رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان خبر داد؛
تمام تلاش ما بر این است که روند سرمایهگذاری و سرمایهپذیری در گلستان تسهیل کنیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان گفت: تمام تلاش ما بر این است که روند سرمایهگذاری و سرمایهپذیری درگلستان تسهیل کنیم. حوزه کشاورزی، آببر و حوزه صنعت، انرژیبر است و استان باید انرژی مطمئن را در اختیار سرمایهگذار قرار دهد.
به گزارش ایلنای گلستان، علی رضا نورانی اظهارکرد: با توجه به سیاستهای دولت در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، مقرر شده است که حدود ۲۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۵ هزار مگاوات انرژی بادی در اقصی نقاط کشور تأمین شود که استان گلستان هم در مدار پیشرفت در این زمینه قرار خواهد گرفت.
وی گفت: در بخش درآمدها در سال ۱۴۰۳، رشد بالایی در بخش درآمدهای مالیاتی داشتیم که با توجه به مکاتبات و پیگیریهای متعدد از سمت استان بهویژه استاندار گلستان، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با سطوح ملی بهویژه ریاست جمهور صورت پذیرفته است.
وی با بیان اینکه استان گلستان در بخش درآمدهای مالیاتی از بالاترین رشد در سال ۱۴۰۴ برخوردار خواهد بود که نویدبخش اتفاقهای خوب در حوزه مالیاتی است، افزود: در سال ۱۴۰۳، پروژههای مهم و اثرگذار استان در بخشهای زیربنایی، ارقام خیلی خوبی را به خودشان اختصاص دادند که حاکی از رصد و پیگیری مستمر عوامل استانی بوده است.
نورانی افزود: سعی استان بر این است که روند سرمایهگذاری و سرمایهپذیری را تسهیل کند که امیدواریم این مهم اتفاق بیفتد و با توجه به مصوبه اخیر شورای اقتصاد در باب تسهیلات ارزی، ما بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در سطح استانی و ملی در کشور عزیزمان ایران باشیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان با بیان اینکه این استان در بخش کشاورزی جزو استانهای پیشرو محسوب میشود، گفت: اما در بخش صنعت، بایستی تلاش مضاعفی صورت بگیرد. حوزه کشاورزی، آببر و حوزه صنعت، انرژیبر است و استان باید انرژی مطمئن را در اختیار سرمایهگذار قرار دهد.
وی درباره توسعه ترانزیت در استان گلستان گفت: خط آهن ترانزیتی شرق دریای خزر، ۹۲۰ کیلومتر طول دارد و به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب، از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است. حدود ۸۵ کیلومتر از این خط آهن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد. با بهرهبرداری از این مسیر با عنوان خط ریل دوستی، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بهویژه اروپای غربی) حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.
نورانی افزود: ما باید از این خط ریل دوستی حداکثر بهرهمندی در توسعه ترانزیت در استان را داشته باشیم. این پروژه با هدف ارتقای اقتصادی منطقه اجرا شده، اما گلستان هنوز از این ظرفیت بهرهبرداری کافی نکرده است. عبور خط ریلی از البرز میتواند تحول بزرگی در توسعه اقتصادی استان ایجاد کند.
وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیتهایی که از سال ۱۳۸۹ وجود دارد، ما باید از البرز با ظرفیت بالا عبور کنیم، گفت: ولی خط فعلی توانایی کشش بار به علت تردد مسافر را ندارد و طبق هدفگذاریها، ۱۰ برابر وضعیت فعلی است و این خط باید به یک خط تجاری اختصاصی برای عبور ۱۰ میلیون تن بار تبدیل شود.