خبرگزاری کار ایران

از وسایل غیرسرمایشی در زمان اوج بار مصرف برق استفاده نکنید

از وسایل غیرسرمایشی در زمان اوج بار مصرف برق استفاده نکنید
کد خبر : ۱۵۰۵۱۲۹

مدیر گروه پژوهشی مدیریت انرژی در پژوهشگاه نیرو با اشاره به این که برای داشتن سیستم پایدار انرژی و گذراندن ناترازی‌ها، مسئولیت تنها بر عهده وزارت نیرو و صنعت برق نیست، تاکید کرد: در بخش خانگی، علاوه بر راندمان و توان مصرفی وسایل برقی، زمان و نحوه استفاده از این تجهیزات نیز بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

به گزارش ایلنا از توانیر، "وهاب مکاری‌زاده"، گفت: تامین پایدار انرژی الکتریکی همواره مهمترین دغدغه‌های وزارت نیرو بوده است. به این منظور وزارت نیرو تلاش کرده است با توسعه ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع با مشارکت بخش عمومی و خصوصی کشور جوابگوی تقاضای روز افزون برق مصرفی باشد.

وی در این زمینه افزود: روش دیگری که صنعت برق کشور در سال‌های اخیر به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است، مدیریت بار و مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال بوده است که با ارائه مشوق‌های مختلف مالی، مشارکت مصرف کنندگان بزرگ انرژی را برای کاهش مصرف در زمان های مورد نظر شرکت توزیع برق به دست آورده است.

وی ادامه داد: داخل کلانشهرها، تراکم ساختمان‌های بلند مرتبه، سطوح آسفالت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، ترافیک و تقاضای بسیار زیاد سفرهای درون شهری روزانه، تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده موجب تشکیل جزایر گرمایی و افزایش هر چه بیشتر درجه حرارت داخل شهرها می‌شود و در ماه‌های گرم سال تقاضای استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

مکاری‌زاده خاطرنشان کرد: این امر علاوه بر چالش‌های افزایش نیاز به سرمایه گذاری، در زیرساخت‌های انرژی و افزایش بیشتر تقاضای مصرف سوخت‌های فسیلی نیروگاه‌ها می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت انرژی در پژوهشگاه نیرو یادآور شد: از طرف دیگر، توسعه زیرساخت‌های انرژی به منظور تامین پیک بار در ساعات محدودی از سال، غیر اقتصادی بوده و به هیچ وجه از سوی کارشناسان توصیه نمی‌شود.

مکاری‌زاده در این زمینه اضافه کرد: مشارکت صنایع بزرگ و مشترکان دیگر در کاهش بار مصرفی و یا مدیریت آن و استفاده از ظرفیت تولیدات پراکنده چه خورشیدی و چه موتورهای رفت و برگشتی می‌تواند راهکارهای منطقی موازنه عرضه و تقاضای انرژی در ساعات پیک شبکه برق سراسری باشد که هم اکنون کم و بیش همه آنها توسط صنعت برق کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت برق برنامه‌های متنوعی برای مدیریت مصرف اعمال می‌کند، ابراز داشت: برای داشتن سیستم پایدار انرژی و گذراندن ناترازی‌ها، مسئولیت تنها بر عهده وزارت نیرو و برق نیست.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت انرژی در پژوهشگاه نیرو گفت: در بخش خانگی، علاوه بر راندمان و توان مصرفی وسایل برقی، زمان و نحوه استفاده از این تجهیزات نیز بسیار مهم و تعیین‌کننده است. مصرف برق در این بخش انعطاف‌پذیری بالایی داشته و مشترکان در صورت دریافت آموزش و سیگنال‌های مناسب، با تعویق یا کاهش مصرف برق می‌توانند نقش بسزایی در مدیریت پیک بار و نیز مصرف انرژی الکتریکی شبکه سراسری برق کشور ایفا کنند.

وی افزود: برنامه‌های کاهش مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی باید ضمن در نظر گرفتن اولویت‌های اجتماعی غالب مخاطبان، آن‌ها را به مشارکت در برنامه تشویق کرده و در نهایت منجر به تغییر رفتار مشترکان در بلند مدت شود؛ در این راستا، معرفی صحیح برنامه‌های تدوین شده و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نحوه مشارکت و دریافت پاداش توسط مشترکان نقش بسزایی در موفقیت این برنامه‌ها خواهد داشت.

مکاری‌زاده اضافه کرد: بهره‌مندی از نتایج برنامه‌های مدیریت مصرف نیازمند ارائه آموزش مکفی به مشترکان برای انجام اقدامات مناسب به ویژه در ساعات اوج بار است که می‌توان به اجتناب از روشن کردن لامپ اضافی در هر ساعت از شبانه‌روز و خصوصا در طول روز، اجتناب از به‌کارگیری اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی در ساعات اوج بار و ترجیحاً ساعات میان‌باری، برنامه‌ریزی تفریحات بیرون از منزل مانند بازدید از کتابخانه، استخر و ورزش‌های آبی در ساعات اوج بار در روزهای گرم تابستان، تنظیم دمای محیط خانه در تابستان، بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد و خاموش کردن وسیله سرمایشی در هنگام عدم حضور در خانه و تعمیر و نگهداری به‌موقع و مناسب سیستم‌های تهویه مطبوع اشاره کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز