خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش‌وپرورش شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

حامل‌های انرژی هیچ مدرسه دولتی نباید قطع شود/ قطعی گازِ مدرسه ناشی از بی‌سلیقگی است

حامل‌های انرژی هیچ مدرسه دولتی نباید قطع شود/ قطعی گازِ مدرسه ناشی از بی‌سلیقگی است
کد خبر : ۱۲۷۲۶۷۶

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران درباره معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌ مصرف انرژی و قطع آن در صورت بدهی گفت: ما مدرسه‌ای که حامل‌های انرژی آن قطع باشد، نداریم و اگر موردی پیش آمده ناشی از بی‌سلیقگی است.

«محسن بهارلو» معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای قانون معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب، گاز و برق و شرایط این معافیت توضیح داد: این معافیت براساس تبصره ۶ بند ت، قانون بودجه ۱۴۰۱ است و براساس آن مدارس با شرط رعایت سقف الگوی مصرف، از پرداخت هزینه حامل‌های انرژی معاف یا مشمول تخفیف هستند. 

او تصریح کرد: در مورد مدارسی که شامل رعایت الگوی مصرف می‌شوند، دستگاه‌های مربوطه موظف هستند در قبضی که برای این مدارس صادر می‌شود، این معافیت را لحاظ کنند. البته اینطور نیست که مدرسه هیچ هزینه‌ای برای مصرف انرژی پرداخت نکند، بلکه در واقع شامل تخفیف ویژه در پرداخت می‌شوند؛ به این صورت که اگر از نظر میزان مصرف هرکدام از این انرژی‌ها در سقف مصرفی استانداردی که از قبل تعیین شده قرار بگیرند، یا هیچ هزینه‌ای بابت مصرف آب، گاز و برق پرداخت نمی‌کنند و در واقع معاف می‌شوند یا مشمول تخفیف خواهند شد. 

بهارلو در مورد یکسان بودن یا متفاوت بودن قیمت این تعرفه مصرفی نیز بیان کرد: روی این موضوع مطالعاتی انجام می‌شود و با همکاری دستگاه‌های مرتبط با انرژی‌های مصرفی، قرار است اطلاعاتی از انشعابات مدارس و میزان مصرف آن‌ها داشته باشیم و اتفاقا نظارت هم می‌کنیم.

وی در واکنش به قطعی گاز مدرسه‌ای در منطقه 18 که در نهایت با پیگیری‌های مدرسه، این مشکل حل شد، گفت: در این سال‌ها دستگاه‌های مربوط با ما مساعدت داشته‌اند و از این دست مواردی که بخواهند آب، برق یا گاز را به دلیل پرداخت هزینه قطع کنند خیلی کم اتفاق می‌افتد. به طور کلی ما مدرسه‌ای که حامل انرژی آن قطع باشد، نداریم و اگر موردی پیش آمده ناشی از بی‌سلیقگی است و معمولا نهادهای مرتبط با ما همکاری دارند. 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این سوال که در چه شرایطی اداره گاز یا آب و برق می‌توانند به قطع انشعابات این انرژی‌ها در یک مدرسه اقدام کنند؟ اظهار کرد: معمولا مدیران ارشد استان‌ها تاکید دارند که به هیچ وجه این اتفاق در مدارس رخ ندهد. اگر موارد معدودی هم پیش بیاید، قطعا با رایزنی مرتفع می‌شود. 

او در مورد حمایت از مدارسی که دچار بدهی مالی به خاطر مصرف انرژی شده‌اند، توضیح داد: آموزش و پرورش در این شرایط قطعا به مدرسه بدهکار کمک می‌کند. حامل‌های انرژی هیچ مدرسه دولتی نباید قطع شود و حتی اگر بحث بدهی و مصرف زیاد مدرسه هم وجود داشته باشد، ما بررسی می‌کنیم و راهکارهای کاهش مصرف انرژی در مدرسه را مدققانه بررسی می‌کنیم و با کمک به مدرسه در پرداخت بدهی و معوقه‌ها مسیر آموزش و پرورش را یاری می‌بخشیم. 

بهارلو در مورد اهمیت رسیدگی به کاهش مصرف انرژی به خصوص در مدارس با توجه به کمبود آب در کشور و نزدیکی به آغاز فصول سرد و افزایش مصرف گاز بیان کرد: موضوعی که برای ما در بحث حامل‌های انرژی اهمیت دارد، این است که به استانداردهای مصرف انرژی در مدارس توجه داشته باشیم و آموزش‌های همگانی لازم را به همه مخاطبین ارائه دهیم. برخی از فضاهای آموزشی نوسازی شده و از نظر مصرف انرژی وضعیت بهتری دارند، اما مدارس قدیمی از نظر مصرف انرژی شرایطی خوبی ندارند که قطعا به آن‌ها رسیدگی می‌شود. 

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و روند بازدیدها از پروژه عظیم مهر افزود: ما بازدیدهایی از مدارس خواهیم داشت و برای مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید تاسیسات، موتورخانه‌ها و… بررسی می‌شوند تا اگر اشکالی وجود دارد که موجب افزایش مصرف انرژی می‌شود به زودی برطرف شود. 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران در مورد ابلاغ سقف مصرف و آگاه بودن مسئولان مدرسه از این سقف استاندارد مصرف انرژی عنوان کرد: معمولا در قبوضی که برای مدارس صادر می‌شود جداولی وجود دارد و چون واحد آموزشی محسوب می‌شوند، مشخص است که چنین واحدی مشمول چه تعرفه‌ای است پس تا حدی می‌توانند از این طریق نسبت به سقف مصرفی استاندارد آگاهی پیدا کنند، اما به هرحال جای کار و آموزش وجود دارد که باید در این آموزش‌ها برای همه افراد از دانش‌آموزان تا اولیا و کارکنان به خصوص در مورد مدیران جدید برنامه‌های لازم را داشت و در این راستا با همفکری و هماهنگی همگانی اقدام کرد، زیرا میزان مصرف انرژی و استفاده از نعمت‌های الهی باید بر اساس سفارشات شرعی و آموزش‌های شهروندی مورد توجه مجدانه همه افراد قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز