معاون وزیر راه و شهرسازی:
بخشی از مالیات های محلی، به نظام مدیریت شهری تعلق یابد
این رویه، سالم ترین نوع تامین منابع مالی اداره شهر خواهد بود.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: مسئولان اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده اند که بخشی از مالیات های محلی، متعلق به نظام مدیریت شهری باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا پیروز حناچی در مراسم گرامیداشت روز جهانی شهرسازی، افزود: این رویه، سالم ترین نوع تامین منابع مالی اداره شهر خواهد بود.
حناچی ادامه داد: باید کاری کنیم که شهر، با برخورداری از منابع درآمدی سالم و پایدار و تراز مالی متعادل، در هر وضعیتی، امور جاری و اصلی خود را به درستی، پیش ببرد.
وی گفت: در مقابل، وضعیت ناپایدار انباشت نیروی انسانی و هزینه های جاری در نظام مدیریت شهری را باید کنترل و به حداقل برسانیم.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اظهار داشت: امروزه، در مقابل درآمد و هزینه های عمرانی، هزینه های جاری، با شیب تندی رشد می کنند، که این خود، از هشدارهای ساز و کار مدیریت شهری است.
وی کمیسیون تهران و کلانشهرها را هفتمین کمیسیون دولت خواند و اضافه کرد: منابع مالی پایدار و مباحثنظام جدید مدیریت شهری در این کمیسیون بررسی شده و خروجی آن نقطه عطفی در مدیریت معاصر شهرها خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با مرور نحوه زندگی در دو دهه اخیر، می توانیم اذعان کنیم که نظام مدیریت شهری، چه در شهرها و چه در کلانشهرها، موفقیت خاصی در حفظ دایمی کیفیت زندگی نداشته است.
حناچی با بیان این که امروزه با یک تزار نامتعادل در نحوه اداره شهر مواجهیم، اظهار داشت: این موضوع شاید در شهرهای بزرگ به دلیل گردش مالی، کمتر حس شود اما در شهرهای کوچک، به دلیل عدم کنترل های به موقع از سوی شهرداری ها، محسوس تر است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: در یک نگاه نقادانه به ضوابط شهرسازی در کشور، متوجه دیکه شدن یک نوع خاص از معماری، از شمال تا جنوب کشورمان می شویم.
وی در ادامه تشریح آسیب های مدیریت شهری گفت: امروزه، استفاده حداکثری از تراکم، حتی در مناطق روستایی، رویه ای است که همه چیز را شبیه به هم و با حداکثر استحصال از زمین و طبیعت، پیش می برد.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی افزود» کاهش خدمات شهری و عمومی تثبیت شده عارضه جدیدی بوده که در کمتر از ۱۰ سال اخیر به مدیریت شهری وارد شده و ارزش های حیاتی شهر را با خطر جدی مواجه کرده است.
حناچی با بیان این که امروزه، بی مهری به طبیعت در شهرها موج می زند، یکی از مهم ترین تهدیدهای مرتبط با طبیعت در شهر تهران را یاد آور شد و تصریح کرد: در تهران - در شهری که در همجواری رشته کوه البرز قرار دارد - رشته های متعدد قنات را داریم. در این وضعیت کم آبی، این قنات ها بلای جان تهران است. امروز در منطقه سعادت آباد که بیشتر این قنات ها را در بر گرفته است، به دلیل انسداد این قنات ها، لایه های زیرین آب به شکل تهدیدآمیزی، در حال واکنش است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اضافه کرد: این در صورتی است که هسته مرکزی تشکیل تهران، همین قنات ها بوده اند اما امروزه، با رویه ای که در پیش گرفته شده، یک فرصت اساسی در شهر به یک تهدید تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه در آستانه برنامه ششم باید از تجربیات مثبت خود، درس بگیریم، متذکر شد: عموم مردم و مدیران شهری، باید نسبت به فضای عمومی شهر حساس باشند؛ چرا که در فضایی که هیچ کس حساسیتی به محیط خود نداشته باد، هر اتفاقی می تواند روی دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آسیب های ناشی از تعطیلی وظایف حاکمتی، به هیچ وجه قابل جبران نیست، گفت: متاسفانه به دلیل تعطیلی طولانی برخی از این وظایف حاکمیتی، ما در شورای عالی شهرسازی مجور شدیم بخشی از وظایف مان را در ظاهر شدن به شکل مدعی العموم تعقیب کنیم.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به این که قانون ماده ۱۰۰، در موررد تخلف در نحوه اجرای پروانه های صادر شده در محدوده شهرها پیش بینی شده است، اظهار داشت: متاسفانه امروزه در شهرهای میانی بعضاً تا ۴۰ درصد منابع نظام مدیریت شهر، از محل درآمدهای این قانون تامین می شود؛ یعنی قانون بازدارنده ای که هدفش جلوگیری از تخلف بوده، به یک منبع درآمدی تبدیل شده است.
پیروز حناچی همچنین با اشاره پیشتازی شهر تبریز در حوزه های متعدد مدیریت شهری گفت: در تبریز، در زمان هایی تصمیماتی گرفته شده که بعضاً جنبه جهانی نیز به خود گرفته است،
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: شیوه مرمت بازار تبریز، به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ شهرسازی کشور، مورد توجه است و به همین خاطر است که این شیوه، برنده جایزه آقاخان می شود؛ به عبارت دیگر، وجه اجتماعی این اقدام، به وجه کاربری آن ارجحیت دارد.
وی با اشاره به قدمت ارزشمند فضا و بنای کارخانه چرم سازی تبریز گفت: این بنا، مثل خیلی از فضاهای مربوط به نسل اول ساختمان های صنعتی دیگر - از قبیل کارخانجات نساجی اصفهان - می توانست تخریب شود؛ اما با این وجود، این ساختمان حفظ شده است تا معرف و یادگار معماری فاخر معاصر شهر باشد و امروزه به جرات می توان گفت این ساختمان، بخشی از شناسنامه تاریخی شهر تبریز است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید کرد: شهر تبریز روزگاری، شهری بوده که به شکل منطقه ای و جهانی عمل کرده و امیدوارم با تمهیدات مدیران این شهر، تبریز، جایگاه اصلی خود را در دوران معاصر باز یابد.