در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛
دستگاه های اجرایی مکلف به استعلام نشانی محل اقامت افراد از ثبت احوال هستند
مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: به موجب مصوبه هئیت وزیران از این پس دستگاههای دولتی باید نشانی محل اقامت افراد را از این سازمان استعلام کنند.
سعید احمد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و سازمان برنامه وبودجه در جلسه مورخه بیست و چهارم مهرماه سال جاری این مصوبه را با استناد به اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی تصویب کرد.
وی افزود: بر اساس این مصوبه سازمان ثبت احوال کشور مکلف است امکان ثبت نشانی محل اقامت قانونی افراد را در پایگاههای مربوطه ایجاد و امکان به روزرسانیها را برای هموطنان فراهم کند، به صورتی که مردم بتوانند به صورت بر خط اطلاعات مربوط به محل اقامت خود را ثبت و یا نسبت به تغییر آن اقدام کنند.
احمدی افزود: بر اساس این مصوبه دستگاههای اجرایی مذکور در ماده ۵ قانون خدمات کشوری به هیچ وجه مجاز نیستند اطلاعات مربوط به محل اقامت قانونی افراد را به غیر از سرویسی که سازمان ثبت احوال در اختیارشان میگذارد دریافت کنند و منحصرا از سرویس الکترونیکی که سازمان ثبت احوال به همین منظور ایجاد و دراختیار آنان قرار داده است میبایست اطلاعات افراد را دریافت کنند.
وی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال حافط اطلاعات هموطنان است، به همین منظور اطلاعات محرمانه آنان به راحتی در اختیار کسی قرار نمی گیرد بلکه بر اساس قانون، دستگاههای دولتی در صورت لزوم میتوانند به این اطلاعات دست پیدا کنند.
مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی افزود: با اجرای این مصوبه هموطنان میتوانند به صورت راحت تر خدمات خودشان را از دستگاهها دریافت کنند که این خود باعث ایجاد وحدت رویه در کشور خواهد شد.
احمدی گفت: هموطنان میتوانند برای بارگزاری محل اقامت قانونی خود به نشانی ncr.ir یا به درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال (سامانه سهیم) به نشانی sahim.sabteahval.ir مراجعه و در زمان کوتاه و به صورت رایگان اطلاعات خود را وارد کنند.