رئیس دانشگاه فرهنگیان خبر داد:
راهاندازی کنکور اختصاصی تربیت معلم
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: پیشنهاد ما این است که برنامه ریزی برای جذب ظرفیت مازاد از حالا آغاز شود. علاوه بر ۲۸ هزار سهمیه آزمون استخدامی اردیبهشت ماه، همچنان به ۲۳ هزار معلم دیگر نیاز داریم و برای جذب این تعداد کمبود توافقاتی شده است.
به گزارش ایلنا، «رضامراد صحرایی» در نشست خبری امروز سیزدهم اسفندماه با اشاره به برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه پس از ۱۱ سال گفت: این جلسه مصوبات بسیار مهمی داشت و برنامه راهبردی دانشگاه تصویب شد. افق این برنامه پنج سال آینده است و ۲۲ شاخص کلیدی مسیر دانشگاه را نشان میدهد و شیوه جذب معلمان، امور حرفهای، فرهنگی و تربیتی در برنامه راهبردی مشخصشده است.
صحرایی ادامه داد: مصوبه دیگر هیئت امنا جذب دکتر معلمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه بود که روند آن آغاز شده است. دکتر معلمانی که تا کنون برای مصاحبه دعوت شدهاند عمدتا از نخبگان جامعه و محصلان بهترین دانشگاهها هستند. ما مجوز جذب ۱۰۰۰ دکتر معلم را داریم که تا سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به کارگیری میشوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین به آییننامه صلاحیت حرفهای و ورود دانشجومعلمان به سیستم آموزشی پس از اخذ گواهی صلاحیت معلمی اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار دانشگاه نیز از جمله مصوبات هیئت امنا است و بر اساس آن پردیسهای هر استان جمع و در هر استان یک دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت.
او با بیان اینکه شیوههای جذب جدید دانشجومعلم پیشنهاد و تصویب شده است، افزود: یکی از این شیوه ها، شیوه دو مدرکی است که دانشگاه فرهنگیان با مشارکت سایر دانشگاههای برتر، دانشجو معلم تربیت میکند و دانشجو پس از دو سال تحصیل در دانشگاه مادر، به دانشگاه فرهنگیان منتقل میشوند و در نهایت نیز از دو دانشگاه مدرک دریافت میکنند. آموزش ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی و کودکان با نیازهای ویژه، پنج رشتهای هستند که فعلا برای این شیوه در نظر گرفته شدهاند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این بسته، نهم اسفندماه به صحن شورای عالی آمده است، اضافه کرد: مطابق این مصوبه، دانشگاه فرهنگیان مکلف شده آیین نامه جذب نخبگان دانشآموزی را تدوین و با همکاری مراجع مربوطه کنکور اختصاصی تربیت معلم را راهاندازی کند و سعی میکنیم تا سال ۱۴۰۳ با رویکرد استعدادیابی این کنکور را برگزار کنیم.
او یادآور شد: مجوز ۲۰۰ سهمیه دیگر برای جذب اعضای هیئت علمی هم گرفتهایم و از سال آینده مصاحبه افرادی که اقدام و ثبت نام کردهاند آغاز میشود.
صحرایی در ادامه درباره طرح بورسیه معلمی برای جذب دانشجویان سال آخر دانشگاههای برتر کشور توضیح داد: این شیوه که بسیار بهتر از آزمون استخدامی است با مسائل قانونی مواجه است که باید رفع شود.
او با اشاره به آزمون استخدامی برای جذب ۲۸ هزار معلم دوره ابتدایی در هشتم اردیبهشت سال آتی تصریح کرد: این آزمون استخدامی با گذشته تفاوت دارد و فارغ التحصیلان بسیاری از دانشگاههای کشور میتوانند در این آزمون شرکت کنند و از رشتههایی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست پذیرش خواهیم داشت و شیوه مصاحبه نیز حرفهایتر شده است و به کانونهای ارزیاب سپرده شد و امیدواریم فرآیند گزینش هم با کیفیت بیشتری انجام شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید به اینکه باید تلاش کنند در یک سال توان مهارت آموزان را آموزش دهند، گفت: معمولا آموزش این افراد با ورودشان به کلاس درس همزمان میشود. پیشنهاد ما این است که برنامه ریزی برای جذب ظرفیت مازاد از حالا آغاز شود. علاوه بر ۲۸ هزار سهمیه آزمون استخدامی اردیبهشت ماه، همچنان ۲۳ هزار معلم دیگر نیاز داریم و برای جذب این تعداد کمبود توافقاتی شده است.
او در مورد صحبت با رئیس سازمان سنجش در خصوص شرایط و ضوابط پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از طریق آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و مخالفت با برخی مفاد آن گفت: براساس مصوبه شورای گسترش، چهار تغییر در جذب و گزینش داریم، نخست آنکه برای گزینش در دوره ابتدایی نیمهمتمرکز عمل میکنیم، دوم آنکه تراز را ارتقا داده و سن پذیرش ۲۲ سال است. چهارم آنکه مصاحبه ۳۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: سازمان سنجش مخالفت کرده بود که برای ما مرجع مربوطه قانونگذاری نیست، این مصوبه شورای گسترش است. انتظار داریم سازمان سنجش یاریگر نظام تربیت معلم باشد. از سازمان سنجش کمک میخواهیم و توقع داریم که به ما کمک کند. البته به نظر میرسد موضوع طی هماهنگی با وزیر علوم حل شده باشد و ما این چهار مورد را در مصوبه اجرا کنیم.
صحرایی ادامه داد: کنکور اختصاصی تربیت معلم را نیز به شیوهای برگزار میکنیم که محدودیتهای اجرایی سازمان سنجش هم برطرف شود. اینها انتظارات رئیس جمهور هم هست و کف نمره تراز ۷۰۰۰ مدنظر و تربیت معلم باکیفیت برای ما مهم است. در جذب معلم تابع سیاستهای دولت هستیم و تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش امر شوخی برداری نیست. توقع داریم سازمان سنجش همراهی کند.
او در مورد نکات مثبت برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم هم گفت: کنکور اختصاصی دو حسن دارد؛ اینکه زمان اجرا و مواد آزمون و نحوه گزینش در اختیار خودمان است. در کنکور عادی و متعارف زمان کافی برای گزینش نداریم. ضمن اینکه ویژگیهای کنکور اختصاصی در هیئت امنا و شورای عالی مشخص میشود. ما میخواهیم به مطالعه داوطلبان جهت بدهیم و ارزیابیهای علمی، عمومی و تخصصی باید صورت بگیرد. نیاز است که آیین نامه را تهیه و در ستاد ملی آن را به تصویب برسانیم.