عضو کمیسیون عمران مجلس:
زمینه نوسازی ناوگان هوایی کشور از برنامههای بالادستی عقب است

براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی سن ناوگان هوایی باید به کمتر از ۱۵ سال برسد، اما در حال حاضر این رقم بالای ۲۵ سال است.
عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در زمینه نوسازی ناوگان هوایی کشور از برنامههای بالادستی عقب هستیم.
به گزارش ایلنا از رشت، مهرداد بائوج لاهوتی، با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور با کاستیهای زیادی مواجه است، افزود: در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای کشور فرسوده هستند و از سوی دیگر در بسیاری از خطوط نیز کمبود هواپیما داریم. بنابراین هر اقدامی که موجب افزایش سرمایه گذاریها و تسهیل روند خرید هواپیما شود مثبت است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر مانعی برای خرید هواپیما بدون مجوز سازمان هواپیمایی وجود ندارد اما این مسئله مد نظر قرار گیرد که اگر قرار باشد هواپیماهایی به ناوگان هوایی افزوده شود باید مطابق با معیارها و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید از منابع صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه گذاریها استفاده شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از خطوط با کمبود هواپیما مواجه هستیم. به عنوان مثال هم اکنون از استان گیلان به تهران روزانه تنها یک پرواز انجام میشودو این درحالی است که فرودگاههای کشور ظرفیت افزایش تعداد هواپیما و پرواز را دارند.
لاهوتی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از فرودگاههای کشور تقریبا نیمه تعطیل هستند، توضیح داد: عدم توسعه حمل و نقل هوایی باعثشده تا این ظرفیت به حمل و نقل جادهای تحمیل شود و مردم تمایل داشته باشند که از جادهها برای تردد استفاده کنند. در حالی که افزایش روزافزون سفرهای جادهای در واقع نوعی تهدید محسوب میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بدون مجوز بودن خرید به منزله تقلیل یافتن استاندارها و امکان پرواز هواپیماهای بیکیفیت در کشور است، گفت: قطعا بدون مجوز بودن خرید هواپیما به این معنا نیست که سرمایه گذاران هر مدل هواپیما را وارد کشور کنند. چرا که سازمان هواپیمایی کشوری دارای یک سری قوانین و استانداردها است و اگرهواپیماهایی بخواهد وارد خطوط هوایی شود باید دارای آن معیارها باشد.
لاهوتی با اشاره به دلیل اجازه پرواز به برخی هواپیماها از جمله آنتونوف، افزود: موضوع آنتونوف بسیار متفاوت است و مجلس اعتقاد دارد که در این زمینه سهل انگاری و تخلف صورت گرفته که باید با متخلفان برخورد جدی شود. البته تخلف در بسیاری از بخشها پیش میآید و در سازمان هواپیمایی نیز روی داده است. اما این بدان معنا نیست که سایر پروازها نیز بدون رعایت استانداردهای لازم هستند.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه نوسازی ناوگان هوایی از برنامههای بالادستی عقب هستیم، توضیح داد: براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی سن ناوگان هوایی باید به کمتر از ۱۵ سال برسد، اما در حال حاضر این رقم بالای ۲۵ سال است.
عضو کمیته حمل و نقل مجلس با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از هواپیماهای کشور فرسوده هستند، توضیح داد: با توجه به شرایط فعلی باید تا جایی که امکان دارد هواپیما به ناوگان افزوده شود و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.