خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ورزقان و خاروانا:

در احداثسد حاجیلار خاروانا تعجیل شود / آب رودخانه ارزیل چایی هدر می‌رود

کد خبر : ۱۱۴۹۵۱

آب این رودخانه در حال حاضر به رودخانه ارس ریخته و راهی دریای خزر می‌شود.

ایلنا: نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین اجرایی استان آذربایجان شرقی، باید با احداثسد‌ها بخصوص تسریع در فرایند احداثسد حاجیلار خاروانا از هدر رفت آب رودخانه ارزیل چایی جلوگیری کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا الهویردی دهقانی در مراسم بهره برداری از طرح ۶۰ هکتاری توسعه آبیاری تحت فشار واقع در اراضی شهر خاروانا قرارگرفته در اراضی روستاهای هول دیبی و زلبیر باشی سخن می‌گفت اظهار داشت: آب این رودخانه در حال حاضر به رودخانه ارس ریخته و راهی دریای خزر می‌شود.
وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در سطح منطقه در جهت توسعه‌دهی به طرح‌های بخش آب و خاک، با افزایش اعتبارات این بخش مهم کشاورزی استفاده بهینه از عوامل تولید، درآمدزایی وافزایش سطح اشتغال مولد از نتایج محتمل آن خواهد بود.
وی با تاکید به لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری با احداثشبکه‌های آبیاری و زهکشی استاندارد در کشاورزی که عمده‌ترین مصرف کننده منابع آب به شمار می‌آید، گفت: انتخاب آگاهانه روش آبیاری به درک شرایط محل اجرای عملیات بستگی داشته و اطلاع از شرایط فیزیکی محل نیز برای فرآیند طراحی ضروری است. در فرآیند انتخاب، اثر متفاوت عوامل بر انواع سیستمهای آبیاری از اهمیت برخوردار بوده و باید مقادیر تفاوت میان شرایط محل برای هر شیوه آبیاری خاص، اهمیت داده شود و برای مثال می‌توان به انواع خاک‌ها، شیب‌ها، تراز‌ها و تأسیسات زیر بنایی موجود اشاره کرد.
دهقانی ادامه داد: ارتقا بازدهی آب وکاهش محسوس هدر رفت آن، اهمیت ویژه‌ای در توسعه بخش کشاورزی این منطقه داشته وتغییر سامانه آبیاری سنتی به روش‌های پیشرفته وبه روز در استفاده بهینه از آب، از نظر اقتصادی دارای مزایای اقتصادی بالایی بوده ودرامر توسعه اقتصادی شهرستانهای ورزقان وخاروانا نیز جایگاه بسیار ارزشمندی را داراست.
وی با تقدیر از تلاشهای جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در سطح این منطقه در راستای تلاش برای توسعه اقتصاد مبتنی بر کشاورزی شهرستان‌های ورزقان وخاروانا گفت: خاروانا استعداد تولید اکثر محصولات کشاورزی را دارا بوده و یک منطقه مستعد از نظر اب و هواست و اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، نه تنها تنش آبی را مرتفع می‌سازد، بلکه موجب افزایش تولید در واحد سطح رانیز فراهم می‌نماید.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار برگزاری دوره آموزشی؛ ترویجی برای بهره برداران جهت نگهداری بهینه از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در این مناطق شد.
فتنی است اجرای این طرح ۶۰ هکتاری، با هزینه کرد۲۴۰۰ میلیون راله اعتبار و ۵/۹ کیلومتر لوله گذاری با قابلیت بهره برداری ۴۲ نفر از کشاورزان منطقه به اتمام رسیده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز