داور دهمین جشنواره رسانههای استان قزوین:
خانه مطبوعات استان قزوین فرصت رصد عملکردها را فراهم کرده است

داور دهمین جشنواره رسانههای قزوین گفت: خوشحالم که در قزوین خانه مطبوعات دارید و به وسیله برگزاری جشنوارهها توسط خانه مطبوعات فرصتی فراهم میشود تا همگان در جشنواره حضور پیدا کنند و عملکرد خود را رصد کنند.
محمود مختاریان با اعلام این خبر در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: ارسال ۸۵۶ اثر به دبیرخانه دهمین جشنواره رسانههای قزوین استقبال خوبی از این جشنواره بود که نشان دهنده آگاهی جامعه رسانهای قزوین از برگزاری جشنوارهها است.
وی درباره اهمیت برگزاری جشنوارهها توضیح داد: رسانهها در جشنوارهها رصد میشوند و در جشنوارهها میتوان وضعیت آثار را نسبت به جشنواره قبلی بررسی کرد. از آن جایی که آموزش باید در رسانه به طور مستمر صورت بگیرد و اینکه رسانهها در چه وضعیتی بودند و امسال از طریق آموزشها کجا قرار گرفتند و چه تغییراتی داشتند، از طریق جشنواره ممکن است.
مختاریان نقاط قوت و ضعف دهمین جشنواره رسانههای استان قزوین را این چنین شرح داد: آثار ارسالی به جشنواره در بخش صفحهآرایی بسیار خوب بودند و در بخش عکس، یادداشت، گزارش تصویری و مصاحبه آثار نسبت به جشنواره ادوار گذشته رشد خوبی داشتند.
وی ادامه داد: در بخش ویژه و کلیپ نیاز به کار بیشتر احساس میشود و توصیه میکنم نشریات حتما کاریکاتور داشته باشند چراکه کاریکاتور باعث خلاقیت میشود و ژرف نگری اساس خلاقیت است.
مختاریان با تاکید بر این موضوع که نقطه مغفول مانده رسانههای مکتوب قزوین کاریکاتور است، ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی جشنواره بخشهای اینفوگرافی، طنز و کاریکاتور به محورهای جشنواره اضافه شود.
وی همچنین ضمن اشاره به غنای تاریخی استان قزوین تصریح کرد: بهتر است در نشریات در مورد گردشگری و گذشته تاریخی قزوین به عنوان استانی که افتخار ایران است، بیشتر پرداخته شود، چراکه هم اکنون در این زمینه قصور داریم. لذا امیدوارم نشریات استان تصویر کاملی از قزوین به استانهای دیگر نشان دهند، چراکه رسانههای مکتوب و برخط نقش مهمی در نمایش قدرت تاریخی قزوین و گذشته تاریخی این خطه دارند که پر از شاخصهها و مشاهیر در زمینههای مختلف فرهنگ و هنر است.
رسانه بخشی از جنگ نرم است
مختاریان با تاکید بر اهمیت رسانه در عصر حاضر اظهار کرد: هم اکنون از 10 شرکت اول جهان، هفت شرکت مدیا است و باید بدانیم که رسانه قدرت ملی است و امروزه جنگ رسانهای کمتر از جنگ نظامی نیست.
این روزنامه نگار پیشکسوت، مهمترین مولفه جنگهای عصر حاضر را تصویر خواند و از قول پژوهشگر سیاسی اهل آمریکا جوزف نای گفت: رسانه بخشی از جنگ نرم است.
این روزنامه نگار پیشکسوت همچنین ادامه داد: امریکاییها معتقدند که رسانه قدرت دفاعی است و ما در جهان حکومت نداریم چراکه حکومت رسانهای است و رسانه خود نوعی قدرت است.
داور دهمین جشنواره رسانههای قزوین ضمن اشاره به این موضوع که شاخصهای امنیت ملی در همه جای جهان سلاح، غذا و رسانه استُ تاکید کرد: رسانه مشروعیت و معقولیت خودش را به مردم میدهد.
این پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد:از نظر من رسانه مکتوب، تاریخ مکتوب یک کشور را مینویسد و دارای خلاقیت و خودباوری ست، همچنین رسانه مکتوب مختص نخبگان است، چراکه تنها افراد باسواد آن را میخوانند.
مختاریان با سابقه بیش از نیم قرن روزنامه نگاری حرفهای تصریح کرد: عدهای در اروپا و امریکا اعتقاد دارند خواندن کتاب و نشریه مکتوب مثل شیر مادر و مطالعه در فضای مجازی مانند شیر خشک است، یعنی مطالعه روی صفحه دیجیتال نه تنها لذت ندارد، بلکه رشد و تعالی مطالعه مکتوب را نیز ندارد.
مختاریان با تاکید بر این موضوع که فرآیند روزنامهنگاری در ایران از ابتدا بسیار سخت بود، توضیح داد: سال ۱۸۳۷ میلادی نخستین روزنامه در ایران منتشر شد که ۲۱۳ سال بعد از آغاز انتشار روزنامه در اروپا بود.
وی با اشاره به اینکه اولین روزنامه ایرانی یک روزنامه زیرزمینی در اصفهان به نام عیدی بود، ادامه داد: مطالب از اینجا به سن پترزبورگ میرفت، روی کاغذ چاپ میشد و به ایران آورده و توزیع میشد و برای این کار زمان بسیاری صرف میشد.
مختاریان ادامه داد: ما ایرانیان در شرایط سخت روزنامه نگاری را آغاز کردیم و ادامه دادیم و نیروهای خوبی نیز تربیت کردیم، امروز هم روزنامه نگاری ما کاملا متبلور است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد مشکلات این روزهای رسانههای کاغذی افزود: اگر امروز درگیر گرانی کاغذ و چاپ و لیتوگرافی و توزیع هستیم، باید بدانیم که همین امروز ۲۲ هزار روزنامه در هند و ۲/۵ میلیون روزنامه در کره جنوبی و ۸۲ میلیون روزنامه در ژاپن منتشر میشود.
مختاریان ضمن اشاره به این موضوع که 10 رسانه برتر جهان در آسیا و کشورهای هند، چین و ژاپن منتشر میشوند، تاکید کرد: مسلما از نظر حضور شبکههای اجتماعی و رشد علم و فناوری برخط در میان کشورهای پیشرفته، ژاپن پیشرفتهترین است، اما هنوز در این کشور رسانه مکتوب به طور قدرتمند منتشر میشود و همین حالا بعضی روزنامهها در ژاپن تا تعداد ۴۵ بار در روز تجدید چاپ میشوند و ۴۷۵هزار نفر در شبکه مطبوعات ژاپن فعالیت میکنند.
مختاریان در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید از فرآیند روزنامه نگاری سنتی به مدرن برویم و هنوز در این زمینه اشکالاتی داریم، اظهار کرد: باید به مرور از روزنامه چاپی و آگهی چاپی به سمت روزنامه نگاری دیجیتال برویم، چراکه اخبار از طریق وبسایتها و رسانههای اجتماعی، پادکستها و رسانههای خبری به صورت برخط منتشر میشود و تعامل با مخاطبان فرق کرده و رسانه در فضای مجازی به مخاطبان اجازه میدهد تا بازخوردها را انتقال دهد.
مختاریان ادامه داد: ما در حال حاضر انواع روزنامه نگاری داریم و برای استفاده از مناسبترین نوع آن باید مخاطبمان را بشناسیم، همین الان با نسل گیمر، پست مدرن، تیک تاک، متاورس، هوش مصنوعی، رسانههای جهانی، سوشال مدیا، چت جیپیتی و…روبرو هستیم و با توجه به اینکه یونسکو اعلام کرده کسانی که ظرف پنج سال گذشته از مقطع دکتری فارغ التحصیل شدهاند، اگر هوش مصنوعی ندانند، مدرکشان به کار نمیآید، به این معنی است که ما با شرایط جدیدی روبرو هستیم.
این داور همچنین با اشاره به مصاحبه رییس بورس نیویورک در پایان سال ۲۰۲۵ با واشنگتن پست به مواردی از این مصاحبه اشاره کرد و گفت: در این مصاحبه مطرح شد که گردش مالی بورس نیویورک در یک هفته برابر با گردش کامل مالی قرن 19 بوده است. همینطور کسی که در ارتباط با رسانهها است در ۲۴ ساعت راجع به هر موضوعی به اطلاعاتی دست پیدا میکند که برابر اطلاعات دریافتی در ۳۶۵ روز یک فرد در قرن ۱۹ است.
وی افزود: امروزه در هر ثانیه۴۸ هزار توییت نوشته میشود و ۱۰ هزار عکس در اینستاگرام قرار میگیرد و هر روز ۲۱۴ میلیارد ایمیل در جهان ارسال میشود و
روزانه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون عکس در جهان گرفته میشود که ۲۵ میلیون از این عکسها در اینستاگرام منتشر میشوند.
مختاریان ادامه داد: ما در فرایند رشد جهانی هستیم و به سرعت دچار تحولات میشویم در این میان بسترسازی، اعتمادسازی، برجسته سازی، فرهنگ سازی و تمدن سازی از وظایف اصلی رسانه است از این رو رسانه در خدمت باور مردم و غرور ملی و تعامل و وحدت ملی است و افکار عمومی را مدیریت میکند.
وی ادامه داد: لذا باید تلاش کنیم به وسیله رسانه از فروپاشی ذهنی جامعه جلوگیری کنیم و رسانه باید به آرامش جامعه کمک کند. رسانه میتواند با قدرت جلوی بحرانها را بگیرد و این بیشتر بر عهده رسانه مکتوب است، چون دارای اندیشه است و تولید فکر میکند و اخلاق مدار است.
مختاریان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استراتژی خبری شامل سکوت، انکار، بزرگ نمایی، واقع نمایی و کوچک انگاری داریم باید با استفاده از این ابزار هنر گفتوگو را در جامعه ترویج دهیم تا بتوانیم بسیاری مشکلات جامعه را حل کنیم.