خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی:

تنگناهای صنعت سرب و روی شدت گرفته است

تنگناهای صنعت سرب و روی شدت گرفته است
کد خبر : ۱۵۰۳۱۸۷

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: اجبار تولیدکنندگان برای عرضه محصولات در بورس کالا منطقی نیست و متاسفانه شرکت‌های سرب و روی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

حسن حسینقلی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه متاسفانه وضعیت رقابتی ما خوب نیست و بازار مان بهم ریخته است اظهار داشت: اشتباهی که دولت سیزدهم نسبت به بازار معدن داشت بسیار بد بود و در دولت سیزدهم وضعیت صنعتگران از نگاه درآمدی بدتر هم شده است.

وی ادامه داد: در واقع دولت سیزدهم به بخش صنایع معدنی که به نوعی پیشروی اقتصاد کشور است، توجه ویژه‌ای نداشته و  به آن به عنوان یک بخش حمایت شونده نگاه نمی‌کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران تاکید کرد: افزایش بی‌رویه حقوق دولتی و رشد غیر منطقی قیمت مواد اولیه و گذاشتن عوارض صادراتی ازجمله بزرگترین چالش های صنعتگران است.

حسینقلی بیان کرد: متاسفانه عدم هماهنگی ها مابین مجلس و دولت باعث مشکلات این بخش شده است، چراکه مجلس ۰/۵ درصد مالیات را تصویب می کند اما هیات وزیران ۱۰ تا ۲۰ درصد مالیات در نظر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، صادرات ۵ میلیارد دلار بیش‌تر از میزان واردات بود و در سال ۱۴۰۲ با افزایش عوارض صادراتی مواجه شدیم که به ۱۷ میلیارد دلار رسید و در نتیجه ۲۲ میلیارد دلار در اثر عوارض و مالیات به صورت علل حساب، توانستیم صادر کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران افزود: در حالی که کل صادرات ما باید حدود ۵۰ میلیارد دلار باشد اما حدود ۲۲ میلیارد دلار کاهش صادرات داریم.

حسینقلی گفت: این نوع نگاه به فرایند کار و فعالیت و اجبار تولیدکنندگان به عرضه محصولات در بورس کالا درست نیست و متاسفانه شرکت‌های سرب و روی را با مشکلات متعددی مواجه کرده اند.

وی با بیان اینکه صنعت سرب و روی با دو مشکل مواجه هستند، گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که یک شرکت دولتی است، قیمت مواد معدنی خود را افزایش داده است و در بورس کالا عرضه کرده که با قیمت بالا به فروش می‌رساند.

حسینقلی بیان کرد: همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز یکی دیگر از معضلات صنعت ماست که در این زمینه بخشنامه ای هم صادر شده است.متاسفانه در طول ۳ سال گذشته درگیر مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات هستیم؛ به گونه ای که در شرایطی هستیم که قیمت دلار ثابت نبوده و با مشکلات کمبود و محدودیت انرژی نیز مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون به دلیل بحران ناترازی انرژی ۳ روز در هفته با قطعی برق مواجه ایم و شوک‌هایی که قطعی برق به کوره‌های ما می‌زند بسیار جدی است و چند میلیارد به ما آسیب زده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود، بیان کرد: متاسفانه مسئولان بدون توجه به عواقب تصمیمات خود، برق را به عراق صادر می کنند و به جای اعمال محدودیت برای برق خانگی شاهد قطعی های مکرر و محدودیت های برقی و گازی در بخش صنایع هستیم.

وی اضافه کرد: آنگونه که مقرر شده باید ۷۱ درصد از انرژی های نو استفاده کنیم، زمانی که چنین دستوراتی صادر می شود، باید اجازه تهیه ژنراتور برق را هم بدهند و یا ارز مورد نیاز را به تولیدکنندگان بدهند.

حسینقلی اظهار کرد: متاسفانه دولت ورود ماشین‌آلات معدنی را ممنوع کرده است و تنها مجوز را به شرکت‌های مونتاژکار داده‌اند و این بستر و شرایط برای تولید آماده نیست و مشکلات تولید را دوچندان کرده است.

وی در پایان افزود: امیدواریم آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم با روی کار آوردن وزیری متخصص بتواند تاحدودی مشکلات صنعت را برطرف کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز