خبرگزاری کار ایران

چشم‌انتظارِ توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی مناطق آزاد هستیم

چشم‌انتظارِ توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی مناطق آزاد هستیم
کد خبر : ۱۴۵۶۶۷۵

پانزدهم اسفند، «هم‌اندیشی ملی استلزامات مناطق آزاد کشور» در دانشگاه امام صادقِ تهران برگزار شد. در این همایش، حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، بر موارد کلیدی چون لزوم جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمرانی و گردشگری مناطق آزاد و نیاز به کلید خوردن پروژه‌های اقتصادی جدید تاکید کرد. به گفته وی، «از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است» و «در گذشته تمرکز روی صادرات محصولات خود مناطق آزاد یا صادرات مجدد از این مناطق بود اما رویکرد ما در چند سال گذشته علاوه بر موارد قبلی، صادرات از سرزمین اصلی را نیز دنبال می‌کنیم».

بدون تردید، فعالان اقتصادی مناطق آزاد با مشکلات و کاستی‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و لاجرم تا «توسعه‌ی صادرات- محورِ مناطق آزاد کشور» فاصله‌ی بسیار داریم. هنوز قوانین و مقرراتِ تسهیل‌گر در مناطق آزادِ کشور اجرا نمی‌شود، هنوز و همچنان زیرساخت‌های مناطق آزاد دچار مشکلات است و همچنان، تعدد بخشنامه‌ها و تناقضات بوروکراسی، فضا را بر فعالان اقتصادی تنگ کرده است.  

در چنین شرایطی، امیدواریم راهبردها و دستورکارهای همایش دانشگاه امام صادق (ع) و رسیدگی به استلزامات مناطق آزاد، فقط روی کاغذ باقی نماند و تبدیل به طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی و عملی شود. برای این منظور، تنها همت و اراده‌ی مدیریت مناطق آزاد، کافی نیست، تعامل و همکاری تمام نهادهای فرادستی کشور از وزارت اقتصاد گرفته تا هیات دولت و مجلس ضروری است. اگر این اتفاق بیفتد و وعده‌ها عملیاتی شود، می‌توانیم چشم‌انتظار رشد شاخص‌های اقتصادی در مناطق آزاد باشیم. 

چشم‌انتظارِ توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی مناطق آزاد هستیم

مسئولان  تصمیم ساز حاکمیتی و دولتی اگر واقعاً به دنبال توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدارِ مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی و رشد شاخص‌های اقتصادی در این مناطق هستند، باید موانع پیش روی فعالان اقتصادی برطرف شود؛  استلزامات باید به صورت عینی و ملموس برآورده شود و مناطق آزاد به معنای واقعی  با اختیارات قانونی که دارد بتواند فعالیت کند.

تقویت مناطق آزاد موجود و توسعه این مناطق در کشور، حفظ و انگیزه‌بخشی به  سرمایه گذاران داخلی و تشویق سرمایه گذاران جدید داخلی و خارجی، مستلزم رفع مشکلات فعالان اقتصادی و اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد است.  مناطق آزاد کشور از کیش و قشم گرفته تا چابهار و ماکو و اروند، علیرغم مشکلات با جذب سرمایه‌گذار به حیات خود ادامه داده‌اند اما برای توسعه همه‌جانبه و رسیدن به چشم‌انداز مطلوب، همه ارکان نظام باید به میدان بیایند و  پای کار باشند.

مرتضی بلوکی: کارشناس رسانه

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز