خبرگزاری کار ایران

کیفیت، عدالت و تسهیل‌گری سه راهبرد اصلی آموزش پزشکی دولت چهاردهم

کیفیت، عدالت و تسهیل‌گری سه راهبرد اصلی آموزش پزشکی دولت چهاردهم
کد خبر : ۱۶۲۳۸۵۸

معاون آموزشی وزارت بهداشت، کیفیت، عدالت و تسهیل‌گری سه راهبرد اصلی آموزش پزشکی دولت چهاردهم عنوان و با تأکید بر اهمیت همدلی و همراهی در فضای آموزشی، نقش تعامل سازنده میان اعضای هیات علمی و دانشجویان را بسیار مؤثر دانست.

به گزارش ایلنا، آیین تکریم رییس پیشین و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حضور دکتر سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، امام جمعه رفسنجان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمان، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، فرماندار رفسنجان، رئیس شورای شهر و جمعی از مسئولان استان‌های یزد و کرمان، همچنین سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در این مراسم، با تأکید بر اهمیت همدلی و همراهی در فضای آموزشی، نقش تعامل سازنده میان اعضای هیات علمی و دانشجویان را بسیار مؤثر دانست. 

وی ضمن اشاره به فضای مثبت همکاری میان شهرهای یزد، کرمان و رفسنجان، از آن به عنوان الگویی موفق در هم‌افزایی بین استانی یاد کرد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به فعالیت‌های مرکز «نصر» در حوزه تحقیقات آموزش پزشکی پرداخت و گفت: این مرکز با انتشار کتاب‌های مرجعیت علمی برای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، اطلاعات کاملی در مورد وضعیت آموزش در رشته‌های مختلف نظیر پزشکی کودکان، رادیولوژی، داخلی، بیهوشی، پزشکی عمومی و دندانپزشکی، که نقش مهمی در توسعه علمی منطقه ایفا می‌کنند، ارائه می‌دهد. 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حال حاضر دارای ۱۵ رشته کارشناسی و ۹ مرکز تحقیقاتی است که تحلیل رشته‌ها از منظر هم راستایی با استانداردهای ملی و بین‌المللی را نیز در مرجعیت ملی مشخص شده است. 

حسینی از انتخاب چهار رشته به عنوان حوزه‌های دانشی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد که شامل همه گیرشناسی بیماری‌های مزمن، پرستاری سالمندان، سیاست‌گذاری سلامت و مشاوره اعتیاد، هستند. 

وی بر ضرورت توسعه مراکز دانش‌بنیان، مراکز رشد و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تأکید و به موضوع ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان که از سال ۱۳۶۴ آغاز شده، اشاره و عنوان کرد: این ادغام موجب آشنایی عملی دانشجویان با مسائل بهداشت و درمان کشور شده و نمونه موفق آن، نقش مؤثر اساتید همه گیرشناسی و ویروس‌شناسی در بحران کرونا بود. 

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، به ضرورت بررسی و روشن‌سازی ابعاد خدمات بهداشتی برای اتباع خارجی پرداخت و بر اهمیت گفت‌وگو با سرپرست جدید دانشگاه برای یافتن راهکارهای مناسب در این زمینه تأکید کرد. 

وی در حوزه بودجه و سرمایه‌گذاری سلامت، گفت: طبق قانون، سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی باید ۷ درصد باشد، در حالی که هم‌اکنون این سهم حدود ۴.۵ درصد است. با این حال، تلاش‌های مشترکی از سوی دولت، مجلس و سایر نهادها برای بهبود این وضعیت در جریان است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین از راه اندازی پلتفرمی جهت تعامل مستقیم اعضای هیات علمی با معاونت آموزشی وزارت خبر داد و گفت: با وجود ۲۲ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات آن‌ها در بهبود نظام آموزشی بسیار ضروری است. 

وی سه راهبرد اصلی آموزش پزشکی را شامل حفظ کیفیت، تحقق عدالت آموزشی و تسهیل‌گری دانست و گفت: اصلاح آیین‌نامه‌ها، ایجاد محیطی پویا و انگیزشی، و ارتقای مداوم کیفیت از جمله اولویت‌های این حوزه هستند. 

حسینی یکی از چالش‌های اصلی آموزش پزشکی را افزایش چشمگیر پذیرش دانشجویان عنوان و اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، پذیرش دانشجویان رشته پزشکی از ۸ هزار نفر به بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید. همچنین، ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی نیز از ۱۷۰۰ نفر به ۳۴۰۰ نفر افزایش یافته است. 

وی در ادامه با اشاره به کمبود زیرساخت‌هایی نظیر کلاس‌ها و خوابگاه‌ها، بر لزوم تأمین بودجه‌ای در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، تأکید کرد و افزود: این مهم از طریق همکاری دولت و مجلس در دستور کار قرار دارد. 

به گزارش وبدا، در پایان، حسینی خاطرنشان کرد: دستیابی به اهداف بلندمدت آموزشی مستلزم همکاری مؤثر تمامی ذی‌نفعان از جمله دولت، دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان است و باید از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو استفاده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز