خبرگزاری کار ایران

جواد مزدآبادی مطرح کرد:

«چرخ گردون» با بودجه یک اثر سیت‌کام ساخته شد/ قرار بود در یک استودیو تصویربرداری کنیم و من لوکیشن واقعی را پیشنهاد دادم

«چرخ گردون» با بودجه یک اثر سیت‌کام ساخته شد/ قرار بود در یک استودیو تصویربرداری کنیم و من لوکیشن واقعی را پیشنهاد دادم
کد خبر : ۱۵۹۹۴۱۱

جواد مزدآبادی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به مجموعه «چرخ گردون» مطرح شده، تأکید کرد که این مجموعه با بودجه ساخت یک اثر سیت‌کام و در لوکیشنی واقعی ساخته شده است.

جواد مزدآبادی، کارگردان مجموعه تلویزیونی «چرخ گردون» که این روزها فصل دوم آن از شبکه دو سیما در حال پخش است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: دو سال پیش در سیمافیلم مرکزی با عنوان سیمرغ به وجود آمد که هدف ایجاد این مرکز حمایت از ساخت سریال‌های سیتکامی و تله‌تئاتر بود و به طور کل مجموعه‌هایی که در یک لوکیشن روایت می‌شوند را این مرکز تولید می‌کرد. «چرخ گردون» اولین مجموعه‌ای بود که در مرکز سیمرغ با این رویکرد تولید شد.

مزدآبادی خاطرنشان کرد: ساخت مجموعه «چرخ گردون» پیشنهاد من بود چراکه معتقدم در شرایط حاضر، جامعه ما به آثار کمدی نیاز دارد و ما هم در ساخت این مجموعه به سمت ساخت یک کمدی اجتماعی رفتیم و پس از مشخص شدن طرح برای پیدا کردن یک لوکیشین اقدام کردیم.

وی افزود: کل قصه «چرخ گردون» به سبک و سیاق تولیدات سیت‌کام در یک لوکیشن روایت می‌شود. کسانی که به تولیدات سیت‌کام آشنایی دارند، می‌دانند که این آثار معمولاً در استودیو ضبط می‌شوند و لوکیشن مدنظر بازسازی می‌شود اما من اصرار داشتم که ما تصویربرداریمان در یک لوکیشن واقعی باشد و باید یک پارک واقعی را انتخاب می‌کردیم که کار ما را سخت‌تر می‌کرد و از طرفی مرکز سیمرغ نیز توقعش ساخت این مجموعه در یک استودیو بود که سرعت و کنترل تولید هم بیشتر باشد. از طرفی من این دغدغه را هم داشتم که این مجموعه به سریال «نیمکت» آقای محمدرضا رحمانیان شبیه نشود.

این کارگردان در ادامه گفت: فیلمنامه فصل یک سریال را خودم نوشتم و سعی کردم کاراکترهایی واقعی خلق کنم که موضوعات موجود در جامعه را در قصه‌هایشان دنبال کنم اما نگارش فیلمنامه فصل دوم را به نویسنده دیگری سپردیم تا تفاوت‌هایی بین این دو فصل ایجاد شود و حالا هم فیلمنامه فصل سوم «چرخ گردون» آماده شده است.

مزدآبادی درباره تفاوت‌های «چرخ گردون» با سیت‌کام‌های رایج در تلویزیون، گفت: ما کمی از مرز سیت‌کام خارج شدیم. اینکه شما برای ساخت یک سیت‌کام از استودیو خارج شوید و به لوکیشن واقعی بروید و آن هم در لوکیشنی مثل پارک لاله که ۳۰ هکتار وسعت دارد و هر روز مردم در آن‌جا مشغول رفت و آمد هستند کارتان سخت‌تر می‌شود و وقتی این سختی بیشتر خواهد بود که نگاه به اثر شما و برآوردی که برای سریال صورت گرفته در حد یک سیت‌کام است. در واقع ما با بودجه ساخت یک سیت‌کام که به اندازه یک پنجم سریال‌های تلویزیون است از ساختار سیت‌کام خارج شدیم و به لوکیشن واقعی رفتیم و این سریال را ساختیم.

کارگردان مجموعه تلویزیون «دنگ و فنگ روزگار» در ادامه تأکید کرد: خوشبختانه آقای مرادی تهیه‌کننده «چرخ گردون» با دغدغه زیادی بر کیفیت این سریال تمام امکانات لازم برای تولید را فراهم کرد. نکته دیگر درباره این مجموعه تلویزیونی این است که ما در یک اثر سیت‌کام بازیگر بسیار خوب و باتجربه‌ای چون حمید لولایی، علیرضا خمسه، کمند امیرسلیمانی، رامین ناصرنصیر و… را داریم که تیم باتجربه‌ای را تشکیل داده‌اند و به سطح کیفی این اثر کمک بسیاری کرده‌اند. خوشبختانه تعاملی بین من و تهیه‌کننده وجود داشت که باعث شد مجموعه «چرخ گردون» ویترین خوبی هم داشته باشد و با توجه به اینکه این سریال اولین اثر مرکز سیمرغ است ما در کنار همکاری با بازیگران باتجربه، چهره‌های جدیدی هم معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: ترکیب بازیگران این مجموعه یک ترکیب تازه و غیرکلیشه‌ای است، با وجود اینکه آقای خمسه و لولایی بازیگران باسابقه‌ای در سینمای کمدی هستند، تا امروز نقش مکمل یکدیگر را بازی نکرده‌اند و فقط از فیلم «قاعده بازی» آقای احمدرضا معتمدی زمان کوتاهی همبازی بوده‌اند. به همین دلیل من فکر می‌کنم زوج حمید لولایی و علیرضا خمسه در «چرخ گردون» یکی از ویژگی‌های جذاب این سریال است؛ دو بازیگری که در دو سبک کاملاً متفاوت بازیگری کار می‌کنند، علیرضا خمسه بازیگری است که این هنر را به صورت آکادمیک در فرانسه آموخته است و حمید لولایی بازیگری غریزی است که نقش‌های به‌یادماندنی از او در تلویزیون دیده‌ایم و من به عنوان کارگردان باید تعادلی بین این دو بازیگر متفاوت ایجاد می‌کردم.

مزدآبادی درباره نقدهایی که درباره کیفیت «چرخ گردون» مطرح می‌شود، گفت: ما این مجموعه را در قالبی خارج از فضای سیت‌کام ساختیم، قطعاً برای مردم فرقی ندارد که یک اثر سیت‌کام است یا غیر سیت‌کام و آن‌ها به کیفیت توجه دارند اما خروج از قالب سیت‌کام با بودجه‌ای مناسب این آثار کار را سخت می‌کند و این تفاوت تنها در بوجه و لوکیشن نیست بلکه روند تصویربرداری یک اثر سیت‌کام به طور معمول در هر روز ۱۲ تا ۱۳ دقیقه است در حالیکه یک سریال تلویزیون روزانه ۵ تا ۶ دقیقه تصویربرداری دارد. ما در فضایی رئال، با شرایطی که مطرح کردم هر روز ۱۲ الی ۱۳ دقیقه ضبط داشتیم و هر منتقدی باید به این نکته هم توجه کند که «چرخ گردون» یک سیت‌کام است و نقد آن نباید در قالب یک سریال قرار بگیرد.

وی افزود: ما پس از ساخت فصل اول سعی کردیم نواقص این فصل را بررسی کرده و رفع کنیم و خوشبختانه در فصل دوم با بازخوردهای بسیار بهتری مواجه شدیم که البته من مدعی نیستم که فصل دوم بدون نقص است اما افزایش سطح کیفی اثر در این فصل کاملاً مشهود است. مردم از ما توقع ساختار و سطح کیفی سریال‌هیا تلویزیون را دارند و بسیاری از منتقدان نمی‌دانند که «چرخ گردون» یک سیت‌کام در فضایی واقعی با بودجه محدود و سرعت بالای ضبط تولید شده است.

مزدآبادی در ادامه تأکید کرد: «چرخ گردون» با همکاری یک گروه همدل و حرفه‌ای تولید شده است که اولین سیت‌کام مرکز سیمرغ به حساب می‌آید. ما در این حوزه با ورود به لوکیشن واقعی سعی کردیم به فضای واقعی نزدیک‌تر شویم و با این تصمیم مشکلات بسیاری مثل آلودگی صوتی و تصویری را به جان خریدیم تا به فضای واقعی و کیفیت بالاتری دسترسی داشته باشیم.

این کارگردان در پایان درباره ساخت فصل سوم «چرخ گردون» گفت: تا جایی که اطلاع دارم می‌دانم که در فصل سوم از پارک لاله خارج می‌شویم و به پارک دیگری می‌رویم. قصه‌های این فصل با دیگر فصل‌ها تفاوت دارد و برخی بازیگران نیز تغییر خواهند کرد. تمام تلاش ما ایجاد اوقاتی خوش و خوب برای مردم بود و خوشبختانه بازخوردهایی که داشتم هم نشان می‌دهد که استقبال خوبی از این اثر صورت گرفته است. علاوه بر بازیگران و قصه در فصل سوم در تیم تولید هم تغییراتی مثل تغییر فیلمبردار و صدابردار خواهیم داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز