خبرگزاری کار ایران

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی:

ورزش باستانی و پهلوانی نشان از فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی دارد

ورزش باستانی و پهلوانی نشان از فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی دارد
کد خبر : ۱۱۵۳۴۲

جشن بزرگ عید غدیر خم عید ولایت و ورزش باستانی در زورخانه علی ابن ابیطالب(ع) تبریز برگزار شد.

ایلنا: مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی گفت: ورزش باستانی و پهلوانی تنها ورزش نیست، نشان از فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا سید محمد شروین اسبقیان که در جشن بزرگ عید غدیر خم عید ولایت و ورزش باستانی در زورخانه علی ابن ابیطالب(ع) تبریز که با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری و مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، سخن می‌گفت پیشینه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را در استان و تبریز را بسیار قدیمی دانست و افزود: آذربایجانشرقی و تبریز قهرمانان و پهلوانان نامی و بزرگی را به ورزش و جامعه کشور معرفی کرده که سالهای سال در اذهان عمومی باقی مانده و خواهد ماند.
اسبقیان تصریح کرد: ورزش باستانی و پهلوانی تنها بازوی توسعه فرهنک و منش پهلوانی در تمامی ورزشهاست و ترویج منش پهلوانی حضرت علی(ع) مشکلات ورزش را برطرف می‌کند.
مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی افزود: ورزشکاران به تاسی از رفتار و فرمایشات مولای متقیان حضرت علی(ع) می‌توانند با ترویج موضوعات اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش بسیاری از مشکلات ورزش را حل کنند.
وی ادامه داد: ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش همیشه باید برای رضای خدا و انس با معبود تلاش کنند تا مشکلات برطرف شده و اخلاق اسلامی بیشتر در ورزش نمود داشته باشد.
اسبقیان افزود: ورزش یک نوع ریاضت بوده و باید توجه شود تا در ورزش هم علاوه بر قهرمانان، پهلوانان نیز تربیت شوند.
اسبقیان با اشاره به اینکه هدف اساسی ورزش تقویت قوای جسمی و روحی است، تصریح کرد: رشد و کامل شدن ورزش نیز باید در هر دو بعد جسمی و روحی صورت پذیرد.
وی ادامه داد: الگوسازی و جهت‌دهی به رفتار ورزشکاران قهرمان به سمت ورزشکارانی بااخلاق، مؤمن، تکلیف‌گرا، بصیر، ولایت‌مدار و پهلوان دستاورد تاسی بر حضرت علی(ع) است وی گفت: ورزش یک ابزار مهم تربیتی است و با استفاده از ورزش امروز می‌توان اسلام ناب محمدی را در جهان گسترش داد و ایران می‌تواند پرچم‌دار این حرکت باشد.
مدیر کل ورزش و جوانان در ادامه افزود: وقتی ورزشکار ما مدام نام حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و ابوالفضل عباس(ع) و تمام اهل بیت(ع) را بر زبان داشته باشند قطعاً با کمک و یاری آن‌ها بیشتر پیشرفت خواهند کرد و ورزش سالم‌تر و پاک‌تر و بدون حاشیه‌ای را خواهیم داشت.
وی بر لزوم توجه به جایگاه ولایت در دوران تاریخ اسلام تأکید کرد و افزود: تاریخ خود بهترین گواه جهت تبیین نقش ولایت در پیروزی مسلمانان است که در هر کجا مسلمانان از جایگاه ولایت و امامت غافل شدند، شکست خوردند.
اسبقیان اظهار داشت: شخصیت والای حضرت علی(ع) باید به عنوان الگوی کامل به بشریت معرفی شود که بسترسازی برای احقاق این امر بزرگ نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم و مسئولان است.
وی با اشاره به فلسفه غدیر خم گفت: در این روز بزرگ رسول گرامی اسلام با دستور مستقیم و صریح الهی حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود به امت اسلامی معرفی کردند و به کرات بر اهمیت پیروی از ایشان تاکید کرده‌اند.
مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی با اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیتی امام علی(ع) ایشان را مناسب‌ترین فرد برای هدایت جامعه اسلامی پس از رسول خدا(ص) عنوان کرد و افزود: در روز غدیر خم دین الهی کامل و جانشین بر حق و شایسته رسول خدا(ص) در جامعه معین شد.
وی حضرت علی(ع) را نخستین شاگرد مکتب توحیدی و لایق انتصاب به این مقام الهی معرفی کرد و ادامه داد: پس از حضرت علی(ع) فرزندان ایشان نیز در مسیر امامت، همانند انوار الهی روشنی‌بخش مسیرهای زندگی به امت اسلامی در جامعه بوده‌اند.
اسبقیان خاطرنشان کرد: در عصر غیبت مسئولیت هدایت امت اسلامی بر عهده ولایت فقیه قرار دارد که وظیفه اطاعت از ولایت فقیه به اندازه پیروی و تبعیت از امامت ضروری و ارزشمند است.
اسبقیان واقعه غدیر را مبین جایگاه امامت و ولایت در جامعه عنوان کرد و افزود: همان‌گونه که هدایت و راهنمایی امت اسلام در اعصار مختلف بر عهده امام بوده است این مسئولیت در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز بر عهده ولایت مطلقه فقیه قرار دارد.
وی همچنین بر لزوم بزرگداشت ایام مبارک غدیر در امت اسلامی تاکید کرد و گفت: احیای غدیر در جامعه نیازمند انجام اقداماتی اساسی است و نباید در برگزاری جشن‌ها و چراغانی کردن معابر خلاصه شود.
وی تصریح کرد: عید فطر عید مسلمین و عید قربان، عید ایثار است اما عید غدیرخم، عیدالله اکبر است و روز تأیید سرنوشت برای همه نسل‌ها تا دامنه قیامت است که در آن عصاره همه خوبی‌های انبیا و پاسداران ارزش‌ها، به امامت و ولایت رسید. لذا روز تجلی نور خدا در جایگاه حکومت و مدیریت جامعه می‌باشد.
اسبقیان افزود: اگر جوانان سیره ائمه را در زندگی خود لحاظ کنند به رشد و تعالی خواهند رسیدو دین محورری و توجه به زندگانی ائمه اطهار و رعایت ارز ش‌های اسلامی از اصولی است که می‌تواند به عنوان مبنایی در ولایت پذیری جوانان مورد توجه قرار گیرد و پرداختن به ابعاد مختلف غدیر و توجه به ولایت از مصادیقی است که نیاز به کار پژوهشی و ریشه‌ای دارد و این مهم بایستی در سرلوحه اهداف قرار گیرد.
در این همایش همچنین محمد علی نصرتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجانشرقی در خصوص جایگاه و اهمیت ورزش باستانی و واقعه غدیر خم سخنان بیان کردند.
در ادامه مراسم مداحی و ورزش باستانی برگزار شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز