خبرگزاری کار ایران

اهداف بخش معدن در برنامه هفتم نیاز به اصلاح دارد

اهداف بخش معدن در برنامه هفتم نیاز به اصلاح دارد
کد خبر : ۱۵۰۵۱۸۷

یک تحلیلگر بخش معدن و صنایع معدنی معتقد است: رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در قالب برنامه هفتم واقع بینانه نیست و اهداف این بخش نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه‌ها، کیوان جعفری طهرانی تصریح کرد: دستیابی به رشد هدف گذاری شده بخش معدن در هفتمین برنامه توسعه،  پیش نیازهایی لازم دارد که اکنون آماده نیست.

وی تاکید کرد: کمبود نقدینگی پیش نیاز اصلی محسوب می شود که نبود آن تاکنون سبب عدم توسعه بخش معدن و صنایع معدنی شده است.

این تحلیلگر یادآور شد: براساس برنامه ششم توسعه سرمایه گذاری ۵. ۹ میلیارد دلاری برای توسعه زیر ساخت‌ها ( جاده ، بنادر، شبکه ریلی و...) در نظر گرفته شده بود ، اما این مهم اجرایی نشد.

وی خاطر نشان ساخت : قطعا یکی از فاکتورهایی که در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده بود، توسعه شبکه برق بوده ، اما بدلیل عملی نشدن آن،  الان با مشکلات ناشی از این مهم روبرو هستیم ، زیرا هدر روی انرژی در خطوط قدیمی انتقال بطور جدی وجود دارد.

جعفری طهرانی یادآور شد؛ ایران هشتمین تولید کننده برق جهان محسوب می شود، اما همچنان با مشکل قطعی برق در تابستان دست بگریبان هستیم. جالب است که بدانیم جمعیت ایران و ترکیه تقریبا برابر است ولی مصرف برق در ایران ۲۵ درصد بیشتر از ترکیه است چرا که این مقدار عموما در نیروگاه ها با راندمان پایین و شبکه های برق قدیمی تلف می شود.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور ، سهم کم معدن در تولید ناخالص داخلی است و آمار و ارقام مختلفی که مطرح می شود، مورد اطمینان نیست ، بویژه اینکه در دولت سیزدهم هم سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. 

جعفری طهرانی اضافه کرد : سال‌های ۱۸- ۲۰۱۷ قبل از تحریم های دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا،  سهم مستقیم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی به ۱.۶ درصد رسید ، آنزمان درآمدهای نفتی میزان بالایی بود ، بنابراین زمانی که درآمدهای نفتی کاهش پیدا می کند، طبیعتا تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش نفت هم کاهش می یابد.

وی توضیح داد: اکنون که قیمت نفت نسبت به زمان یاد شده پایین تر است، سهم معدن در تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سهم نفت در تولید ناخالص داخلی بیشتر از هر زمان دیکری کاهش یافته است.

این تحلیلگر افزود: بررسی ها نشان می دهد در این سال‌ها سرمایه گذاری لازم در بخش معدن انجام نشده ، برای زیر ساخت ها نیز اقدام لازم ، از جمله توسعه کافی در تولید برق و شبکه انتقال آن صورت نگرفته ، همچنین در زمینه توسعه میادین گازی نیز فعالیت مورد نیاز انجام نشده که امروز شاهد آن هستیم فصل تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز داریم.

جعفری طهرانی خاطرنشان ساخت: شرایط کنونی سبب شده صنعت فولاد کشور  بدلیل قطع برق زیان چند صد میلیون دلاری تا میلیارد دلاری را متحمل شود و به تولید فولاد آسیب جدی بزند.

وی یاداور شد: یک نمونه از آثار قطع برق را که بخواهیم مورد توجه قرار دهیم،  فولاد مبارکه برنامه عرضه در بورس کالا را در تیر ماه متوقف کرد و این احتمال دارد که مرداد ماه هم این شرایط تداوم یابد .

به گفته وی، توقف عرضه ورق گرم که مورد مصرف خودروسازان و صنعت لوازم خانگی بویژه یخچال ، ماشین لباسشویی ، ظرفشویی و...پیامد افزایش قیمت این اقلام را بدنبال خواهد داشت ، ضمن اینکه ورق سرد هم مورد مصرف کولرهای آبی و... است ، بنابراین هرگونه اخلال در روند تولید و توقف فعالیت  صنایع ، آثار و پیامدهای زیانباری را بدنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز