خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

تبدیل علم به فناوری با صدور بخشنامه‌ها امکان پذیر نیست

کد خبر : ۱۳۴۹۷۹

تولید علم، محصول مباحثپژوهشی است.

ایلنا: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تبدیل علم به فناوری با صدور بخشنامه‌ها امکان پذیر نیست، برای این منظور باید مبانی و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا رشیدی که در بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی از مرکز سلول‌های بنیادی این دانشگاه سخن می‌گفت افزود: افزود: تولید علم، محصول مباحثپژوهشی است که متاسفانه بحثمدیریت پژوهشی در کشور حتی در محیط‌های دانشگاهی جایگاه اصلی خود را نیافته است.
وی با تاکید بر اینکه باید از موازی کاری در کارهای پژوهشی خودداری کرد، ادامه داد: ضروری است استانداری در این خصوص چند طرح پژوهشی مهم و ملی را انتخاب و در اختیار یکی مراکز علمی قرار داده و سایر نهادهای مرتبط را موظف به همکاری با آن مرکز کند.
رشیدی با بیان اینکه آینده درمان به سوی سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت در حرکت است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بهره گیری از پتانسیل‌های موجود با ایجاد مرکز سلول‌های بنیادی بند ناف گام‌های اولیه را در این خصوص برداشته است.
محمد نوری رییس مرکز مطالعات و تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این بازدید با اشاره به کاربرد قابل انتظار بهره گیری از سلول‌های بنیادی، در ترمیم بافت‌های آسیب دیده، از تشکیل تیم‌های کاری ترمیم سلول‌های بنیادی پوست – استخوان و غضروف – دندان و قلب خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا بخش‌های تحقیقاتی به سمت کاربردی‌تر سوق پیدا کند.
گفتنی است که در سالهای اخیر، دانشمندان خواص سلولهای ویژه‌ای را به نام سلولهای بنیادی توصیف کرده‌اند که امید فراوان است بتوان از آن‌ها در درمان چنین بیماریهایی سود جست؛ این سلول‌ها قابلیت نوسازی و تمایز به انواع سلولهای بدن را دارا هستند.
در افق توسعه این علم امکان تولید و ترمیم بافت و بازسازی اعضای بدن با استفاده از سلولهای بنیادی در مهندسی بافت و طب بازساختی و همچنین درمان بیماریهای ارثی و سرطانی کاملاً نمایان شده و به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور بشر دغدغه از دست دادن بافت و اعضای حیاتی را با کمک فناوری سلولهای بنیادی و علوم مرتبط فراموش کند.
«سند ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی» که در جلسه ۷۳۷ مورخ ۲۳ مهرماه سال ۹۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی و با استناد به بند(۳-۲(فصل سوم سند نقشه جامع علمی به تصویب رسیده، از سوی رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.
بر اساس این سند، ایجاد و توسعه مراکز تحقیقات، فناوری، تولید و خدمات علوم سلول‌های بنیادی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی واجد شرایط با توجه به نیاز کشور، ایجاد سامانه اطلاعات و شبکه تحقیقات و فناوری و اطلاع رسانی در مواد، تجهیزات، نیروی انسانی، خدمات و منابع علمی، تقویت و حمایت از دانشگاه‌ها و پژوهشگاههای مرتبط در تأمین تجهیزات و مواد مصرفی و فضای فیزیکی، ایجاد مراکز تولید و تکثیر و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز، ایجاد بانک اطلاعات داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی، از جمله مهم‌ترین اقدامات قابل اجرای سند ملی علوم وفناوری‌های سلول‌های بنیادی هستند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز