خبرگزاری کار ایران

الزام انبار داران به ثبت موجودی در سامانه جامع انبار

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۰۲۷

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها موظف شدند به کلیه انباردارها ابلاغ نمایند که از ابتدای شهریور ماه سالجاری لازم است موجودی خود را در سامانه جامع انبار ثبت کرده و تمامی ورودی و خروجی کالا در آن انبار نیز در سامانه جامع انبار درج شود.

به گزارش ایلنا از شاتا "محمد قبله" در همایش یکروزه آموزشی توجیهی طرح رسید/حواله سامانه جامع انبار افزود: بر همین اساس سامانه جامع انبار برای تمامی افرادی که در این سامانه ثبت نام نموده اند، حساب کاربری ایجاد کرده است که بر مبنای آن انبار دار باید به این حساب کاربری وارد شده و علاوه بر اینکه موجود کالای خود را ثبت می‌کند، کلیه ورودی و خروجی کالا نیز چه توسط بارنامه انجام شده و چه غیر بارنامه‌ای باشد به طور حتم باید در حساب کاربری انبار درج شود.

وی تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های مختلف از جمله سامانه جامع انبارها که تکلیف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های اطلاعاتی را تامین کند، نظیر اینکه انبارها کجاست؟ چه نوع و چه میزان کالا وارد و خارج انبارها شده است؟ مالک کالاها چه کسی است؟ بر همین اساس سامانه جامع انبار به عنوان یک سامانه بنیادین و پایه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت مد نظر قرار گرفته است.

قبله با اشاره به عملکرد سامانه جامع انبار طی دو سال گذشته افزود: در این مدت با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها بیش از 510 هزار واحد انبارش کالا شناسایی شده است و بعبارت دقیق‌تر بیش از 510 هزار مبادی و مقاصد بار در سطح کشور شناسایی و در سامانه انبارها ثبت شده است که از این تعداد بالغ بر 300 هزار مورد آن صنفی (عمده فروش، بنکداری و بار فروش)، 49 هزار مورد صنعتی، 83 هزار مورد کشاورزی، 8 هزار مورد معدنی و 41 هزار مورد دیگر انبار بوده است.

وی یادآور شد: همچنین از میان 510 هزار واحد انبارش کالاهای شناسایی شده تعداد 24 هزار خوداظهاری، 351 هزار از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها و 127 هزار مورد باقیمانده از طریق وب سرویس اخذ شده است.

قبله در ادامه یادآور شد: طی دو سال گذشته در ارتباط تنگاتنگ با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تلاش شده تا کلیه بارنامه های صادره اعم از مبادی و مقاصد بار از سامانه جامع انبار استعلام و جریان گردش کالا شناسایی شود که خوشبختانه در حال حاضر بیش از 90 درصد بارنامه های صادره از بخش سامانه جامع انبار استعلام نموده و عملاً تا حدودی بسیاری جریان گردش کالا شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تصمیم بر آن است که پروژه رسید/حواله که گام بعدی استقرار سامانه جامع انبارها است به صورت سراسری در کل کشور اجرایی گردد؛ افزود: امیدواریم با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در مدت زمان کوتاهی کل رصد و موجودی کالای انبارها و گردآوری اطلاعات انبارها با دقت بالا به صورت هوشمند (بدون نیاز به مراجعه فیزیکی انبار و با استفاده از فناوری‌های روز) میسر شود تا اطلاعات دقیق از پراکنش و دپو کالا در اختیار مسئولین و سیاستگذاران اقتصادی و بازرگانی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: به منظور جلوگیری از احتکار و اختفاء کالا به طور حتم می‌بایست نگهداری کالا بصورت شفاف انجام پذیرد، بنابراین در یک اقدام ضربتی و با سرعت سامانه جامع انبار به قابلیتهای جدید مجهز گردید تا این امکان فراهم شود تا جریان گردش کالای اساسی و از جمله اخذ موجودی کالا فراهم شود.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: عدم شفافیت در ثبت اطلاعات انبارش، حمل و توزیع (زنجیره لجستیکی) کالا، رهگیری مالکیتی کالا را غیر ممکن ساخته و زمینه را برای سوء استفاده افراد مختلف و سودجو در حوزه قاچاق کالا و ارز فراهم می‌نماید.

قبله در ادامه در بیان اهداف سامانه جامع انبار به مواردی نظیر: جلوگیری از قاچاق کالا، رصد جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا، ساماندهی شناسه دار کردن تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا، شفافیت در توزیع کالا، مالکیت و میزان موجود کالا با جزییات در سطح کشور مشخص می شود.

وی گفت سامانه جامع انبار در فاز نهایی به این قابلیت خواهد رسید که بارنامه در صورتی صادر می گردد که اطلاعات انبار مبدأ و مقصد در سامانه انبار ثبت شده باشد به عبارت دیگر بارنامه فقط زمانی صادر می شود که بار در انبار مورد نظر موجود باشد.

قبله در ادامه گفت: لازم است سایر سامانه‌ها نیز به کمک سامانه جامع انبارها آمده تا اطلاعات دقیقی از میزان و موجودی کالاهای انبار شده برای اخذ تصمیمات مهم اقتصادی برای مسئولین و سیاستگذاران این حوزه ارایه نماییم.

وی گفت: حدود 18 ماه است که سامانه جامع انبار راه‌اندازی شده و از کلیه فعالیت اقتصادی، بازرگانی اعم از کارخانجات، دامداری ها و هر جایی که تعریف انبار به خود می گیرد خواستار ثبت انبار خود در اسرع وقت در سامانه جامع انبار می باشیم.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: از سایر دستگاه‌ها نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کارشناسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه جامع تجارت و سایر دوستانی که ما را در راه‌اندازی و تکمیل سامانه جامع انبار همیاری کرده اند صمیمانه تشکر نموده و از آنان برای وسعت سامانه جامع انبار استمرار می طلبیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز