در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
رضا جمالی: در «سونسوز» سعی کردیم به اصالت فیلم وفادار باشیم
نشست خبری فیلم سینمایی «سونسوز» امروز ۱۲ بهمن در سینمای رسانه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا جمالی کارگردان فیلم در این نشست اظهار کرد: من پیشتر با این ایده فیلم کوتاهی ساختم، فیلم کوتاه مخاطب محدودی دارد و مسالهای که مساله بزرگی بود و این اندیشه در ذهنم بزرگ شده بود و فکر میکردم میتواند بسط پیدا کند و فیلم بلند شود و بتوانم این حرف را در ساختار فیلم بلند ببرم، این فیلم را با همان ایده ساختم. یکی از دلایلی که سعی کردم به سمت فیلم مستند بروم شنیدم این اتفاق برای برخی آقایان رخ داده است و پیشتر فکر میکردم نمیتواند ما به ازای بیرونی داشته باشد که البته داشت. بحث سم که در این فیلم مطرح میشود که میتواند یکی از علل عقیم شدن مردان باشد هم طبق تحقیقاتم وجود دارد.
در ادامه سلمان عباسی تهیهکننده «سونسوز» اظهار کرد: دغدغهای که من داشتم بیشترینش فرهنگ و سنت و مسائلی اینچنین بود. همه برنامههایی که میچیدیم سعی کردیم آن اصالتی که فیلم داشت و به جغرافیای فیلم وفادار باشیم و به همین دلیل زبان فیلم را ترکی استفاده کردیم. در اردبیل دست ما خیلی بند است و خیلی از تجهیزات را نداریم و با خلاقیت آقای علیزاده و جمالی برنامهریزی کردیم و سعی کردیم به گوشهای از جغرافیا که داستان فیلم روایت میشود دینمان را ادا کنیم.
جمالی اظهار کرد: به نظرم وقتی یک اثر تولید میشود باید اصالت آن حفط شود و باید به فرهنگ فیلم احترام بگذاریم. زبان، بخشی از فرهنگ است و ما نمیتوانیم زبان را نادیده بگیریم و اگر زبان را نادیده بگیریم در واقع اصالت آن را نادیده گرفتیم. وقتی شما میخواهید منطقهای را در نظر بگیرید و فیلمت را در آن بسازی نمیتوانی اصالت آن را در نظر نگیری و من به اصالت اثرم وفادار بودم.
وی افزود: همه فیلمهایم در همین جغرافیا بوده و برای فیلم بعدیام دوست دارم همین جریان را دنبال کنم. سینمای ایران در فیلمهای آپارتمانی خلاصه شده و سینمای ما امروز به فیلم و روایت متفاوت نیاز دارد و من فکر میکنم این روایت متفاوت در این اثر وجود دارد و به نظرم بهتر است از این جریان حمایت کنیم.
عبدالله شکری فیلمبردار این اثر گفت: بعضی از سکانسهای این فیلم را آقای شکریزاده ضبط کردهاند. درباره فرم بصری کار باید بگویم ما در جاهایی با آقای جمالی به این نتیجه رسیدیم که دوربین سوژه و دوربین ما هم قابل تشخیص نباشد. در نور و قاببندی همه تلاشمان این بود که این موضوع را رعایت کنیم. درباره فضا و لوکیشن باید بگویم که این فضا را میشناسیم و سعی کردیم از این فضا استفاده کنیم.
جمالی در ادامه اظهار کرد: مسائلی وجود دارد که ما از نسل گذشته تا امروز میبینیم. وقتی یک پیرزن ۶۰ ساله سعی دارد که بچه به دنیا بیاورد، دوست دارم در فیلم این موضوع را بیاورم. برای من در لین فیلم به عنوان یک فیلمساز تلاشم بر این بود که بحث بقا و زایش را مطرح کنم و شاید یک جاهایی نقد هم بکنم و در کنار آن شوخیهای سینمایی هم داشتم که اینها مسایل تلخ ماست که دوست داشتم در فیلم مطرح کنم.
وی افزود: من فیلم کوتاهم را جسورانه میسازم و دوست دارم به سمت سوژهام که برایم مسئله شده، بروم و وقتی به سمتش میروم دوست دارم بازخوردها را ببینم. در سینمای ایران چنین فیلمهایی هستند که نگاه متفاوتی به زندگی و سینما دارند و امیدوارم تعداد این فیلمها بیشتر شود.
این کارگردان تاکید کرد: من همیشه تاثیرم را از فیلمهای کوتاهم گرفتم و خیلی خوشحالم که فیلمهایی چون ائو، آتابایی و پوست ساخته شدهاند و امیدوارم با همین فیلمهای خوب جریانسازی صورت بگیرد.
وی درباره انتخاب بازیگران گفت: خانم مریم مومن اصالتا اردبیلی است و میدانستیم که مشکل زبان را ندارد و خوشبختانه وقتی ترکی حرف زدنش را دیدیم خیلی دلنشین بود و واقعا بازیگر باهوشی بودند و لحن و گویش مدنظر را گرفتند. آقای حمدالله سلیمی یکی از بازیگران بااستعدادی است که در فیلمبرداری یک فیلم کوتاه او را کشف کردیم. در این فیلم هم بازیگران فرعیمان زیاد بودند و به نظرم بازی تکتکشان بسیار عالی بود.
رسول علیزاده طراح صحنه و لباس اظهار کرد: این فیلم را خیلی دوست دارم و لحظه به لحظه با آن زندگی کردم و از ابتدا با این پروژه زندگی کردم و در این منطقه خودم زندگی کردم و تکتک لوکیشنها را هم دستکاری کردیم و دوست داشتم کسی را بد نبینیم. امیدوارم چنین فیلمهایی بیشتر ساخته شوند.
علی مغازهای آهنگساز نیز اظهار کرد: من فیلم را با آقای جمالی دیدم و احساس کردم اگر این فیلم را یک خارجی میساخت همه او را تحسین میکردیم. واقعا از دیدن این فیلم کیف کردم و این فیلم تجربه خیلی خوبی برای من بود و امیدوارم قسمتهای بعدی این فیلم با همین کیفیت ساخته شود.
ناصر محبی بازیگر فیلم نیز در پایان اظهار کرد: خندوانه خیلی در مسیر موفقیت و پیشرفت من تاثیرگذار بود و صد در صد اتفاقات خوب برای من بعد از خندوانه رخ داد. در پیشتولید آقای جمالی به من گفتند این نقش خیلی مهم است و من خیلی فکر کردم و توانستم نقش را بسیار نزدیک به کاراکتر اکبر در بیاورم.