خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

مدیریت شرایط جدید اقتصادی، وظیفه اصلی مسئولان است/ میز خدمت در ادارات استان راه‌اندازی شود

مدیریت شرایط جدید اقتصادی، وظیفه اصلی مسئولان است/ میز خدمت در ادارات استان راه‌اندازی شود
کد خبر : ۶۲۹۰۷۷

استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری استان، رصد، مدیریت و برنامه‌ریزی در شرایط جدید اقتصادی را وظیفه اصلی مسئولان برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید خدابخش با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: امروز با شرایط تازه‌ای از نظر اقتصادی روبه‌رو هستیم و به فرموده رهبری، آمریکا اتاق جنگ علیه جمهوری اسلامی را به وزارت خزانه‌داری منتقل کرده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایط غیرعادی، نگرش، رفتارها و تصمیمات مسئولان باید متفاوت از گذشته باشد، افزود: این دوره موقت باید مدیریت شود؛ وظیفه اصلی مدیران این است که پیامدهای اقتصادی را رصد، مشکلات پیش‌رو را پیش‌بینی و برای مدیریت شرایط، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی باشد، گفت: دولت برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، تاکنون به میزان 5.6 میلیارد دلار گشایش اعتبار کرده است و هیچ کالایی وجود ندارد که بعد از ثبت سفارش، ارز 4200 تومانی به آن اختصاص نیابد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار کالاهای اساسی در استان مدیریت شده است و در بخش‌های دیگر نیز مدیران مربوط باید اوضاع را رصد و مدیریت کنند تا بعد از بروز مشکل مجبور به اقدامات انفعالی نشوند.

خدابخش همچنین با اشاره به بخشنامه دولت به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر راه‌اندازی میز خدمت تا اول تیر ماه امسال، گفت: انتظار داریم کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و فرمانداری‌ها در راستای سالم‌سازی فضای اداری این بخشنامه را اجرا کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی تا زمان عبور از شرایط جدید با سختی و کاهش تولید مواجه خواهند بود، از دستگاه‌های مالی نظیر بانک‌ها، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی خواست تا با مدیریت شرایط، از ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای تولیدی و خدماتی خودداری کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد 26 هزار و 557 شغل جدید در استان براساس آمار تأمین اجتماعی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 96، 225 واحد جدید تولیدی با سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در استان راه‌اندازی شد که حاصل آن ایجاد شغل برای سه هزار نفر بود؛ همچنین در این سال، با اجرای طرح توسعه 268 واحد تولیدی به ارزش 735 میلیارد تومان، 2850 نفر صاحب شغل شدند.

وی افزود: در سال جاری نیز 900 مجوز تأسیس و توسعه واحدهای تولیدی صادر شده است که لازم است بانک‌های استان با اهتمام جدی نسبت به جذب تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها اقدام کنند.

خدابخش همچنین با اشاره به ثبت‌نام 12 هزار نفر در سامانه کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اعلام آمادگی 500 بنگاه اقتصادی استان برای به‌کارگیری متقاضیان، گفت: دولت براساس مصوبه مجلس، به مدت دو سال سهم کارفرمایان از حق بیمه متقاضیان را متعهد شده است، اما با وجود این سرمایه‌گذاری از سوی دولت، تاکنون در استان تنها 200 نفر از متقاضیان به واحدهای تولیدی مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: علت استقبال کم متقاضیان، فرهنگ نادرست در زمینه اشتغال است، بسیاری از آنها انتظار دارند که در محیط اداری و پشت میز مشغول به کار شوند، در حالی که امروزه در دنیا، ایجاد شغل در واحدهای تولیدی و خدماتی است و در کشور ما نیز ادارات دولتی اجازه استخدام ندارند.

خدابخش تأکید کرد: برای توسعه اشتغال، باید این فرهنگ اصلاح و از فرصت‌های به وجود آمده استفاده شود؛ خوشبختانه امروز کارخانه‌های ما نیز امکانات آموزشی خوبی در اختیار دارند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند بعد از فراغت از تحصیل در محیط کار حاضر شوند.

در این جلسه سردار غفار رستمی، یکی از ایثارگران دوران دفاع مقدس و از فرماندهان لشکر عاشورا ضمن بیان خاطراتی از جنگ، بر ترویج روحیه ایثار و شهادت و لزوم مدیریت جهادی از سوی مسئولان تأکید کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز