خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت- آستارا را تغییر ندادند/ با پول پفک نمکی نمی‌توان آزادراه ساخت

روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت- آستارا را تغییر ندادند/ با پول پفک نمکی نمی‌توان آزادراه ساخت
کد خبر : ۱۵۰۲۶۲۲

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درمورد آخرین توافقات با روس‌ها برای تعیین قیمت نهایی قرارداد پروژه ریلی رشت-آستارا گفت: مذاکرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فنی انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام می‌‎دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز با بیان اینکه امروز اتصال خطوط ریلی کشور به شبکه بین‌المللی ضرورت است، اظهار داشت: برای اینکه خطوط ریلی کشور کارکرد ترانزیت داشته باشند باید به شبکه بین‌المللی متصل شوند. برای اینکه بتوانیم درآمدهای ترانزیتی را جایگزین درآمد نفت کنیم باید شبکه حمل و نقل کشور برای ترانزیت و انتقال بار بهینه شوند.

وی درباره اعتبارات شرکت ساخت گفت: سال گذشته ٣٨ هزار میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد و ٣۴ هزار میلیارد تومان تخصیص یعنی معادل ٩٠ درصد اعتبارات ابلاغ شده اختصاص پیدا کرد. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: اجرای پروژه‌های راهسازی به ویژه پروژه‌های ریلی به منابع اعتباری سنگین نیاز دارد و به دلیل موضوع منابع  مدت زمان تحویل پروژه‌ها طولانی می‌شود. بودجه پروژه‌های ریلی سالانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است و به هر پروژه ریلی اگر ٢ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کند یک پروژه ریلی در ١۵ سال ساخته می‌شود و این مدت زمان با این منابع کاملا طبیعی است. 

خادمی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آخرین توافقات با روس‌ها برای تعیین قیمت نهایی قرارداد پروژه ریلی رشت-آستارا گفت: مذاکرات با روس‌ها در حال انجام است و اقدامات فنی انجام شده و توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام می ‌دهیم که البته بخشی از آن انجام و همچنین بحث مربوط به تکمیل مطالعات هم انجام شده‌است. 

وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد تجاری با روسیه برای این پروژه منوط بر نهایی شدن قیمت قرارداد است و برای تعیین قیمت هم باید مطالعات ژئوتکنیک انجام شود و این اقدامات یک مقدار زمان بر است، روس‌ها انتظار دارند که نقاط بیشتری برای مطالعات ژئوتکنیک در اختیار قرار بگیرد و ١٢٠ نقطه دیگر را به شرکت روسی ارایه دادیم.

خادمی در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها مسیر راه‌آهن رشت - آستارا را تغییر دادند، گفت: مسیر این کریدور مصوب شده بود اما طبیعی است که در عرصه ساخت و ساز طرف خارجی هم نقطه نظر خود را ارایه داد اما در نهایت ماحصل  مطالعات دو طرف این بود که مسیر مصوب  برگشتیم و مسیری را تغییری ندادیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین مالی پروژه گفت: برای این پروژه هم می توانیم از وام روسی و هم از استجازه رهبری برای تامین مالی از از تهاتر نفت استفاده کنیم که قاعدتاً استفاده از وام روسی به نفع کشور است.

خادمی با انتقاد از نرخ عوارضی آزادراهی و عدم تناسب هزینه و درآمد آزادراه ها برای سرمایه گذاری ها در این حوزه اظهار داشت: در حال حاضر نرخ عوارضی آزاد راهی معادل قیمت یک پفک نمکی کوچک است و این نرخ‌ها نمی‌توان سرمایه‌گذاران را مجاب کرد در این حوزه سرمایه گذاری کنند و منابع دولت هم برای ساخت و سازها محدود است. اگر می‌خواهیم حمل و نقل کشورمان مثل دنیا کار کند درآمد هزینه آن باید متناسب با هم باشند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز