در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
توضیح درباره مسیر تراموا در تهران/ بهای خدمات آرامستانها کمتر از نرخ تورم افزایش یافته است/ افزایش قیمت کفن!

عضو شورای شهر تهران گفت: تمام مدلهای ترافیکی در تهران باید متناسب اجرا شود و ما نمیتوانیم فقط بر یک مدل تمرکز کنیم. باید تمامی مدهای ترافیکی و حمل و نقل عمومی که نیاز است را توسعه دهیم.
مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران، در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توسعه خطوط مترو به جای استفاده از ترامواها در تهران گفت: تمامی مدلهای ترافیکی در تهران باید متناسب انجام شود و ما نمیتوانیم فقط بر یک مدل تمرکز کنیم. باید تمامی مدهای ترافیکی و حمل و نقل عمومی که نیاز است را توسعه دهیم و یکی از آنها تراموا است که با تدابیری که مهندس چمران داشتند، مقرر شد تراموا با چرخ لاستیکی استفاده شود تا نیاز به ایجاد زیرساخت جدید نباشد. این موضوع مورد تست قرار گرفت.
وی افزود: اتوبوس برقی سه کابین هم با توجه به تستی که صورت گرفته، در حال برنامهریزی هستند که یا سه کابین یا چهار کابین را در شهر مورد استفاده قرار دهند چون زیرساخت خاصی نیاز ندارد. این نکته که باید از تمامی مدهای حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و اینها یک شبکه با هم باشند، به نظر من یکی از الزامات است. صرفاً نمیتوانیم همه جای شهر را با مترو پوشش دهیم.مدلهای حمل و نقل و ترافیک به هم کمک می کنند تا بتوانیم کل سطح شهر را پوشش دهیم.
این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که مسیر تراموا در کدام نقطه شهر تهران قرار دارد، گفت: مسیر تراموا در تهران نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک دارد که در یکی از جلسات مطرح شده است.این موضوعی است که شورای عالی ترافیک باید مصوبه دهد و بر اساس محدودیتهای ترددی که دارند، شورای عالی ترافیک هر جا را که تاییدیه دهد، میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
بابایی در پاسخ به این سوال که چرا آسانسورهای مترو استاندار نمی شود، گفت: آسانسورهای مترو طبق آخرین تکنولوژی روز استفاده میشود، اما یک اختلاف نظر کارشناسی بین سازمان استاندارد و مترو وجود دارد.سازمان استاندارد اعلام کرده که بر فرض حدفاصل توقف دو طبقه باید 15 متر باشد و بر این اساس استاندارد می گیریم، اما دوستان میگویند مسافر باید روی زمین سوار شود و در ایستگاه پیاده شود. ما این بین نمیتوانیم توقف بگذاریم و بر اساس استاندارد، این آسانسور ر نمی دهد. اما مترو هم باید آسانسورها را اجرا کند چون نیاز شهروندان است که از این استفاده کنند.
وی افزود: به نظر من سازمان استاندارد باید در دستورالعملهایش یک تبصره و استثنایی برای مترو لحاظ کند.در غیر این صورت، با این اختلاف نظر کارشناسی، همیشه سازمان استاندارد می گوید استاندارد وجود ندارد و مترو هم مجبور است اجرا کند و مترو هم بر اساس آخرین دستورالعملها و استانداردها از آسانسور با کیفیت استفاده می کند، اما این سختگیری بی مورد استاندار موجب میشود کار به نتیجه نرسد.
او در خصوص علت افزایش بهای خدمات آرامستان ها گفت: موضوع افزایش قیمت بهای خدمات آرامستان ها تا 25 درصد بر اساس افزایش تورم است. وقتی تورم بین 35 تا 40 درصد وجود دارد، 25 درصد در بهای خدمات آرامستان ها افزایش داریم و در این میان شهرداری باید به بهشت زهرا 10درصد نیز سوبسید دهد. خدمات تغسیل و تدفین که در بهشت زهرا انجام میشود، براساس نیروی انسانی و برای خرید کفن و کافور و غیره است. اینها باید خریداری شوند و تورم بر آنها اثر گذاشته است.
این عضو شورای شهر گفت: ۲۵ درصد افزایش صورت گرفته اما در صورتی که هزینه آنها بیش از ۳۵ درصد است و ۱۰ درصدش را باید از بودجه عمومی شهرداری سوبسید دهیم. لذا به نظر من کمتر از تورم اقدام کردهایم و اقدام خوبی بوده است. نمیتوانیم افزایش ندهیم چون اگر افزایش ندهیم، به یکباره فاصله قیمت تمام شده با قیمت واقعی به قدری زیاد میشود که دچار بحران خواهیم شد.همان بحرانی که در حال حاضر در خصوص قیمت سوخت اتفاق افتاده است. قیمت بنزین سالها افزایش پیدا نکرده و اکنون قیمت بنزین از آب ارزانتر شده است.