد نگیریم ورود به سایر بحثها محلی از اعراب ندارد، اما برای کسانی که سواد ابتدایی پیدا کردهاند و دوره سواد و دوره انتقال را گذراندهاند، یک سواد تابعی به نام دوره تحکیم تعریف کردهایم که سوادهای جدید را در قالب تثبیت آموختهها به کمسوادان آموزش میدهیم.
عبدی در رابطه با استفاده از روشهای نوین برای سوادآموزی گفت: هماکنون جریان سوادآموزی به صورت دوره های مجازی در کشور در حال انجام است و دروس ضبط شده در سامانه شاد بارگذاری شده که افراد میتوانند با مشاهده و مطالعه آنها در آزمون شرکت کنند؛ اما مدلهای جدید یادگیری بر پایه فضای مجازی توسط سازمان سوادآموزی در حال تولید است که به ترتیب رونمایی خواهند شد.
رئیس سازمان سوادآموزی در پایان گفت: تمام دنیا از روشهای جدید یادگیری در نهضت سوادآموزی خود استفاده میکنند و در همین راستا طراحیهایی در سیر برنامههای سازمان سوادآموزی از قبیل بازیوارههای آموزشی، آموزشها بر مبنای دیجیتال و آموزشهای غیرمستقیم خواهیم داشت و مدلهای جدید یادگیری سوادآموزی از جمله برنامههای تحولی پیش روی نهضت است.