رفت و برگشتی بیپایان میان سوژه و ابژه در آثار نوشین زرنانی

شاید بیشک یکی از اسرار آمیزترین اختراعات بشر آیینه بوده درست آن زمان است که بیواسطه من را در جایگاه دیگری میبینی و رفت و برگشتی پایان ناپذیر میان سوژه و ابژهات شکل میگیرد درست مانند تصویرهای بینهایت در آینههای موازی.
ایلنا: نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و ویدئو آرت «نوشین زرنانی» با عنوان «نگهبان چشمه» در گالری شکوه در حال برگزاریست.
به گزارش ایلنا، زرنانی در این نمایشگاه ۱۳ نقاشی با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد متفاوت را به معرض تماشا گذاشته است. او از کلاه آهنی و لباس رزم به عنوان نمادی از قدرت استفاده کرده و این نشانهها را در تقابلی دو سویه با سلف پرترههایش قرار داده است.
نوشین زرنانی درمورد انتخاب عنوان «نگهبان چشمه» برای مجموعه آثار تازهاش گفت: عنوان «نگهبان چشمه» از یک داستان و اسطوره قدیمی ایرانی گرفته شده است. در واقع داستان زنی است که از زنانگیاش محافظت میکند که بر اساس همین داستان یک نمایش عروسکی هم در تلویزیون پخش شد. اما این عنوان برای من معنای دیگری هم دارد «نگهبان چشمه» در واقع یعنی کسی که نگهبان یک ماخذ و منبع است و قدرت تقسیم کردن آب دست اوست. در واقع عنصر قدرتی است که در آثار من نیز دیده میشود.
زرنانی که با لباس نظامی و کلاه خودی جنگی در فضای گالری حضور داشت، مخاطبان را هنگام ورود به گالری شوکه میکرد، خودش دلیل انتخاب این لباس را نزدیکی به فضای آثارش دانست و گفت: من در نمایشگاههای قبلیام پرفورمنس هم کار کردم، در این نمایشگاه سعی کردم با این کار ریتم یکنواخت نمایشگاه را تغییر دهم و عکس العمل مخاطبان هنگام ورود به نمایشگاه را ببینم.
او در مورد اینکه چرا در نقاشیهای سلف پرتره خودش را در جایگاه افراد مختلف میبیند توضیح داد: شاید بیشک یکی از اسرار آمیزترین اختراعات بشر آیینه بوده درست آن زمان است که بیواسطه من را در جایگاه دیگری میبینی و رفت و برگشتی پایان ناپذیر میان سوژه و ابژهات شکل میگیرد درست مانند تصویرهای بینهایت در آینههای موازی.
او در ادامه اضافه کرد: کاش داستان به همین «من» ختم میشد چرا که به قول ژاک لکان من مستقل هیچگاه وجود ندارد و شکل گیری آن منوط به بودن دیگریست یعنی شکل گیری سوژه در تمایز از سوژهٔ دیگر، پس این سوژه گی انسان نه به تنهایی بلکه کاملا وابسته با جهان اجتماعیاش شکل میگیرد همین جهان اجتماعی که تحت تاثیر عوامل قدرت سخت ناعادلانه میشود و باز همین جهان اجتماعی که در میان گفتمان قدرتش مقامات را شکل میدهد و برایشان رتبه و جایگاه تعیین میکند با این اوصاف هیچ شکی در ساختگی، پوچ و توخالی بودنشان نخواهد ماند این بار من در نقاشیهایم به جایشان مینشینم شاید فردا تو به واقع در جایگاهشان باشی.
زرنانی در کنار تابلوهای نقاشی در سالن دیگر گالری از هشت اثر حجمی با فرم کلاههای آهنی، نیز برای القا بهتر سوژه به مخاطب بهره گرفته است، وی در این مورد گفت: آثار حجم را در واقع یک کار ضد جنگ میبینم، من با این آثار فضای خشک و خشن جنگ که امری مردانه است را با المانهای زنانه و کودکانه تلطیف کردم که در این بین میتوان به رنگ آمیزی صورتی آنها، استفاده از تور و پر که المانهایی زنانه است اشاره کنم.
این هنرمند جوان در کنار نقاشیها و آثار حجمیاش دو ویدئو آرت با عنوان Imagine۱، ۲ به تماشا گذاشته است، در ویدئو اول بادکنکی در حال باد شدن است و تصویر آبستره میشود و در ویدئو دوم نیز سلاخی یا پوست کندن را در تصویر نشان میدهد در واقع اشاره به عنصر قدرت دارد که به راحتی میتواند با یک چاقو قطعه قطعه کند و به قسمتهای دلخواه تقسیم نماید، که هر ویدئو در حدود ۲ دقیقه میباشد، زرنانی در این دو ویدئو آرت از آهنگ «تصور کن» جان لنون که برای صلح خوانده است الهام گرفته است.
«نوشین زرنانی» متولد تهران و فارغ التحصیل رشته شیمی دانشگاه شهید بهشتی ست و نمایشگاه «نگهبان چشمه» در گالری شکوه نخستین نمایشگاه انفرادی وی در زمینه نقاشی محسوب میشود. وی در زمستان ۹۱ پرفورمانس «we need oxygen …۲» را در خانه هنرمندان اجراکرده و ویدئو آرتهای کبریت و آرت باد بود را در سال ۹۱ در گالریهای آران و ایست به نمایش گذاشته است. زرنانی در پروژه پرفورمانس جان کیج در گالری ایست نیز با اثر the wolf is… حضور داشته و در نمایشگاههای گروهی «دومین جوانان پیشرو» در گالری پردیس ملت، نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری ماه مهر، نمایشگاه بانوان کشورهای افریقایی شرکت کرده است.
نمایشگاه «نگهبان چشمه» تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر است وعلاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار دیدن نمایند.