خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تلاش ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی

نگاهی به تلاش ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی
کد خبر : ۲۰۴۴۵۹

نخستین مدال‌آور در بازی‌های آسیایی از آذربایجان‌شرقی، علی عباسی در رشته بوکس بود. / ۲۳ مدال حاصل تلاش ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی بوده است.

هفدهمین دوره مسابقات بازی‌های آسیایی از هفته آینده در شهر اینچئوان کره جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۲۸ شهریورماه در شهر اینچئوان کره جنوبی آغاز می‌شود و ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی به میدان رفته و تلاش می‌کنند رتبه چهارمی دوره گذشته را حفظ کنند.

در وضعیت فعلی تقریباً رسیدن به سه قطب ورزش آسیا، چین، کره جنوبی و ژاپن غیرممکن است، اما ایران می‌تواند پیشرو کشورهای ورزشی در حال توسعه بوده و عنوان چهارمی خود را در دوره گذشته تکرار کند.

برای همین مقام کشورهایی نظیر هند، قزاقستان و تایلند هم در تلاش هستند.

ایران در دومین دوره به میزبانی مانیل فیلیپین، چهارمین دوره و هشتمین دوره به میزبانی بانکوک تایلند حضور نداشته است.

هفتمین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۷۴ در تهران برگزار شد که در مجموع مدال‌های کسب شده، ایران بعد از ژاپن در جای دوم قرار گرفت که بالا‌ترین مقام ایران در بازی‌های آسیایی است.

در سال ۱۹۸۲ در بازی‌های آسیایی دهلی‌نو کاروان ایران با چهار رشته کمرنگ‌ترین حضور را داشته و قرار گرفتن در رده یازدهم پایین‌ترین رده ایران در طول تاریخ بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود.

*نخستین مدال آذربایجان‌ شرقی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تمرکز ورزش کشور در تهران و عدم توجه به شهرستان‌ها آمار حضور ورزشکاران شهرستانی پایین بود و در واقع اکثر اعزام‌شدگان به بازی‌های آسیایی از ورزشکاران پایتخت بودند.

با این وضعیت طبیعی است که آمار آذربایجان‌شرقی به لحاظ کسب مدال بسیار پایین باشد.

نخستین مدال‌آور در بازی‌های آسیایی از آذربایجان‌شرقی علی عباسی در رشته بوکس بود.

وی در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ به مدال برنز وزن ۸۱ کیلوگرم بوکس دست یافت.

هشت سال بعد و در بازی‌های آسیایی تهران دو بوکسور تبریزی به دو مدال برنز دست یافتند.

هاملت می‌ناسیان و احمد پورافتخاری دو مدال‌آور آذربایجان شرقی در رشته بوکس بودند، در این دوره از بازی‌های آسیایی علی عباسی یکی از مربیان تیم ملی بوکس ایران از آذربایجان شرقی در کاروان ایران حضور داشت.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک ایران غایب بود و در بازی‌های آسیایی دهلی‌نو در سال ۱۹۸۲ از آذربایجان شرقی مدال‌آوری وجود نداشت.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ در رشته تکواندو، ایران صاحب دو مدال شد که هر دو مدال‌آور آذری بودند، ابراهیم قادری از آذربایجان شرقی صاحب گردن‌آویز مدال طلا شد

همچنین علی حاجی‌پور از آذربایجان غربی مدال نقره را دریافت کرد.

در کشتی فرنگی نیز احد جوان‌صالح از آذربایجان شرقی مدال برنز بازی‌های آسیایی را دریافت کرد؛ البته جوان‌صالح اردبیلی بود، اما در آن سال اردبیل هنوز استان مستقل نشده و جزء آذربایجان شرقی محسوب می‌شد.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن ایوب بنی‌نصرت در کشتی آزاد و احد پازاج و مسعود قدیمی در کشتی فرنگی از آذربایجان شرقی مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کردند.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما در رشته فوتبال کریم باقری دومین بازیکن تبریزی بود که در این رشته حضور می‌یافت، قبلاً داود ارغوانی در بازی‌های آسیا ۱۹۵۸ توکیو ژاپن در تیم ملی ایران بازی کرده بود.

در کشتی آزاد ایوب بنی‌نصرت مدال خود را ارتقا داد و در بازی‌های ۱۹۹۴ هیروشیما نقره گرفت تا تنها مدال‌آور آذربایجان شرقی در این دوره باشد.

همچنین ایوب قوشچی از آذربایجان غربی در رشته بوکس بعد از ۲۰ سال یک مدال طلا برای ایران به ارمغان آورد.

در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک قادر می‌ربانی دوچرخه‌سوار تبریزی در ۵۰ کیلومتر تایم تریل انفرادی یک مدال طلا باارزش را برای کاروان تیم ایران به ارمغان آورد.

علاءالدین نکوفر از تبریز در کاراته مدال نقره را دریافت کرد، حسین اجاقی در ووشو نقره گرفت و حسین رضازاده از اردبیل صاحب مدال برنز وزنه‌برداری سنگین وزن شد.

طلای تیمی فوتبال نیز به ایران رسید که کریم باقری در دیدار پایانی زننده یکی از دو گل ایران به تیم کویت بود. درواقع کریم باقری به همراه رسول خطیبی و ستار همدانی نخستین فوتبالیست‌های تبریزی بودند که در بازی‌های آسیایی مدال دریافت کردند.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ پوسان کره جنوبی مسعود هاشم‌زاده کشتی‌گیر میانه‌ای در کشتی فرنگی صاحب مدال برنز شد، در ووشو حسین اجاقی از تبریز مدال زرین طلا را به دست آورد و در فوتبال طلای تیمی به ایران رسید تا ابوالفضل حاجی‌زاده افتخار کریم باقری را تکرار کند.

همچنین لیدا فریمان در تیراندازی مدال برنز را کسب کرد تا نخستین ورزشکار بانوی تبریزی باشد که در بازی‌های آسیایی مدال کسب کرده است.

حسین رضازاده از اردبیل نیز مدال طلای وزنه‌برداری را کسب کرد.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه قطر، قادر میزبانی در تایم‌تریل تیمی مدال نقره را کسب کرد. در تکواندو یوسف کرمی تکواندوکار میانه‌ای کشور تنها مدال طلای این رشته را برای ایران به ارمغان آورد و مسعود هاشم‌زاده نیز یک مدال نقره بر افتخارات خود افزود.

سه مدال حاصل حضور ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو چین بود. مدال‌آوران آذربایجان شرقی در این رقابت‌ها یوسف کرمی در تکواندو با مدال طلا، فرزاد عبدالهی در تکواندو با نشان برنز و مهرداد صمصامی در هندبال با نقره تیمی بودند.

یوسف کرمی در تکواندو دومین طلای خود در بازی‌های آسیایی را کسب کرد تا پرافتخار‌ترین ورزشکار آذربایجان شرقی در بازی‌های آسیایی شود.

وی اگر در اینچئوان نیز مدال طلا کسب کند در بین ورزشکاران آذربایجانی پرافتخار‌ترین می‌شود.

در حال حاضر حسین رضازاده با دو طلا و یک برنز بین ورزشکاران سه استان آذری زبان پرافتخار‌ترین ورزشکار محسوب می‌شود.

در ‌‌نهایت حاصل ۱۳ دوره حضور در بازی‌های آسیایی تنها کسب پنج مدال طلا انفرادی توسط ابراهیم قادری در تکواندو در سال ۱۹۸۶، قادر میزبانی در دوچرخه‌سواری در سال ۱۹۹۸، حسین اجاقی در ووشو در سال ۲۰۰۲ و بالاخره یوسف کرمی در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ بوده؛ همچنین دو مدال طلا تیمی فوتبال توسط کریم باقری، رسول خطیبی و ستار همدانی در سال ۱۹۹۸ و ابوالفضل حاجی‌زاده در سال ۲۰۰۲ به دست آمد که آمار پایینی برای آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

در کنار این هفت مدال طلا، هفت مدال نقره و ۹ مدال برنز انفرادی برای آذربایجان شرقی در طول تاریخ بازی‌های آسیایی کسب شده است که در مجموع ۲۳ مدال را شامل می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا حاصل تلاش ورزشکار آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی آمار این استان را در کسب مدال بالا می‌برد یا خیر.

*اسامی کامل مدال‌آوران آذربایجان شرقی در تاریخ بازی‌های آسیایی

بانکوک ۱۹۶۶: آلوش(علی) عباسی مدال برنز در رشته بوکس

تهران ۱۹۷۴: هاملت می‌ناسیان و احمدپور افتخاری مدال برنز در رشته بوکس

سئول ۱۹۸۶: ابراهیم قادری مدال طلا در تکواندو، احد جوان‌صالح مدال برنز در کشتی فرنگی

پکن ۱۹۹۰: ایوب بنی‌نصرت مدال برنز در کشتی آزاد و احد پازاج و مسعود قدیمی در کشتی فرنگی مدال برنز(پازاج اردبیلی بود اما اردبیل هنوز استان نشده و جزء آذربایجان شرقی محسوب می‌شد)

۱۹۹۴ هیروشیما: ایوب بنی‌نصرت مدال نقره در کشتی آزاد

۱۹۹۸ بانکوک: قادر میزبانی طلا در دوچرخه‌سواری، علاءالدین نکوفر مدال نقره در کاراته، حسین اوجاقی مدال نقره در ووشو و کریم باقری، رسول خطیبی و ستار همدانی طلای تیمی در فوتبال

۲۰۰۲ بوسان: حسین اوجاقی مدال طلا در ووشو، مسعود هاشم‌زاده در کشتی فرنگی برنز، لیدا فریمان در تیراندازی برنز و ابوالفضل حاجی‌زاده مدال طلا تیمی در فوتبال

۲۰۰۶ دوحه: یوسف کرمی مدال طلا در تکواندو، مسعود هاشم‌زاده نشان نقره در کشتی فرنگی و قادر میزبانی نشان نقره در دوچرخه‌سواری

۲۰۱۰ گوانگجو: یوسف کرمی مدال طلا در تکواندو، فرزاد عبدالهی نشان برنز در تکواندو و مهرداد صمصامی مدال نقره تیمی در هندبال

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز