رییس جدید دانشگاه تبریز:
با تیم و برنامه برای اداره دانشگاه تبریز آمدهام
مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه تبریز برگزار شد.
ایلنا: مراسم تودیع پرویز آژیده، رییس سابق و معارفه محمد رضاپور محمدی، رییس جدید دانشگاه تبریز با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار آذربایجان شرقی و با شرکت گستردۀ مسئولین استانی و دانشگاهیان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا رییس جدید دانشگاه تبریز در این آیین با اشاره به لزوم به رسمیت شناخته شدن استقلال دانشگاهها گفت: دانشگاههای کشور بالغ شدهاند و لازم است تناسب بین اختیارات و مسئولیتها به رسمیت شناخته شود.
محمد رضاپور محمدی با تعریف مفهوم باز آفرینی به ارایه برنامههای خود در حوزههای مختلف برای مدیریت دانشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: به دنبال تحقق تحول برای این دانشگاه هستم و اعتقاد راسخ دارم که با اعتدال، عقلانیت، استفاده از خرد جمعی، تدبیر و امید و قانونمداری میتوان دانشگاه تبریز را به جایگاه واقعی آن رساند.
رییس جدید دانشگاه تبریز با بیان اینکه با تیم و برنامه برای اداره دانشگاه تبریز آمده است به بخشی از این برنامهها و اولویتهای توسعهای آن اشاره کرد و گفت: تدوین سند چشم انداز بلند مدت، برنامه راهبردی و میان مدت کوتاه مدت، بازنگری در ساختار سازمانی برای هماهنگی تشکیلات دانشگاه بر اساس مطالعات علمی و سند چشم انداز و برنامه راهبردی، تفویض اختیار مناسب آموزشی، اداری و مالی به واحدها و جلوگیری از انباشت و تمرکز فعالیتها در ستاد و مشارکت دادن همه دانشگاهیان در امور مربوط به دانشگاه، تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت منابع انسانی در دو بخش اعضای هیات علمی و
کارکنان، بازنگری در توزیع نیروی انسانی و توزیع متعادل آن بر اساس صف و ستاد، بازنگری در شاخصهای جذب و استخدام اعضای هیات علمی و گزینش ویژه علمی و عمومی جهت جذب اعضای هیأت علمی مستعد، بالنده، خلاق و مومن و متعهد، توانمند سازی کارکنان از طریق گسترش آموزش ضمن خدمت و آموزشهای عالی بر اساس نیازهای واقعی دانشگاه و متناسب نمودن تحصیلات و آموزشهای ضمن خدمت با پستهای سازمانی از جمله برنامههای بنده برای دانشگاه تبریز است.
وی، ساماندهی وضعیت اعتبارات دانشگاه با روش مدیریت هزینه، تعامل سازنده با وزارت متبوع و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ایجاد سیستم مالی شفاف و تغییر اساسی در بودجه ریزی و حرکت به سمت بودجه ریزی عملیاتی، توزیع اعتبارات دانشگاه بر اساس مدل سرانه، ایجاد توازن بین اعتبارات پرسنلی، آموزشی و پژوهشی، تعیین تکلیف پروژههای عمرانی نیمه تمام دانشگاه و احیای آنها، دگرگونی اساسی در منابع و شیوه وصول درآمدهای اختصاصی دانشگاه و افزایش سهم اعتبارات اختصاصی از کل اعتبارات دانشگاه و تنوع بخشی به منابع درآمدی را از دیگر برنامههای توسعهای این دانشگاه برشمرد.
پورمحمدی، با اشاره به برنامههای بخش آموزش و پژوهش گفت: ایجاد محیط یادگیری پویا وخلاق و پرورش دانشجویان و پژوهشگران متعهد و متخصص، استفاده از روشهای آموزش مبتنی بر حل مساله، اصلاح و بازنگری رشتههای موجود و طراحی دورههای آموزشی جدید(ریز فناوری، فناوری زیستی، اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطی، هوا و فضا) با تاکید بر آموزشیهای بین رشتهای، برگزاری دورههای دکتری مشترک با مراکز علمی معتبر بین المللی در قالب تفاهم نامههای همکاری، توسعه آموزشهای مجازی و تقویت مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه، ساماندهی مراکز تحقیقاتی و و ایجاد مراکز پژوهشی در حوزههای نوین
علمی، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در دانشکدهها و پژوهشکدهها و افزایش تعداد قطبهای علمی، توسعه و تقویت مراکز کارآفرینی، رشد و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه باهدف کاربردی کردن وتجاریسازی دستاوردهای علمی و پژوهشی، توسعه مجلات با نمایههای معتبر علمی با استاندارد جهانی، افزایش کتب تالیفی اعضای هیات علمی با تسهیل در فرایند چاپ و نشرتاسیس مرکز پشتیبانی از چاپ مقالات اعضای هیات علمی در مجلات معتبر بینالمللی، افزایش حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در کنفرانسها، همایشها و سمینارهای علمی در سطح ملی و بینالمللی، تنظیم تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و
بخش صنعت با هدف توسعه طرحهای تحقیقاتی کاربردی، افزایش اعزام اعضای هیات علمی به فرصتهای مطالعاتی و تقویت دورههای کارورزی دانشجویان و تنظیم تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و بخشهای جامعه و هدایت پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در راستای نیازهای جامع از جمله برنامههای این بخش است.
پورمحمدی با اشاره به برنامههای توسعهای خویش در امور دانشجویی و فرهنگی در این دانشگاه تصریح کرد: شکوفا سازی ابعاد وجودی و قابلیتهای دانشجویان وارائه خدمات فرهنگی، رفاهی و ارتقاء سلامت دانشجویان، ایجاد فضای نشاط و امید و راغب کردن دانشگاهیان به فعالیتهای داوطلبانه فرهنگی اجتماعی و معنوی، تدوین و اجرای برنامههای تقویت معرفت دینی، ارتقای بینش وبصیرت سیاسی دانشجویان، توسعه و بهبود فعالیتهای مرتبط با قرآن، عترت، نماز و نیایش، حمایت از تشکلها و نشریات دانشجویی و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و پذیرش و تحمل روحیه نقد و پرسشگری دانشجوئی
وحمایت از برنامههای فرهنگی در جهت ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت از جمله این برنامههاست.