خوشنویسان مشغول کارند در گالری مژده

نخستین نمایشگاه از سلسله نمایشگاههای " خوشنویسان مشغول کارند " با عنوان " وضعیت مرزی " روز جمعه ۲۳ خرداد در گالری مژده گشایش مییابد.
نمایشگاه " وضعیت مرزی " که نخستین نمایشگاه از مجموعه " خوشنویسان مشغول کارند " است با تعدادی از آثار بهرام حنفی و محمد فدایی از دو نسل هنرمندان معاصر خوشنویسی ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۳ خردادماه جاری در گالری مژده گشایش مییابد و تا ۲۹ خردادما ادامه دارد.
به گزارش ایلنا؛ هنرمندان این مجموعه نمایشگاهها قصد دارند با برگزاری چند نمایشگاه در سال جدید دربارۀ نسبت خوشنویسی و گرایشهای نوین آن با هنر معاصر در سایۀ مباحثتئوریک تلاشهای عملی خود را ارائه کنند. جدیتر اندیشیدن به وضعیت خوشنویسی و طرح پرسشهای اساس دربارۀ آن از اهداف اصلی این نمایشگاهها اعلام شده است.
بهرام حنفی از هنرمندان باسابقه و شناخته شدهایست که تکنیک خاص او در آثارش بسیاری را به خاطر سطح تخت رنگها و ظاهر چاپ گونهاش به اشتباه میاندازد. حرکتهای سریع او با قلم در سطوح بزرگ و چند متری با خودانگیختگی و پرتحرکی ترکیب از ویژگیهای کارهای حنفی است. در " وضعیت مرزی " تعدادی از رنگیترین و آخرین آثار او به نمایش درآمده است.
محمد فدائی دانش آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران است که سالهاست به کار گرافیک و طراحی حروف مشغول است. طراحی فونتهای " سیمین " و " شمایل " از کارهای اوست. او دو سال پیش مجموعهای از طراحی لباسهای زنانه با حروف مثل " سارآوا " و پالتوی " سیاه مشق " را در مجموعۀ " تن آدمی شریف است " عرضه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاقۀ او به مطالعات نظری دربارۀ خوشنویسی و کوشش برای نزدیک کردن پژوهشگران و متفکران هنرشناس و اهل فلسفه به هنرمندان درگیر با مقولۀ خوشنویسی سبب شکل گیری مجموعۀ " خوشنویسان مشغول کارند " شده است.
برگزاری نشستهای تخصصی و انتشار مقالاتی درباره مطالعات نظری خوشنویسی از برنامههای نمایشگاههای بعدی " خوشنویسان مشغول کارند " است.
علاقمندان میتوانند از این نمایشگاه تا ۲۹ خردادماه جاری در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸، شماره ۲۷، واحد ۱ دیدن کنند.
در متنی درباره مجموعه نمایشگاههای " خوشنویسان مشغول کارند " آمده است: " تواناییهای خوشنویسی در دنیای معاصر چیست و باتوجه به " معاصریت " آیا خوشنویسی هنر و خوشنویسان هنرمندند؟ در آثار برآمده و ملهم از خط و خوشنویسی چقدر فاصله از صورت " سنت " و رج زدن شکل حروف و یا نزدیکی به بازنمایی تجربۀ زیستی دیده میشود؟ سلسله نمایشگاههای " خوشنویسان مشغول کارند " به چنین مسائلی میپردازد. " وضعیت مرزی " نخستین گام این نمایشگاهها، امکانات خوشنویسی بالیده در زیبایی شناسی و سنت تزئینی فرهنگ ایرانی را در بازنمایی احوال آدمی هنگام رویارویی با موقعیت های دشوار همچون مرگ، بیماری و جنگ میکاود. "
پرسش بنیادین دربارۀ تفاوت عالم خوشنویسی و گرایشهای تازه آن با عالم نقاشی و هنرمدرن در یادداشتی که به قلم ابراهیم گلستان در کاتالوگ نمایشگاه آمده است؛ آشکارا پرسشها و مسائل اصلی برگزارکنندگان این مجموعه نمایشگاهها را نشان میدهد.
“آنها با آن نقاشیهایی که در تاریخ هنر دنیا آمده است و بر پایۀ وجود و حس ابژکتیوها و بخصوص آدمها و طبیعت استوار است قرابتی ندارند بلکه بیشتر حاصل تصادفاند و برای نوعی زیبا کردن به وجود آمده اند. و اینها اصلا و ابدا برای تخطئه و کوچکانگاری نیست که میگویم. بلکه برای تعیین و نوعی طبقه بندی است. تمام طرحهای گنبدها و کاشیکاریها در " هنر ایرانی " در این زمینه است. حتی " استیلیزه " کردن صحنههای روایتی و داستانی، قسمتی از توصیفها و صحنهبرداریها در شعرها در این زمینه است. ”