خبرگزاری کار ایران

سعید نجاتی مطرح کرد؛

تلویزیون از فیلم‌های پرفروش حمایت می‌کند اما توجهی به آثار هنری ندارد/ اکران آثار کوتاه باید ادامه‌دار باشد

تلویزیون از فیلم‌های پرفروش حمایت می‌کند اما توجهی به آثار هنری ندارد/ اکران آثار کوتاه باید ادامه‌دار باشد
کد خبر : ۱۵۰۷۰۳۷

سعید نجاتی با انتقاد از عدم پخش تیزر بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» توسط تلویزیون تصریح کرد: تلویزیون از فیلم‌های پرفروش حمایت می‌کند اما توجهی به آثار هنری ندارد.

سعید نجاتی، کارگردان فیلم کوتاه «دابر» که این روزها در بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» در سینماهای گروه هنر و تجربه سراسر کشور اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اکران فیلم‌های کوتاه گفت: از زمانی که در سال‌های ۷۸ - ۷۹ وارد سینمای کوتاه شدم، شاهد هستم و این دوران را مرور می‌کنم باید بگویم زمانی ما در همان دهه ۱۳۷۰ تنها انگیزه‌مان برای اکران این بود که فیلم‌هایمان در یک فستیوال نمایش داده شود و از یک زمان به بعد شاهد بودیم که به واسطه حمایت‌هایی که صورت گرفت در زمینه اکران و نمایش آثار کوتاه شاهد رشد بودیم.

نجاتی خاطرنشان کرد: در ابتدا تلویزیون مدتی برنامه‌هایی برای نمایش فیلم‌های کوتاه تولید کرد و مردم با این سینما آشنا شدند و کم‌کم دیدن آثار کوتاه در عموم مردم تا حدی رونق گرفت و پس از آن ظهور هنر و تجربه بود که من آن را یک پدیده می‌دانم چراکه پیش از هنر و تجربه ما گروه‌هایی داشتیم که آثار خاص و هنری اکران می‌کردند و همه آن‌ها پس از مدتی از بین رفتند چون نه سینمادار میلی به اکران فیلم‌ها داشت و نه مخاطب به دیدن آن آثار می‌رفت اما وقتی هنر و تجربه شکل گرفت مدیریتی بر اکران آثار هنری ایجاد شد که علاوه بر فیلم‌های بلند سینمایی شاهد اکران فیلم‌های کوتاه بودیم که به صورت بسته‌ای و مجموعه‌ای اکران شدند و این اکران‌ها با حمایت نهادی مثل انجمن سینمای جوان که بزرگ‌ترین مدرسه سینمایی کشور و حتی خاورمیانه است همراه بود و در کنار آن تبلیغات مناسبی صورت گرفت که کم‌کم سینمای کوتاه مخاطبان گسترده‌تری پیدا کرد.

وی افزود: چند سال پیش اکران تابستانه‌ای را با عنوان «۶ فیلم با یک بلیت» تجربه کردیم که شاهد بودیم مردم برای دیدن آثار کوتاه هزینه می‌کردند، بلیت می‌خریدند و به سینما می‌رفتند و آن زمان همین بسته فیلم کوتاه ۵۰ میلیون تومان فروش داشت. در آن زمان فعالان سینمای کوتاه از جمله کسانی بودند که از این اکران حمایت کردند و در سراسر کشور تبلیغاتی صورت گرفت و انجمن سینمای جوان هم برای بیشتر شناساندن این آثار تلاش کرد. در ادامه با حضور آقای طیب در گروه هنر و تجربه و پس از آن فعالیت‌های آقای کاظمی نگاه ویژه‌ای در گروه هنر و تجربه به سینمای کوتاه شد که نتیجه‌اش امروز اکران بسته‌های کوتاه است.

این کارگردان تأکید کرد: چند وقت پیش برای اکران بسته «سیمرغ» به شهر بم رفتیم و آنجا سینمایی وجود نداشت و ما با حضور در این شهر این مطالبه را مطرح کردیم که مسئولان برای راه‌اندازی یک سینما در این شهر اقدام کنند. فیلم‌های کوتاه به هر حال در دسته آثار هنری قرار می‌گیرند و وظیفه دولت است که از این جنس آثار حمایت کند. من پیش‌تر امیدوار بودم که تلویزیون بالاخره به این نتیجه می‌رسد که از سینمای هنری هم حمایت کند اما امروز مطمئنم که این اتفاق هیچوقت رخ نخواهد داد.

وی افزود: ما از تلویزیون درخواست کردیم که تیزر این بسته را منتشر کند اما ما را به بخش بازرگانی ارجاع دادند و بخش بازرگانی نیز هزینه بالایی دارد که قطعاً تولیدکنندگان آثار کوتاه از پس این هزینه بر نمی‌آیند. تلویزیون تمایلی به انجام کارهای فرهنگی ندارد و حتی در شرایطی که می‌تواند فیلم‌های کوتاه را خریداری کند و برای مخاطبانش نمایش دهد، نگاه در تلویزیون اینگونه است که در صورت نمایش رایگان فیلم‌ها به فیلمسازان لطف کرده است. ما همه از محدودیت‌های موجود و خط قرمزها آگاهی داریم و می‌دانیم که تیزر باید حاوی چه صحنه‌هایی باشد که امکان پخش داشته باشد اما تلویزیون حتی حاضر نشد فیلم‌های کوتاهی که از جشنواره فیلم فجر جایزه گرفته‌اند را تبلیغ کند.

کارگردان فیلم کوتاه «سربازها لک لک را دوست دارند» در ادامه تأکید کرد: ما علاوه بر نمایش فیلم‌های کوتاه به بهانه حضور در شهرهای مختلف کارگاه‌هایی را برای مناطق کم برخوردار برگزار می‌کنیم و تجربیات خود را در اختیار فیلمسازان جوان و تازه‌کار قرار می‌دهیم و از این اشتراک‌گذاری تجربیات خودمان هم چیزهای زیادی یاد می‌گیریم. در بسیاری مواقع ما با هزینه‌های شخصی در شهرستان‌ها حاضر می‌شویم و به نظر من ما فیلمسازان فیلم کوتاه خودمان باید به یکدیگر کمک کنیم و نهادهایی چون صداوسیما هیچ حمایتی از ما نخواهند کرد. تلویزیون فیلم‌هایی که میلیاردها تومان فروش دارند را تبلیغ می‌کند اما فیلم‌های کوتاهی که با هزینه شخصی خودمان ساخته‌ایم و من برای همین فیلم پول قرض گرفتم یا دو نفر از دوستان وسایل شخصی‌شان را فروخته‌اند، تبلیغ نمی‌کند. ما باید با سختکوشی و تلاش به مدیران بفهمانیم که قرار نیست فقط به درآمدزایی و پول درآوردن مجموعه‌شان فکر کنند.

این کارگردان درباره انتخاب آثار کوتاه برای اکران در سینماها گفت: وقتی مردم هزینه می‌کنند تا یک فیلم را ببینند، ما موظف هستیم که آثار با کیفیت به آن‌ها ارائه دهیم و به همین دلیل بسیار مهم است که انتخاب‌هایمان با دقت باشد و به نظر و سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. همه فیلم‌های بسته «سیمرغ» آثاری هستند که در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفته‌اند و احتمالاً کیفیت لازم را دارند و باید روند اکران آثار کوتاه ادامه‌دار باشد تا پیوندی مستمر و محکم بین مخاطب و سینمای کوتاه ایجاد شود.

نجاتی درباره نمایش فیلم‌های کوتاه در پلتفرم‌های نمایش خانگی اظهار کرد: پتلفرم‌های تخصصی تلاش خوبی برای نمایش آثار هنری دارند اما پلتفرم‌های پرمخاطب دیگر هم مثل تلویزیون توجه چندانی به سینمای کوتاه ندارند. پلتفرم‌هایی که سریال‌های پر هزینه و پر مخاطب می‌سازند می‌توانند هزینه اندکی برای حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه داشته باشند و آن‌ها را برای رسیدن به مراحل بعدی کمک کنند. حمایت از تولیدکنندگان آثار کوتاه نوعی سرمایه‌گذاری است و فیلم کوتاه به هیچ‌وجه (مگر در موارد خاص) تجاری نمی‌شود، پلتفرم‌ها هم نمی‌توانند نگاهی تجاری به این سینما داشته باشند اما می‌توانند در آینده با همین فیلمسازان آثار خوب و پرفروشی تولید کنند. فیلم کوتاه به هیچ‌وجه (مگر در موارد خاص) تجاری نمی‌شود، پلتفرم‌ها هم نمی‌توانند نگاهی تجاری به این سینما داشته باشند.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: اگر نگاهی به فیلمسازان مهم سال‌های اخیر سینمای بلند کشورمان داشته باشیم، اکثر کارگردان‌های مهم از سینمای کوتاه به سینمای بلند آمده‌اند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت بالای این سینماست. توجه به فیلم کوتاه در بلند مدت می‌تواند منجر به افزایش کیفیت آثار سینمایی و در نتیجه رشد سینمای کشور شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز