آلبوم «باوان» اثر فرزاد بازگیر منتشر شد/ همآواز با «تنبور» و «شمشال» و «ضرب کُردی»

نغمهای از دل کوهستان
آلبوم موسیقی «باوان» ساخته فرزاد بازگیر روانه بازار موسیقی میشود.
به گزارش ایلنا، آلبوم موسیقی «باوان» دومین آلبوم فرزاد بازگیر پس از آلبوم «زِمکان» و سومین اثر مستقل وی پس از تک آهنگ «چهو وه ری» است که در بازار موسیقی منتشر میشود.
شامل ۹ قطعه آهنگ در ۵۲ دقیقه است. سه قطعه آن باکلام و با اشعاری از شاعران کرد زبان است.
در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با ضرب کُردی منطقه مُکریان که از قدیمیترین و اصیلترین سازهای موسیقی کُردی هستند به جهت همنوایی و همراهی با ساز تنبور به ترتیب توسط نیما شفیعی و عزیز کنگرلو نواخته شدهاند.
همچنین در سایر ملودیها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی به عنوان سازکوبهای با توجه به قابلیتهای این ساز ریتمها و دورهای مختص مقامات تنبور را مینوازد.
در سه قطعه با کلامِ کوردسان، شهرارهی دهرون و مجنون، کامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با توجه به شاخصههای مقامات تنبور اجرا میکند.
در قطعات این آلبوم از موتیفها و فواصل مقامات ئهلوهن، گِلوه ده ره، گُل وه خاک، سهر تهرز، بابانائوسی، شاخوهشینی، تهرزِ روسهم و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.
در معرفی این آلبوم آمده است: در گسترهی غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله میتوان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره کرد. همسویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به طوری که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودیهای شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور نیز به گوش میرسند. همچنین ریتمهای متنوع و پیچیدهای که در همه این موسیقیها مشترک هستند.
آلبوم «باوان» که توسط شرکت هنری آوای حنانه منتشر شده، از نیمه اول اسفندماه از طریق رسانههای مختلف و همچنین بیب تونز در دسترس علاقمندان قرار گرفته است و به زودی از رسانههای مختلف بینالمللی منتشر میشود.