خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:

بازرگانان موانع صادراتی را از طریق اتاق بازرگانی به ما اطلاع دهند

بازرگانان موانع صادراتی را از طریق اتاق بازرگانی به ما اطلاع دهند
کد خبر : ۱۶۰۳۲۱۸

معاون خدمات‌تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انتظار داریم بازرگانان مسائل و موانع صادراتی را به صورت نظام‌مند از طریق اتاق‌های بازرگانی استان‌ها به اتاق ایران و از طریق اتاق ایران به سازمان توسعه تجارت منتقل کنند تا بتوانیم مباحث حوزه تجارت را به درستی پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سیدعلی امامی عصر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین گفت: هر کشوری در دنیا توسعه اقتصادی پیدا کرده، از مسیر تجارت بین‌الملل به این موفقیت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط رقابت اقتصادی در دنیا کمی متفاوت شده است، اضافه کرد: پیشتر رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی بود، یعنی بنگاه‌های اقتصادی تلاش می‌کردند سهم خود را در هر بازاری افزایش دهند، اما امروز اقتصاد دنیا به سمت زنجیره‌های تأمین رفته است.

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بنابراین اگر کشوری عضو زنجیره تأمین یا زنجیره ارزش جهانی باشد، می‌تواند توسعه پیدا کرده و پیشرفت کند و اما اگر کشوری بخواهد انفرادی رفتار کند، در دنیا اقتصاد و صنعت دنیا موفق نمی‌شود.

امامی با بیان اینکه وظیفه دولت اولویت‌بندی، تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد است، گفت: اما وقتی به حوزه اجرا می‌رسیم، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند ما در جهت وصل شدن به زنجیره تأمین صنعتی هدایت کنند.

وی افزود: در تجارت سه گام داریم که شامل قبل از مرز، مرز و بعد از مرز است و برای موفقیت در هر سه گام نیاز به حمایت بازرگانان، تجار و اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها داریم. بنابراین اگر وظایف اقتصادی دولت و بازرگانان همسو باشد، رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه در مرحله قبل از مرز دولت اطلاعی از موانع ایجادشده برای صادرات ندارد، گفت: در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی ایران هستیم تا اطلاعات مربوط به اتفاقاتی که برای حوزه صادرات رخ می‌دهد را از طریق بازرگان دریافت و جمع‌بندی کنیم تا بتوانیم به درستی به مسائل و مشکلات صادرات بپردازیم.

امامی اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه‌های مالی، ارزی و تولید ارتباط بازرگان با دولت ارتباط منظم و مستمری نیست و وظیفه اتاق‌های بازرگانی این است که ارتباط بین دولت و بازرگانان را نزدیک و تنظیم کند.

وی ادامه داد: انتظار داریم بازرگانان مسائل و موانع صادراتی را به صورت نظام‌مند از طریق اتاق‌های بازرگانی استان‌ها به اتاق ایران و از طریق اتاق ایران به سازمان توسعه تجارت منتقل کنند تا بتوانیم مباحث حوزه تجارت را به درستی پیگیری کنیم.

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ارائه مشوق‌های صادراتی از سوی سازمان متبوعش گفت: این مشوق‌ها شامل حمایت در حوزه‌های گمرک، لجستیک، استاندارد و ارز است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز