معاون اول رییس جمهوری:
نمیگذاریم تولید داخلی با مشکل مواجه شود
صنعت خودرو سازی ایران آن طور که باید، رشد نکرده و پیش نرفت؛ یکی از دلایل آن محدودیت بینالمللی بود که علیه این صنعت اعمال شد.
معاون اول رییس جمهوری بار دیگر بر حمایت از تولید داخلی تأکید کرد.
به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز(شنبه) در مراسم افتتاح خط تولید اتوبوسهای پرسرعت دوکابین و ون در شرکت خودرو سازی اسنا اظهار داشت: اگر تحریمها را سختتر کنند راههای دیگری پیدا میکنیم و نمیگذاریم تولید داخلی با مشکل مواجه شود.
وی با اشاره مذاکرات هستهای ایران با گروه ۱ + ۵ افزود: ان شاء الله مسایل تحریم حل و برخی هزینههای اضافی که به صنعت تحمیل میشود، حذف میشود.
وی تصریح کرد: در یک سال و نیم اخیر یکی از رشتههای صنعتی که در رسانهها در حق آن جفا شده است و باید از آن دفاع کرد، صنعت خودرو سازی است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه به بخش خصوصی نباید به دیده تردید و بدبینی نگاه شود اظهار داشت تهدید بخش خصوصی به معنی تقویت کردن شرکتهای خارجی است.
جهانگیری افزود: تقویت کردن بخش خصوصی ایران به معنی تقویت اشتغال، تولید داخلی، اقتصاد و اقتدار ایران است؛ یکی از مولفههای اقتدار، توسعه اقتصادی است و وقتی محقق میشود که بر توان تولید داخل اتکا کنیم.
وی ادامه داد: بخش خصوصی امروز واقعا توانا است و باید آنها را باور کنیم؛ بخش خصوصی باید به اقتصاد کشور ورود پیدا کند و تبریز از جمله شهرهایی است که صنعت آن متکی به بخش خصوصی شکل گرفته است.
وی به افتتاح خط تولید اتوبوسهای بیآر تی دو کابین و ون در تبریز اشاره کرد وگفت: کسی که اتوبوس از خارج از کشور وارد میکند خود را باید قانع کند که در شرایطی میتوان در کشور اتوبوس تولید کرد چرا باید از کشورهایی که بعضا از نظر صنعت خودرو از ما عقب بودند وارد کنند.
معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از رشتههای صنعتی قطعا با اتکا به ظرفیتهای داخلی ایران از جمله صنعت اتوبوس سازی قابل ساخت در کشور است.
جهانگیری اظهار داشت: صنعت خودرو سازی ایران آن طور که باید، رشد نکرده و پیش نرفت؛ یکی از دلایل آن محدودیت بین المللی بود که علیه این صنعت اعمال شد.
وی همچنین گفت: صنعت خودرو در سال ۱۳۵۷، سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو مونتاژ کامل میکرد که در دوران دفاع مقدس به ۱۲ هزار خودرو کاهش یافت.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: تولید در صنعت خودرو سازی در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ به این راحتی نیست که وقتی صنعتی افول میکند دوباره بخواهیم آن را به راحتی رشد دهیم؛ این رشد دادن مثل دوباره راه انداختن است.
جهانگیری اضافه کرد: رشد تولید خودرو سازی در ۱۰ ماه نخست سال جاری در بخش کامیون سازی ۱۰۰ درصد و در بخش اتوبوس سازی ۴۰ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: این رشدها به این معنا است که صنعت خودرو واقعا ظرفیت توسعه را دارا است؛ باید با مردم صادقانه صحبت کرد و گفت که در برخی حوزهها کیفیت ما پایینتر و در برخی حوزهها قیمتها نسبت به رشتههای مشابه در کشورهای پیشرفته بالاتر بوده است.
وی افزود: اگر مردم بدانند مسیری که طی میکنیم به این منجر میشود که محصولات صنعتی با کیفیت بالاتر و قیمتی پایینتر و قابل عرضه در بازارهای بین المللی تولید میکنیم، حتما همراهی خواهند کرد.
خط تولید اتوبوسهای پر سرعت موسوم به «BRT» تبریز دارای ظرفیت تولید اتوبوس شهری و مینیبوس ۲۱ نفره هر کدام به ظرفیت هزار و ۵۰۰ دستگاه، ۳ هزار و ۷۵۰ دستگاه ون برای حمل و نقل درون شهری است.
امکان تولید کامیونت و وانت با ظرفیت سالانه ۳ هزار دستگاه و تولید اتوبوسهای شهری ۱۶ متری با موتور یورو ۴ از دیگر ظرفیتهای این کارخانه به شمار میآید.
این واحد تولیدی در مساحتی بالغ بر ۷۶ هزار متر مربع و ۲۴ هزار متر مربع زیربنا در شهرک سرمایهگذاری خارجی تبریز احداثو راهاندازی شده است.
معاون اول رییس جمهور صبح امروز به منظور انجام سفری یک روزه وارد تبریز شد؛ افتتاح نخستین باند بتنی کشور در تبریز، افتتاح و بازدید فاز دو خط تولید کنسانتره مس سونگون، افتتاح همزمان پروژههای شهرداری تبریز و شرکت در جلسه شورای اداری استان از دیگر برنامههای سفر یک روزه جهانگیری به آذربایجان شرقی است.