خبرگزاری کار ایران

ذاکر در گفت‌وگو با ایلنا:

نتوانسته‌ایم از اقتصاد دریامحور به خوبی استفاده کنیم/ کمبود کشتی داریم

نتوانسته‌ایم از اقتصاد دریامحور به خوبی استفاده کنیم/ کمبود کشتی داریم
کد خبر : ۱۵۴۰۴۶۵

یک نماینده مجلس گفت: در حال حاضر ما کمبود کشتی داریم و هنگامی که کمبود کشتی داشته باشیم نتیجه‌اش افزایش مبلغ حمل و نقل است.

سید سلمان ذاکر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه سیاست‌های کلی توسعه دریا محور دو سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد برای اجرای این سیاست‌ها چه باید کرد، گفت: این سیاست‌ها واقعا تحولگرا است، چراکه به طور مثال گفته است معادن جایگزین نفت شود و یا موارد دیگر.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بیشتر صادرات ما از دریا است، از سطح دریا یا به اصطلاح روی دریا ما می‌توانیم افزایش صادرات را داشته باشیم. از خود دریا هم بسیار می‌توانیم منتفع شویم مثلا می‌توانیم در بحث  اشتغال و افزایش تولید اقدامات بسیاری انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در دریا هست؛ نیاز داخل و خارج است، اما متاسفانه نتوانستیم برابر برنامه ۵ ساله توسعه هفتم که یک عنوان به نام اقتصاد دریامحور دارد، خوب از این بندها استفاده و عملیاتی‌‌اش کنیم و نتوانستیم آنچه که خواسته رهبری و مردم است را اجرا کنیم.

ذاکر افزود: در خصوص دریاها و دریاچه‌ها هم همینطور است، مثلا دریاچه ارومیه یک فرصت بی‌نظیر است، دریاچه‌ای که بی‌نظیرترین و با کیفیت‌ترین آرتمیا در دنیا را دارد و در این دریاچه تولید می‌شود. اصلاً ساختار دریاچه ارومیه تولید آرتمیا است، چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟ چقدر استخرهای مجزا زده‌ایم؟ هیچ! بنابراین به نظر من اقتصاد دریامحور مورد غفلت قرار گرفته و دولت باید بتواند از این به بعد اقدامات خوبی در این خصوص انجام دهد.

وی درباره تبعات افزایش سن عمر ناوگان دریایی و احتمال محدودیت تردد در آب‌های بین‌المللی و ممنوعیت پهلو‌گیری در بنادر دنیا و اظهار داشت: در حال حاضر ما کمبود کشتی داریم، مثلا ‌الان می‌خواهیم سیب را به هندوستان و پاکستان و کشورهای اوراسیا صادر کنیم، دلیل اینکه به سوددهی نمی‌رسد این است که کمبود کشتی داریم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کمبود کشتی نتیجه‌اش افزایش مبلغ حمل و نقل است، هنگامی که کشتی زیاد شود، این مبلغ هم تعدیل می‌شود و هم صادرات بیشتر می‌شود. بنابراین هنگامی که صادرات بیشتر شود  کشاورز هم منتفع می‌شود، از همین رو باید افزایش کشتی داشته باشیم چراکه کشتی‌هایی که واقعاً فرسوده هستند چه بسا نتوانند بار را  به مقصد برسانند.

وی گفت: نوسازی ناوگان دریایی هم به بودجه خاص نیاز دارد و هم به کار کردن بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی نیاز دارد تا از فرسودگی بیرون بیاییم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز