در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
نمایندگان مجلس چیدمان بودجه را تغییر دهند/ رتبهبندی و افزایش حقوق دو خواسته اصلی معلمان است
رضا مسلمی با انتقاد از رویکرد دولت در لایحه بودجه ۹۸، از نگرانیهای معلمان خبر داد و گفت: رتبهبندی و افزایش حقوق، دو مطالبه پایهای است که به نظر میرسد در لایحه بودجه ۹۸ برای آنها جایی وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همه چیز از اظهارات نماینده مردم هریس و اهر در مجلس شروع شد؛ او هفته گذشته تاکید کرد در لایحه بودجه ۹۸ اتفاق خوبی برای معلمان نیفتاده است؛ بیتالله عبداللهی در این رابطه گفت: بر اساس مطالعهای که بنده از لایحه بودجه ۹۸ انجام دادهام دولت ردیفی برای حقوق معلمان به صورت جداگانه پیشبینی نکرده است و حقوق کارکنان دولت را در یک ردیف پیشبینی کرده است.
این نماینده مجلس افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه با وجود اینکه میگفت ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای طرح رتبهبندی معلمان پیشبینی کردهاند اما من در لایحه ردیفی برای طرح رتبهبندی معلمان ندیدم.
حال با خاتمه اصلاحات «کمیسیون تلفیق» و آغاز بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، رضا مسلمی (فعال صنفی معلمان) از نگرانیهای عمده معلمان میگوید؛ از اینکه اگر باز هم «افزایش عادلانه دستمزد» و «اجرای کامل طرح رتبهبندی» به نتیجه نرسد، معلمان از مطالبهگری ناامید خواهند شد.
این عضو کانون صنفی معلمان همدان، مطالبات معلمان و درخواستهای آنها از نمایندگان مجلس را چندگانه و متنوع توwیف میکند و معتقد است این خواستهها طیف وسیعی را در برمیگیرد؛ از افزایش بودجه نوسازی مدارس گرفته تا سرانه دانشآموزی؛ از افزایش حقوق معلمان گرفته تا اجرای طرحهای برزمینماندهای مانند رتبهبندی.
او اما معتقد است؛ درخواست معلمان، همان افزایش حقوق و اجرای طرح رتبهبندی است که در مورد اولی دولت متاسفانه فقط ۲۰ درصد افزایش را در نظر گرفته و در مورد دومی نیز ظاهراً فقط ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است.
باید حقوق معلمان را به اندازه تورم افزایش میدادند
مسلمی در ارتباط با افزایش حقوق معلمان میگوید: در این شرایط بد اقتصادی که همه اقتصاددانان بر تورم حداقل ۴۰ درصدی متفق القول هستند، افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای همه کارکنان دولت و از جمله معلمان که دستمزدهایشان پایین است، به هیچ وجه عادلانه نیست؛ با ۲۰ درصد افزایش حقوق، سفره معلمان در سال ۹۸ خالیتر از امسال و سال قبل خواهد بود و شکاف میان حقوق و معیشت که امسال ایجاد شده، عمیقتر خواهد شد.
وی ادامه میدهد: دولت باید حداقل میزان حداقلی و رسمی تورم را در افزایش حقوق معلمان لحاظ میکرد؛ سوال اینجاست که با خالیتر شدن سفرهها، معلمان چطور باید به آموزش کیفی بپردازند؟!
موضوع دیگری که این فعال صنفی معلمان به آن ورود میکند، بحث رتبهبندی است؛ او به اظهارات احمد همتی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) اشاره میکند که پیش از این گفته بود بودجه ۲ هزار میلیاردی رتبهبندی در کمیسیون تلفیق «کمی» افزایش یافته است.
نه رتبهبندی اجرایی میشود نه حقوق افزایش مییابد!
مسلمی میگوید: باید ببینیم این «کمی افزایش» دقیقاً چقدر است! رتبهبندی به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ مسئولان که همواره به بهانه رتبهبندی با افزایش عادلانه حقوق معلمان مخالفت کردهاند، حال باید پاسخگو باشند که چرا رتبهبندی اجرایی نمیشود؛ آنها از یک طرف وعده میدهند معیشت معلمان را با رتبهبندی ارتقاء میدهیم و از طرف دیگر بودجه کافی برای آن در نظر نمیگیرند؛ در این وضعیت چطور انتظار دارند معلمان نسبت به آینده و بهبود اوضاع امیدوار باشند؟!
او در پایان خطاب به نمایندگان مجلس میگوید: نمایندگان مجلس بایستی چیدمان بودجه را به نحوی تغییر دهند که خواستههای اولیه و قانونی مزدبگیران مورد توجه قرار بگیرد وگرنه با این اوضاع نامناسب اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی، روز به روز «معیشت» بحرانیتر خواهد شد.